אנטישמיות אמריקאית

 

"אדם לאדם זאב" כתב לפני כ־2200 שנה המחזאי הרומאי פלאוטוס. מאז לא הסתיים הוויכוח האם באמת אנחנו, בני האדם, מנוולים לא רק כלפי הסביבה, בעלי החיים והצמחיה אלא גם כלפי בני אדם אחרים. או שמא אנחנו ביסודו של דבר יצורים חברותיים ורק המיעוט הקטן מקלקל את השורה. בהסתכלות על נוהגם של בעלי חיים לא מסובך להגיע למסקנה כי "מותר האדם על הבהמה" בכך שהוא מתעלל בבני מינו. גם מבט מעמיק על מה שקורה בגני ילדים לומד שפלאוטוס לא טעה בהרבה.

מי שעשה קריירה פילוסופית מהעמדה הזו הוא תומאס הובס. הוא השתמש בתאור המצב הזה כדי להצדיק את קיום הממשלה ולמעשה את שלטון היחיד, שרק הם יכולים למנוע את מה שמכונה עתה "מלחמה הובסיאנית" או מלחמת הכל בכל. יש החושבים כי משנתו של הובס היא ההצדקה האולטימטיבית לקיומה של ממשלה אחת בלבד בכל העולם.

הרוב קובע

נכון, תושבי פלסטין בכלל וחווארה בפרט יחלקו על כך שהממשלה מונעת פרעות. אבל הם מיעוט מבוטל, וכידוע הרוב הוא הקובע.

עתה מתברר מדברי המלך נתניהו ומרעיו כי לצד תושבי חווארה ופלסטין יש רבבות ישראלים שמנסים להעביר את מלחמת הכל בכל לישראל גופא. אגרוף צריך לתת להם, נשמע המלך אומר. והווזיר הממונה על המשטרה חושב שרימוני הלם הם פתרון נאות לתוהים על טיבה של הממשלה.

 אם כך, תהו שלושה חוקרים, מהי הממשלה שמונעת מלחמת כל בכל ובכל זאת לא מתעמרת בתושבים? התוצאה, בניתוח ההיסטורי שהם עושים היא, איך לא, הפרדת רשויות.

הרוב לא קובע

אלא שלא מדובר רק בעצמאות הרשות השופטת – עניין שהממשלה הנוכחית מעוניינת לעצור במסגרת הרפורמה/הפיכה הנדונים כעת בכנסת. ההפרדה החשובה לא פחות היא בין הרשות המחוקקת והמבצעת. בהיסטוריה האנושית המשמעות היא שהמלך – אצלנו הממשלה – לא יכול לחוקק. ההחלטות של המלך יהיו מחייבות רק בתנאי שהוא לא זה שבוחר את הרשות המבצעת וזו מקבלת החלטה פה אחד.

הממצאים האלה נראים כמעין הצדקה מדוע השיטה האמריקאית היא עדיפה על כל שיטה אחרת. המלך הוא הנשיא. אבל הוא וחברי הממשלה אינם חלק מהגוף המחוקק. וכלל לא מעורבים בבחירת שופטים.

ויש פיתרון

שלושת החוקרים הם מאוניברסיטאות אמריקאיות ואני ממליץ למלך שלנו לשים לב איך הממשל האמריקאי, במסווה של מחקר מדעי, חותר תחת ההגדרה העצמית של הרוב במדינת ישראל. המינימום המתבקש הוא להטיל חרם על מדינת קליפורניה ומחוז וושינגטון (שם כתובתה של המועצה הלאומית למחקר כלכלי) שאיפשרו את הפירסום הקלוקל הזה.

נראה לממזרים האנטישמים האלה מי בעל הבית כאן.



שתפו: