מרצ - אמת או חובה

 

בחשבונאות יש יצור הנקרא מאזן. בצידו האחד נרשמים הנכסים  ובצידו השני ההתחייבויות. שניהם אמורים להיות, בסופו של חשבון שווים. מכאן השם מאזן. המאמר דלהלן בא לחשב את המאזן של מרצ אחרי כחודש לממשלה החדשה.

הסעיף הראשון שבחרתי בצד ההתחייבויות הוא גזענות. מה לא נכלל בהצהרות של המפלגה הזו בנושא הזה (למשל ס'2.3 למצע)? שצף קצף של ביקורת על הגזענות הפורחת בישראל. נכון, לנברנים תמיד היה ספק בעמדה הזו. בכל זאת המפלגה לא התכוונה מעולם לבטל את חוק השבות – חוק המיועד ליהודים ובני משפחותיהם בלבד. המפלגה אמנם התנגדה לחוק הלאום הפוסק העדפה ליהודים. אבל עם חוק השבות שעושה בדיוק את זה – היא חיה בשלום.

עד שהגיע המבחן של חוק האזרחות. זה שביקש להאריך תוקפו של חוק האוסר מתן תושבות למי שנישא לפלסטיני/ת. מדוע מפלגת השיוויון תמכה בהצעת החוק הזו? זה יוסבר כאשר נגיע לצד הנכסים שבמאזן. מה שברור הוא שאין כל סיכוי כי מרצ תיזום חוק לשיוויון בין תושבי ואזרחי ישראל. גם אין סיכוי שהיא תיזום חוק שמונע מהממשלה לשלול תושבות (באופן לא מפתיע כולם ערבים) מתושב שנסע לחו"ל לכמה שנים. כלומר לימין בממשלה המנוולת הזו מותר להציע חוקי גזענות ולצרף נכסים למאזן שלהם. אבל מרצ? ממש לא בעניין הזה.

הילדים של מרצ

אנחנו יודעים שערבים/יהודים זה נושא רגיש. לכן הסעיף השני עובר למקום אחר. ההצעה של שר האוצר לתקן את מבחן הזכאות לסבסוד מעונות יום כך שיתווסף סעיף בדבר "מיצוי כושר השתכרות". הסעיף הזה מיועד לצמצום הזכאות למובטלים מרצון. הקבוצה העיקרית המשויכת לקטגוריה הזו היא של גברים חרדיים שמשננים גמרא בישיבה.

המפלגות החרדיות החלו בזעקות. ויו"ר הקואליציה מנסה למצוא פשרה. בפינה הזו לא ניכנס להבלי הפוליטיקה לשעה בנושא הזה. מה שמעניין הוא התגובה של מרצ. ח"כ מוסי רז מצא נקודות זכות בביקורת על הצעת שר האוצר. כלומר מרצ, לפחות במידה שרז מייצג אותה, מאוד תשמח לפשרה שתחזיר לבטלני ישיבה את הסובסידיה.

הנימוק של רז הוא טובת הילדים.  לדבריו זה לא הוגן שילדים של חרדים יסבלו בהשוואה לילדים של חילוניים ושל דתיים שבוחרים לעבוד. על פניו זה נראה נימוק סביר. אלא, וכאן הכשל של מרצ, זו תפיסה צרה של מהלך פוליטי.

מעונות יום לא נועדו ל"טובת הילד". הם נועדו לסייע להורים לצאת לעבודה ולשחרר אותם - למספר שעות – מטיפול בתינוקות. אבל לצורך הדיון אניח שמוסי רז צודק ולטובת התינוק ראוי שיהיה מנותק מהוריו ובטיפול המטפלים.ות במעונות. אם זה המצב מהי תגובה פוליטית של מפלגה הדוגלת בשיוויון?

שכל המבחנים הממשלתיים לזכאות לשרות הזה יתבטלו. כמו בחינוך. כמו בבריאות. לא מבחן הכנסה. לא מבחן עבודה. לא מבחן השכלה. רק מבחן ילודה. בדיוק כפי שכתוב במצע בס' 7.1.

דמנציה מכוונת

אבל חשיבה אוניברסלית נשכחה במרצ. הסתכלות מעבר לקטנוניות של הפוליטיקה הקיימת היא מעבר להישג שכלה הקולקטיבי של המפלגה. אעבור לצעד אחד נוסף: מדוע מרצ תומכת בעידוד ילודה? הרי המעונות לתינוקות הן המשך ישיר למענק לידה ולקצבאות ילדים. זה מה שראוי? יש למפלגה מיליארד שקל. היא תשקיע אותם בצמצום מספר התלמידים בכיתה או בהגדלת מספר התלמידים?

למה? נעבור לצד הנכסים. כי הנכס העיקרי שיש למרצ בממשלה הנוכחית הם שלושה מושבים. ומן הסתם, תודה לחוק הנורווגי, גם כמה חברי כנסת חדשים. קוראים לזה כיסאולוגיה.

וזה מה שמאזן את הבושות בצד ההתחייבויות.

 

 

שתפו: