'מאסק או סמוטריץ

 

השבוע התחיל עם ריקוד הספקולציות בעניין מינוי שרי הממשלה החדשה, כאשר הזרקור מופנה לעבר משרת שר האוצר. גם הבלוג הזה מבקש להצטרף למחולות עם הצעה נועזת ומאוד אקטואלית: למנות את אלון מאסק לתפקיד.

מר מאסק הוא גם האיש העשיר בעולם וגם שותף בתאגיד טסלה המייצר מכוניות חשמליות. לאחרונה הוא רכש את טוויטר המייצר ציוצי בני אדם במגוון צבעים. הוא אף נקט במהלך כלכלי מיידי והודיע שיפטר מחצית מעובדי טוויטר ויחליף אותם באלגוריתם חסכוני ויעיל בהרבה מבני אנוש. זאת אחרי שדיווח שטוויטר מפסיד מדי יום ארבעה מיליון דולר, מה שמסביר מדוע שילם רק 40 מיליארד דולר תמורת התאגיד.

מאסק ידוע גם בדעותיו הכלכליות הימניות והנחרצות, ובראשן התנגדות לרגולציה כלומר לפיקוח ציבורי. במסגרת זו הוא מצדד בחופש מוחלט בציוצים. כלומר אפשר לצייץ, לשיטתו, "אלון מאסק מנוול וגנב" ולא להסתכן בצנזורה או בתביעת דיבה. חזון צמצום הרגולציה או אפילו ביטולה מלהיב גם את הקואליציה הנבנית בימים אלה בירושלים.

ככל שההצעה הזו נועזת ונהדרת היא נושאת עימה שני מכשולים אפשריים. הראשון, מר מאסק עלול לצייץ "תעופו לי מהעיניים יא בני זונים", שזו דרך להגיד לא באריכות ומתוך התחשבות בזולת ובאידיאולוגיה האנטי־רגולטורית של מאסק בטוויטר.

המכשול השני נובע מספקות ביחס ליהדותו. מי שיקיש "האם אלון מאסק הוא יהודי" במתחם מנוע החיפוש שבמחשבו יימצא דיונים ארוכים בשאלה.

מצד אחד שמו אלון שזה שם עברי למהדרין. מצד שני הוא כותב את שמו באנגלית Elon וזה נשמע דווקא תורכי. מצד שלישי הוא למד בבית ספר יהודי ומצד רביעי יש שמועות שהתגייר לפני שהתחתן בפעם הראשונה. מצד חמישי, גם אם התגייר, השאלה איזה גיור עבר ויש חשד שהיו מעורבים בו קונסרבטיבים או רפורמים וזה ממש לא מקובל על הקואליציה החדשה.

השאלה, לכן, היא האם יש תחליף כשר למהדרין למאסק, שלדעתו הדרך ליעילות כלכלית ועושר היא לפטר עובדים, לאסור שביתות ולחסל את הרגולטורים.

מרשם לחיסול רגולטורים

מתברר שיש. שמו בצלאל סמוטריץ', ולפי הרכילות הוא אפילו אמר שהוא מעוניין בתפקיד.

יתרת המאמר תוקדש לסייע לשר המיועד לבחור רגולטורים ורגולציות שיש לחסל כדי להעשיר את בני ישראל.

א.   על פי הרגולציה הקיימת, רק תאגיד יכול לגרור הפסדים משנה לשנה ובכך לצמצם את חבות המס שלו. לבני אדם רגילים הזכות הזו לא עומדת. במקום להתקוטט על שיעורי המס יש לאפשר לכל אדם לקזז הפסדים בדיוק כמו תאגיד. אם, למשל, לשם ייצור הכנסה אדם אוכל, ההוצאה על אוכל תקוזז מהכנסתו לצורכי מס כפי שנעשה בתאגיד. כך גם יופחת נטל המס על תושבי ישראל.

ב.    הממשלה השמאלנית ניסתה לעשות "רפורמה" בהסדרי הכשרות כדי לצמצם רגולציה. אסופת הבולשביקים הזו גרמה רק נזק. מדוע על הממשלה לקבוע מהו אוכל כשר או לא? מי צריך את אלפי הפקידים שרצים אחרי כל ענף של כוסברה או עטין של פרה? מתבקש לחסל את הרגולטור של הכשרות. כל אדם יקבע לעצמו מה כשר ומה לא. רצוי בהזדמנות זו גם לחסל את הרגולטור של הנישואין. חסכון של רבבות עובדים.

ג.     מי צריך את לשכת עורכי הדין? זה קרטל שקובע באופן בלעדי מי רשאי לפעול בבתי משפט. והמאפיוזו הראשי של הקרטל עוד יושב בוועדה למינוי שופטים. אין פלא שהשמאל שולט בבתי המשפט, למרות ההכרעה הברורה בבחירות. יש לשלול מהלשכה את הסמכות להחליט מי יהיה עורך דין וכל סמכות אחרת שהשמאל נתן לה בחוק.

ד.    המקום שטעון הכי הרבה דה־רגולציה הוא הצבא. מדוע הממשלה צריכה לספק שירותי בטחון? צריך לתת לשוק החופשי לפעול ביעילות. אדם שרוצה הרבה ביטחון יקנה לעצמו את השרות הזה מחברה פרטית או יקנה לעצמו טנק כעוסק מורשה. ומי שלא רוצה בטחון בכלל – כמו צמחוני שלא קונה בשר – ינהג כרצונו. הנה, באבחת דה־רגולציה חסכנו איזה 70 מיליארד שקל מנטל המס על תושבי ישראל.

 

או שמאסק וסמוטריץ' הם לא באמת נגד רגולציה. הם רק נגד רגולציה שהם לא אוהבים. אבל עוד יותר בעד רגולציה שלדעתם חיונית. סמוטריץ' כבר אמר הוא בעד רגולציה ולפיה לא נשחק כדורגל בשבת. ויש אפשרות שזה בכלל הכיוון.

 

שתפו: