משילות על מלא

 

היום ולרגל הנפת דגלי פלסטין וישראל על הבלוג אותו אתם קוראים, אך מתוקנים לטעמי הפוליטי, המאמר יעסוק בסיוע לממשלה החדשה במאבקה נגד השמאל הקיצוני שהשתלט על בית המשפט העליון ועל הפקידות הממשלתית הפוגעת בטיפול ביוקר המחיה.

לכל אזרח ותושב זכות לכתוב ולדבר נגד הממשלה, נגד הכנסת, ונגד בית המשפט, ורובנו ממעיטים בניצול הזכות הזו. אבל בהינתן שגם ל־15 המופלאים בבניין בית המשפט העליון יש מעט תבונה הם לא ינצלו את הזכות הזו לתקוף את הממשלה והכנסת. ובמיוחד מי שאמור להימנע ממימוש הזכות היא נשיאת בית המשפט העליון כאשר הממשלה והכנסת מבקשים לצמצם בזכויות של בית המשפט העליון.

כנראה שצד התבונה נפגע אצל הנשיאה אסתר חיות והיא התבטאה בפומבי נגד התכנית הממשלתית "שהיא תכנית לריסוק מערכת המשפט". בכך הצדיקה את טענות הממשלה שבית המשפט העליון הפך למעוז פוליטי של האופוזיציה ומתערב בחקיקה אף שטרם בוצעה.

סניוריטי

אחד העניינים שמעצבנים את מתנגדי הממשלה הוא שאלת ה"סניוריטי" כלומר מי יהיה נשיא בית המשפט העליון אחרי פרישתה של חיות. הסניוריטי מעניק את התפקיד לוותיק בחבורת ה־15. הממשלה מבקשת שהוועדה למינוי שופטים גם תמנה את בעלת התפקיד הזה. כמי שמתנגד לזכויות על בסיס מוצא, מגדר וגם וותק גם לי נראה שראוי לבטל את הסיניוריטי. החלופה שלי היא הגרלה ולא מינוי פוליטי. אבל את הסניוריטי צריך להעיף מתהליך המינוי.

העניין השני שמעצבן את מתנגדי הממשלה הוא "פסקת ההתגברות" כלומר חוק שמאפשר לכנסת לבטל פסיקה של בית משפט שבה מבוטל חוק של הכנסת. למשל, אם הכנסת תחוקק שכולנו צריכים ללכת רק עם חולצות חומות – הצבע המועדף על הזרם הפוליטי אליו משוייכת הממשלה. ואם בית המשפט יפסול את החוק בטענה שהוא פוגע בזכויות אדם – או אז פסקת ההתגברות תאפשר לכנסת לגבור על פסיקת בית המשפט.

יוקר המחיה

אני מציע לממשלה להשתמש בפסקת ההתגברות גם כנגד החלטות של הפקידות הממשלתית. השבוע הודיעו ראש הממשלה ושר האוצר כי תבוטל העלאת הארנונה, תצומצם התייקרות החשמל והמים ומחיר הדלק יופחת. על זה נשפכו קיתונות של בוז מפי מומחים לכלכלה. ואכן זה מהלך קצת מטופש בין השאר בגלל שהוא יכול לעלות הרבה כסף (לספקי החשמל יש חוזה עם הממשלה על הצמדת מחיר החשמל למחיר הגז הטבעי) וגם מה ייעשו מחר כאשר יתברר שמחיר החומוס עלה וכתוצאה ממשקלו הגבוה במדד המחירים לצרכן – זה יעלה על אפה וחמתה של ממשלה הנלחמת ביוקר?

ההצעה שלי לממשלה היא להפסיק להתעסק בשטויות ולטפל במישרין במדד המחירים לצרכן. פסקת ההתגברות תקבע כי אם פקידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) יודיעו, למשל, כי מדד ינואר 2023 עלה ביותר מחמישית האחוז או אז רשאית הממשלה "להתגבר" ולהחליט  כי המדד עלה רק ב־0.2%. כך תוכיח הממשלה כי היא בולמת את היוקר ושהיא רצינית בנושא המשילות.

בסיס המידע

זה לא מופרך כפי שזה נראה. השבוע התפרסם דו"ח העוני ל־2021. הדו"ח נפתח בהודעה כי בסיס המידע הוא "נתונים מנהלתיים". כלומר הפקידים מצאו מה ההכנסה של פלוני בחיטוט במאגרי מידע של....? כלומר לא שאלו את פלוני מה הכנסתו ולא דרשו ממנו הוכחות. בעבר דו"ח העוני התבסס על סקר הכנסות של הלמ"ס. אלא שבשנים האחרונות גם הסקר הזה, וגם סקר הוצאות משקי בית אף הוא מתבסס על "נתונים מנהלתיים".

שר המשטרה הוחלף בשר לביטחון לאומי עם סמכויות ביצוע. הלמ"ס היא יחידה במשרד ראש הממשלה. וכך ביבי יוכל לשלוט על המדד והעוני בהינף פסקת התגברות כלכלית. וזה לא עולה גרוש לקופת המדינה.

שתפו: