להוריד את שכר הרופאים

  לכותבי מאמרים יש בעיה. אחרי שנה של היכרות הקורא המתמיד שם לב שהכותב חוזר על עצמו. צריך, על כן, להפתיע מדי פעם. כאשר גדעון לוי מ"הארץ" כתב לא מכבר משהו שמשתמע ממנו כי בנימין נתניהו לא בוגד באנושות, המהומה היתה רבה. לוי, אני מעריך, חייך בהנאה. ההפתעה עשתה את שלה.

גם אני החלטתי להפתיע ולהודיע על תמיכתי ברעיון שראוי להוריד את השכר של העובדים עם קביעות, ובמיוחד את שכרם של הרופאים והאחיות.

את הרעיון, שהורדת שכר היא פתרון חברתי רב עוצמה, שאבתי מפורום קהלת. זה מכון שזכה לעדנה כאשר התברר כי ראש הממשלה, נפתלי בנט, שואב ממנו את דעותיו.

במהלך שנת הקורונה הציע הפורום להוריד את שכר המינימום. באותם ימים שיעור האבטלה היה גבוה בגלל הירידה בפעילות הכלכלית הנובעת מהסגרים. איך מושיעים מובטל במצב הזה? מורידים את שכרו. כאשר השכר יהיה נמוך המעסיקים יגדילו את הביקוש לעובדים וכך האבטלה תצטמצם. במובן הזה מובטל הוא כמו חציל: ככל שמחיר החצילים ירד, כך נאכל יותר חצילים. זו תמצית התבונה הטהורה.

בינתיים המצב השתנה ושיעור האבטלה ירד גם בלי להיות חציל. ואני די מופתע מזה שפורום קהלת לא מציע להעלות את שכר המינימום מחשש שהעדר אבטלה יגרום למחסור של עובדים וללחצים לירידת התפוקה. אבל מה אני מבין בכלכלה?

בטון יצוק

עם זאת מצאתי הצדקה להורדת שכר ממקום אחר. קבוצה של חוקרים פירסמו בשבוע שעבר "נייר עבודה" שבדק את מצב התעסוקה במגזר הרפואי בארה"ב. בעשור 2006-2016 חל גידול במספר המועסקים – פי 7 יותר מאשר מכל שאר מגזרי הכלכלה. הסיבות מוכרות: הרחבת הזכאות לטיפול רפואי בסבסוד המדינה לבעלי הכנסה נמוכה פרי יוזמתו של הנשיא לשעבר, ברק אובמה. כמו גם הזדקנות האוכלוסייה. זקנים אולי משחקים פחות פוטבול אבל "אוכלים" יותר טיפולים רפואיים.

בניגוד לישראל ולרוב מדינות אירופה המערבית, בארה"ב אין ביטוח בריאות ממלכתי. שם הרפואה היא פרטית והתשלומים בהתאם. בהשוואה בין מדינות, במדדי תמותת תינוקות ותוחלת חיים הדומים לאלה של ארה"ב, נמצא כי השיטה האמריקאית מאוד לא יעילה: היא עולה הון. כמעט פי שניים יותר. הנה מצב ש"כלכלה חופשית" נוסח פורום קהלת לא פותר בעיה. הוא מחמיר אותה.

בכל זאת יש מקום לקיצוץ השכר. החוקרים מצאו כי צפוי היה שבגלל השפל באמצע התקופה הנסקרת, הגידול באבטלה והירידה בהכנסות של משקי בית – נקבל לא רק שאוכלים פחות חצילים אלא גם פחות צינתורים. הממצא הוא שזה לא קרה. התעסוקה בענפי הרפואה התגלתה כאחד הדברים הכי יציבים בכלכלה האמריקאית. יותר מהדולר. יותר מהריבית, יותר ממחירי הדיור. אייזן בטון.

הכסף לעיסקה

בפועל זה מצב של קביעות בעבודה. היום דווח כי הממשלה וההסתדרות קרובים להסכם ולפיו שכר המינימום יעלה מ – 5300 ל – 6000 ₪ לחודש ובתמורה יוקפא השכר המגזר הציבורי. לדעתי מדובר בסתירה. אם שכר המינימום עולה איך שכרו של הזכאי יוקפא? מכאן ההצעה להוריד את שכר הרופאים, האחיות ושאר ה"קבועים" שלא טעמו מימיהם טעם האבטלה. כל מי שיש לו קביעות יתבקש להפחית בשכרו כדי לשמור על קביעותו. מי שיסרב – תבוטל הקביעות. כך יסדרו כסף למימון העלאת שכר של משתכרי שכר מינימום.

וגם לא תהיה חריגה בתקציב.

 

שתפו: