שבועיים לפצצה

 

בתחילת השבוע האחרון היה איום ולפיו הפצצה הפיננסית העולמית תופעל במוצאי יום חמישי ה – 30 בספטמבר. משהפצצה לא התפוצצה התאריך האחרון והסופי הוא ה -19 לחודש. אז תוציאו את כל הכסף שלכם מהמערכת הפיננסית, תנקו את הבוידם כדי לפנות לו מקום ותאגרו קופסאות שעועית ברוטב עגבניות.

מה הפצצה? בארה"ב, ונדמה לי שהיא יחידה ביקום, יש שני חוקים כלכליים מרכזיים. חוק התקציב וחוק החוב. חוק התקציב קובע כמה ממשלה יכולה להוציא בשנה מסויימת. חוק החוב קובע כמה חוב רשאית הממשלה לצבור. במקרה ההיפותטי אם התקציב הוא 100 עם גירעון של 1 והחוב המותר הוא אפס – הממשלה לא יכולה לפעול. כל העסק קורס. לא משלמים משכורות לעובדי מדינה ובעצם לא משלמים דבר. את השעשוע הזה עוברים מדי כמה שנים עד שמתקבלת פשרה פוליטית על החוב המותר.

מה שמבהיר שמבין שני החוקים – חוק החוב הוא תותח בעוד חוק התקציב הוא רוגטקה. מה שמביא אותנו ל – 19 לחודש.

זה המועד הקרוב שבו על הממשלה האמריקאית לפרוע חלק מהחוב. מה שמביא אותנו, לצורכי הדגמה, ליתרות מטבע החוץ של ישראל.

ישראל בצרות?

לישראל יתרות של כ – 210 מיליארד דולר. זה, לא מיותר לומר, כסף שאסור להשתמש בו למעט לרכישת "נכסים". נניח ששני שלישים מהכסף הזה מושקע באגרות חוב של ממשלת ארה"ב (בעבר השיעור היה גבוה בהרבה). יש לנו, הישראלים, 140 מיליארד דולר שיושבים על חתיכות נייר הנקראות אגרות חוב במרתפים ובמחשבים של הגברת ג'נט יילן שהיא שרת האוצר של ארה"ב. אם לא מסדרים את חוק החוב והגברת לא מסוגלת לשלם ריבית על ה – 140 מיליארד דולר "שלנו" – כמה שווים הדולרים מגובי האג"ח שלנו?

נניח שאנחנו נדיבים כלפי ספקית הטילים והמטוסים שלנו. ממילא הכסף הזה הוא לא לשימוש. אבל לגברת יש חוב של 30,000 מיליארד דולר. כל העולם הפיננסי יושב עם שורות מחשב (אג"ח) אצל יילן ובוהה: יתפוצץ לנו הכל בפרצוף? לרוץ לקנות שימורי שעועית?

יהיו שיאמרו כי במשחק הזה היינו כבר כמה פעמים. מאז שהפדרציה האמריקנית נולדה,  לא היתה חדלות פירעון. מה שמלמד שבסוף, בעוד שבועיים ודקה לפני, הכל יסתדר. ויש האומרים כי לאור ההשפעה האדירה שיש לדונלד טראמפ על חברי הקונגרס ממפלגתו – שתמיד התנגדו להגדלת חוב למעט בשנים שהיה נשיא מהמפלגה שלהם – 2021 תהיה הפעם הראשונה.

בשבועיים האלה העצבים שלנו יתערערו. נסבול ממיגרנות, נצרוך תרופות נגד דיכאון ואז, כמו תמיד, יהווה יושיע אותנו בגלל התפילות של נפתלי בנט אמש והבוקר בבית הכנסת.

פתרון נטול זיהום

לצרות האלה יש פתרון שגם עונה על צורכי השעה. כך זה אמור לעבוד:

1. בנק ישראל יקנה את כל שדות הנפט והגז של ישראל באותם 140 מיליארד דולר – בערך פי 20 משוויים. זה קל. מאחר שלמוכרים הניירות של יילן שווים הרבה, ולנו הישראלים אין שימוש בדולרים כי אסור אלא להחליפם ב"נכסים", הסיכוי לעיסקה בטוח.

2. הממשלה תאסור על בנק ישראל למכור נפט או גז לאף גורם שאינו ישראלי. בצורה הזו לא נסבול יותר מהתייקרות מחירי הדלק שנכנסה לתוקף ביום שישי האחרון. מחיר הדלקים יוקפא. בצורה הזו יצרנו לעצמנו רזרבה אנרגטית ל – 100 השנה הבאות אם לא יותר.

3. מנכ"ל משרד האנרגיה העריך השבוע שאין בדל של סיכוי שישראל תעמוד ביעד של ייצור שליש מהאנרגיה באמצעים נטולי זיהום – בעיקר שמש. כדי לעמוד ביעד צריך 180,000 דונם אבל איילת שקד, שרת הפנים, מקצה לזה 20,000 דונם בלבד. מדוע אודי אדירי מדבר בדונמים? כדי להפחיד. נעבור לקמ"רים. אם צריך 180 קמ"ר כדי לייצר שליש מהאנרגיה קל להגיע ל 540 קמ"ר כדי לייצר  100% מהאנרגיה. בישראל 20,000 קמ"ר שחצי מהם מדבר. צריך 5.4% מהמדבר כדי למלא את כל צורכי האנרגיה.

אחרי שנגיע ליעד הזה, כאמור בלי לפגוע בקרקע חקלאית או בצב הנודד מניצנה לים המלח, נוכל למכור מחדש את הגז והנפט לכל מי שמעוניין או להמשיך לשמור עליהם למקרה שתהיה שביתה בשמש.

נ.ב. למה שעועית אפויה ברוטב עגבניות? לדעת סבתי, לעת חירום זה האוכל הכי מזין מבין השימורים ולא נדרש מקפיא מבזבז אנרגיה לשמור על טיב המוצר.

 

 

 

שתפו: