?צריך מטרו

 

כמובן שצריך. עובדה: ברוב הערים הגדולות בעולם יש מטרו. רק פה אין. אז צריך ודחוף כי אנחנו בפיגור. הנה סיכמתי בפחות מ 20 מילה את עמדת בנק ישראל, היועץ הכלכלי לממשלה, על השקעה הנאמדת עתה ב 150 מיליארד שקל ומהיכרות עם תחזיות של פרוייקטים – מינימום 300 מיליארד שקל. יש בישראל כ 3 מיליון משקי בית. כל משפחה מתבקשת להפקיד בקופת האוצר – במזומן או בקו אשראי -  בין 50 למאה אלף שקל כדי שבגוש דן יקברו מטרו.

בנק ישראל לא שואל האם צריך מטרו או שמא אפשר להפיק את אותה תועלת תחבורתית בחלופה זולה בהרבה. מה הוא כן שואל? מתברר שהממשלה מבקשת לממן את המטרו מחצית מכספנו ומחצית מהיטלים שונים ומשונים על העסקים בגוש דן. בין השאר ב"היטל השבחת מטרו" בשיעור של 75%. ההסבר של הממשלה הוא שמכיוון שהמטרו יביא השבחה לעסקים בגוש דן, כמו שמדרכה מביאה השבחה לבניין מגורים, אז שישלמו מתוך רווחים עתידיים שהמטרו יביא.

ואם תהיה בצורת לעסקים עד שהמטרו יניב הכנסות? שואל בנק ישראל, ובצדק. אם תהיה בצורת אז לא יהיה כסף. ואם לא יהיה כסף, לא יהיה מטרו. ואם לא יהיה מטרו – לא יהיה כסף. בקיצור: בבנק ישראל בדעה שהממשלה מטומטמת ולכן מציעים שהממשלה תממן את הכל, וכאשר יהיה מטרו – תיקח את המחצית מהרווחים שהמטרו יניב לעסקים.

אני מעריך שבנק ישראל היה במצוקה. הוא כתב דו"ח על התקציב שאושר בכנסת בשבוע שעבר והתברר שכמעט הכל נהדר. כדי לכתוב שהתקציב נהדר לא צריך את עשרות עובדי חטיבת המחקר של הבנק המרכזי. מספיקים חמישה פקידי אוצר. חיפשו וחיפשו ומצאו את המטרו והפאשלה שהממשלה מכינה לעצמה וכתבו על זה 2 עמודים מתוך 25 ובהם התברר כי יש לממשלה אופוזיציה כלכלית.

צינור הדם

אני השתכנעתי משני העמודים האלה ש"היטל השבחה" הוא מס לא ראוי. הוא מוטל עוד לפני שההשבחה התממשה. מה גם, ואת זה כלכלני החטיבה שכחו, מה שייגבה מההיטל הזה על עסקים יקוזז ממס הכנסה שהעסקים חייבים בו. לכן, אם צריך להעביר צינור דם מכפר סבא לחולון – הממשלה נוהגת בטיפשות מופלגת.

סליחה? צינור דם? מאיפה זה צץ?

על פי האגדה האקדמית חמד לו פרופסור להנדסה מהטכניון לצון וביקש לבחון תבונתם של תלמידיו. באחד המבחנים נכתב שהממשלה מתכננת העברת צינור דם מחיפה לתל אביב והתלמידים התבקשו להשיב מהו קוטר הצינור הנדרש ומהו הלחץ שבו יוזרם הדם כדי לספק מיליון ליטר לשנה.

כל התלמידים השיבו לשאלה בכובד ראש הנדסי ראוי. איש לא שאל בשביל מה הממשלה צריכה צינור להעביר דם. המהנדסים ידעו להנדס. תבונה, סקרנות, שיקולים מוסריים, הגדלת ראש? בכל אלה היה מחסור חריף.

בית קברות לרכבות

אז למה צריך מטרו?  על זה השיב בנק ישראל בשורה הראשונה של המאמר הזה. ואני פוסק שצריך מטרו בארבע קומות מינימום. כי או-טו-טו תהיה מכונית חשמלית לכל בוגר במשק בית, ועוד מכונית חשמלית אוטונומית לכל ילד. ויהיו המון פקקי תנועה ויגדל הביקוש לתחבורה ציבורית. אז מינימום ארבע קומות של רכבות תחתיות.

במירוץ בין הכביש והמכונית אין לכביש סיכוי. לבטח לא במרחב עירוני. לכן לא צריך מכוניות מכל סוג שהוא. רק תחבורה ציבורית שתנוע על הכבישים. וכפי שנמצא בסימולציה שנעשתה על נסיעות בליסבון, לצד רכבות קלות (הנעות על הכביש) ואוטובוסים יזדקקו לכל היותר לרבבה של מוניות שיתופיות שינועו בכל שעות היממה על כבישים נטולי מכוניות חונות. ולא רק שנגיע במהירות לכל מקום – לא יהיו פקקי תנועה ולא יצטרכו 150 מיליארד שקל לבית הקברות של הרכבות (בארבע קומות).

 

 

 

שתפו: