מודיעין, שלום

 לשם שינוי אתחיל את המאמר הזה מסופו. כך זה נראה: אני מגיש בזה תלונה אנונימית כנגד השר למודיעין, אלעזר שטרן, על כך שהתעלם מתלונה אנונימית ולפיה בצמרת המגזר הציבורי פועל מרגל – בכינוי "כוכב".  כמו כן שטרן אשם, על פי עדותו, בגרימת נזק לרכוש המדינה.

עכשיו להתחלה. שטרן התראיין בכלי תקשורת ובמהלך השיחה הסביר איך גרס מכתבים אנונימים עת שימש כראש אגף כוח אדם במטה הכללי של צה"ל.

האמירה הזו עוררה תגובות נזעמות כי נראה היה שהכוונה היתה לגריסת מכתבים העוסקים בהטרדה מינית של חיילות. שטרן הכחיש כי זה העניין. הוא הוסיף כי הוא ידוע כמגן זכויות האישה. תשאלו את אישתי שזה מקצועה, אמר לספקנים.

אחרי כמה ימי התכתשות הודיע שטרן כי הוא לא יהיה מועמד לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית. באופן תמוה נראה לו שהקריטריונים לתפקיד שר פחותים משל יו"ר הסוכנות היהודית.

אפילו אדם המזוהה עם השמאל, אורי משגב, כתב ששטרן נרדף על מה שלא עשה – "בעיני זו זוועה".

פרשנות לגורס

מהניסוחים של שטרן לא ברור אם הוא גרס את כל המכתבים האנונימים. אם חייל כתב לו בעילום שם שאחרי ששתה כמה בירות עם האפסנאי ביחידה X, זה סיפר לו שהוא מכר ארבעה רימונים לפלסטיני, זה נגרס? אם כך עשה הגנרל לשעבר והשר בהווה, אני אתעקש לטעון שהוא גם גרס את מכתב התלונה האנונימי ששלחתי לו (ראה בפסקה הראשונה לעיל) בענייני ריגול, במקום להעבירו לשב"כ שאמור להתפרנס מסחורה כזו. אני בטוח שהשר לענייני מודיעין יודע היטב דרכי הממשלה. מס הכנסה "מתפרנס" ממכתבים אנונימים. אז חבר המטה הכללי מתעלם מהם וגורס אותם?

יש עוד פרשנות:  שטרן עשה סלקציה וגרס את מה שנראה לו לא חשוב. ואם כך עשה אפשר להבין מדוע הוא פרש מהמירוץ לתפקיד יו"ר הסוכנות. הוא מקווה שעתה, משפרש מהמירוץ, אף אחד לא יתעניין במהות: אילו תהליכי סלקציה הפעיל השר-הגנרל? כי כאן קבור הכלב. נניח שהוא גרס מכתב ובו תלונה על קצינה שאמרה לפַּקודהּ: "מותק תעשה קפה, בלי סוכר, בבקשה". והאם גם גרס תלונה על חיילת שהתלוננה על שקצין  אמר לה "לא צריך לסגור את כל הכפתורים בחולצה". או, לשיטתי, גם את המתכתב המספר על המרגל שכינויו "כוכב"?

העבריין 

בארכיון המדינה יש אלפי פתקים שכתבו שרים בעת עבודתם. מי שמך, שטרן, להיות רב גורס? מסמך שהגיע ללשכת ראש אכ"א הוא מסמך שאינו בבעלות הנמען, אלא של המדינה. ומקומו – בארכיון המדינה, ולא במגרסה.

יש פרשנות מעט יותר מקלה: שטרן גרס מה שחשב שיכול להיות מביך. למשל מכתב אנונימי ובו תאר החיל-הפקיד של העוזר של שר הביטחון איך שר גרמני אמר שנתניהו הוא שדרש שלא לתת פירסום לכך שביקש מגרמניה למכור צוללת למצרים – ולא ליידע את שר הביטחון של ישראל. מאוד מביך. בפרשנות הזו שטרן עבד ב"פרוטקשן".

אבל כולם עושים את זה? יאמרו יודעי השיטה. זה גם מה שטענו כמה מטובי העבריינים מהמגזר הציבורי, במשפטים שבגינם בילו כמה שנים בכלא.

שתפו: