נגיד שהוא הדיוט

 אנחנו, כמו כולם, עמוסי קורונה מסוג אומיקרון, הממשלה שולחת אותנו לקנות בדיקות ומודיעה שאמינותן בספק. וזה מדכא למדי.

לפיכך אתחיל עם החדשות הטובות: אין דבר כזה "התחממות גלובלית". אין בעיות אקלים. אין גזי חממה. כל מה שכולם בעולם מדברים עליו וחוששים ממנו הוא עורבא פרח. קשקוש. לא היה. לא הווה ולא יהיה.

אני יודע את זה מפי הסוס בכבודו ובעצמו: פרופ' אמיר ירון היועץ הכלכלי של הממשלה ונגיד בנק ישראל. הוא הציג השבוע בוועדת הכספים של הכנסת את מצבנו עתה והצעותיו לעתיד. ולא הייתה שם מילה אחת על כל מה שמתואר בפיסקה דלעיל.

ויש עוד חדשות הטובות. מתברר שיש לנו "מרווח פיסקלי". אין לי מושג מה זה, אבל מהטון אפשר להבין שזה גוטה, גוטה. ואם יש מישהו שהבנק לא נותן לו "מרווח פיסקלי" בצורת משיכת יתר/משכנתה – כדאי שימהר ויכתוב לפרופסור שבטח יודע איפה אפשר למצוא את זה.

הקוץ בישבן העם

אלא שאין טוב בלי רע. אנחנו, כלומר כלכלת ישראל, לא צומחת מספיק. נכון, הוא הציג מידע ממנו עולה כי חוץ מאירלנד ונורווגיה עשינו בשנה האחרונה בית ספר לצמיחה לכל המדינות העשירות. אבל ירון מודאג שעד 2040 זה יתהפך.

עכשיו אתם מבינים מדוע משבר אקלים, התחממות גלובלית וזיהום אוויר נעלמו מהדיון. כי אלה הם תוצרי צמיחה. ולנו אין מספיק צמיחה. צריך עוד. לכן אנחנו נזהם יותר, נקלקל יותר את האקולוגיה כדי.....שב 2040 נוכל לצאת לרחוב עם מסכות חמצן כי האוויר יהיה מזוהם.

אתם שואלים מדוע צריך צמיחה? יש הסבר: כדי להשתוות ל"ממוצע הצמיחה של ה OECD". למה זה חשוב? אין לזה הסבר אבל הוא פרופסור ואני בקושי עם תואר ראשון.

מאיפה יהיה כסף

החידוש בדברי היועץ/הנגיד הוא שכדי שתהיה צמיחה מותר לממשלה להגדיל את החובות שלה. כלומר שלנו. היתר הגדלת החובות הזה די תמוה גם למי שחושב שצריך לאפשר לממשלה להוציא יותר כסף על כבישים כדי להגדיל את מספר הפקקים ל"ממוצע ה – OECD".  למען הרעיון העקום הזה אני מתנדב בזה להציע חלופות: הראשונה, שהנגיד ישחרר מהמחסן שלו – המכיל 213 מיליארד דולר!! – איזה 5 מיליארד בשביל הכבישים החדשים. פשוט, לא? השנייה, שהממשלה תפסיק לתת מעונות יום מסובסדים לאברכים שאינם עובדים, תשווה את הקיצבאות שלהם לאלה של סטודנטים, תתן פנסיה ליוצאי צבא מגיל 67, תפסיק לסלול כבישים ומטרו, ותבנה כל קו רכבת נוסף על כבישים קיימים, ותורה לצבא שאם גונבים ממנו מכשירים לראיית לילה, שיזמין משטרה, כמו כולנו, ולא ייקח את החוק והנשק בידיים. ואפשר להמשיך בזה עד אין קץ.

אבל בנק ישראל מקדש את כל השטויות שהממשלה עושה. בזה לא נוגעים. אוקיי. נלך הלאה: מה בדבר מס על פליטת מזהמים, יצרני כולסטרול ומס על רכוש של יותר משלושה מיליון שקל למשפחה?

החלופות האלה אפילו לא נדונות ולבטח לא נשללות על ידי הבנק המרכזי שלנו. ההדיוטות הכינו מצגות עם מידע מעמיק על קניות בכרטיסי אשראי!! ואצו לכנסת עם ניתוק מוחלט מהמציאות.

 

 

שתפו: