האם אלוהים חברותי

באמצע המאה שעברה תלמידים בכיתה א' התמודדו לראשונה בשאלה האם יש אלוהים, ואם כן – האם הוא/היא כל יכול/ה? והיה מי שהמציא את פתרון החידה השנייה לאמור: אם הוא כל יכול, האם הוא יכול לייצר אבן שהוא לא יכול להרים? הילדים החילוניים הרגישו בעננים. הדתיים, אז והיום, הסבירו שנפלאות דרכי האל.

מה חדש בפלסף הלא־כל־כך חשוב הזה? שיש מי שטוענים שחקרו האם אלוהים, או האמונה באלוהים, מניבים תוצאה חברתית חיובית יותר מאשר הכפירה בו.

המבחן של החוקרים נמצא על הרצף האלטרואיסטי. מי הם בני האדם שהם יותר אלטרואיסטים כלומר תורמים יותר, גונבים פחות, וכו'. בהשאלה לעולם הכדורגל האם שחקן המצטלב/מתפלל/כורע טרם עלותו למגרש הוא גם שחקן הוגן יותר או שאלוהים מעניק לו את הזכות, למשל, להבקיע שערים במגע יד. או שבכלל אין קשר בין הדברים.

האם יש דרך לסווג בני אדם לפי אמונתם?  החוקרים מצאו שיטה מעניינת לברר את העניין הזה. המבחן שלהם היה במענה לסדרת שאלות שתכליתן לזהות האם הנשאלים מאמינים שהם יכולים להשפיע על "המוצר הציבורי". או שמא הכל מוכתב וידוע ולאדם עצמו אין יכולת השפעה מהותית. אני, כמומחה בהוצאת דברים מהקשרם, מכנה את הקבוצה המאמינה ביכולת האדם לשנות – חילוניים. ואת הקבוצה המאמינה שיכולת האדם מינימלית – דתיים. ולמען הסר ספק אין הבדל בין דתיים לסוגיהם כל עוד הם מטילים ספק ביכולת האדם להשפיע על המציאות. או בלשון האדם שעימו קבעת להיפגש ביום ראשון בבוקר: "בעזרת השם".

הממצאים

איך נבדקו האנשים בפועל? סקר בגרמניה בדק עמדות לגבי אנרגיה ירוקה והגבלת השימוש בדלק פחמני. סקר באריזונה, ארה"ב בדק נטיה לתרום לאירגונים חברתיים וסקר אחר בגרמניה שבדק נכונות לתרום דם, הצבעה לפרלמנט, להטיל מסים ולסבסד פעילות נגד התחממות גלובלית ובמשחקים שתוצאתם מבוססת על שיתוף פעולה.

הממצאים העיקריים הם שאנשים שמאמינים שבני אדם משפיעים על ההוויה החברתית – המוצר הציבורי - גם פעילים יותר בתחום החברתי. כך למשל ההסתברות לתרומת דם עולה ככל שהאדם מאמין יותר בהשפעה אנושית על תוצאה חברתית. ואילו אלה שספקנים באשר ליכולת האדם – גם עושים מעט מאוד. או בואריאציה שלי: מי שמאמין באלוהים גם מאמין שהוא יסדר את ההתחממות הגלובלית בלי שנפסיק לשרוף דלקים פוסילים, ימנע פנדמיות וירפא את הלוקים במחלות קשות. האדם עצמו די פטור מהתפקידים האלה.

מפגש עם האלטרואיסטים

מתברר שהתעסקות באלטרואיזם אינה שולית כל כך. השבועון "ניו יורקר" פירסם מאמר, קצת ארוך ודי מייגע, על ממדי התנועה האלטרואיסטית שלפחות עומדת על כך שהמימון שלה יבוא מתורמים פרטיים ולא מממשלות.

האם זה מפתיע שבמדינת ישראל, עם 5-6 מפלגות דתיות, תפקיד מימון הדת נלקח מאלוהים הכל יכול והופקד בידי הממשלה?


שתפו: