קרן מפספסת

 הלקח העיקרי מן המשבר הכלכלי לפני כ-90 שנה היה שצריך להקים מוסד בינלאומי שיטפל במדינות "חולות" – כאלה ששומטות חובות לשאר העולם ומדיניותן הכלכלית אינה ראויה.

כך נולדה עם תום מלחמת העולם השנייה קרן המטבע הבינלאומית. כל מדינה מפקידה בקרן כסף, והמאגר הכספי הזה משמש את הקרן לסייע למדינות מתמוטטות פיננסית. אלא שברוח ההנחה שנבון יותר למנוע תחלואה מאשר לסייע לחולים (מעשה מכובד בפני עצמו),  משגרת הקרן מדי שנה כלכלנים לכל מדינה בעולם לנבור ולחקור ובעיקר לגלות חטאים כלכליים כשהם קטנים ולסמן אותם באות גדולה. לנזוף בחוטאים, להתרות בחוטאים הכרוניים ולרשום שורה של תרופות כדי למנוע את התעמקות המחלה.

השבוע פירסמה המשלחת שנשלחה לישראל דין וחשבון ראשוני שהתגלה כמסמך אנמי שאכזב בעיקר את מתנגדי ההפיכה המשטרית שיוזמת הממשלה. המשלחת לא מצאה עדויות לכך שתכנית החקיקה הממשלתית גרמה נזק או אפילו עתידה לגרום נזק. הבעיה העיקרית עם החקיקה המוצעת היא שהממשלה לא טורחת די להסביר להמונים הנבערים את טוהר כוונותיה. הסברה, מתברר, היא תרופה לכל. חברת הכנסת אפרת רייטן ממפלגת העבודה שבאופוזיציה פירסמה הודעת תמיכה במאמצי הממשלה להחריב את עזה אך טענה שרצח הילדים (היא השתמשה במילה שונה) יוצר בעיית הסברה. שתי בעיות הסברה בשבוע אחד, וראש הממשלה לא טורח לפטר את שרת ההסברה. נפלאות דרכי המלך נתניהו.


הממצאים


ובכל זאת, המשלחת הצליחה למלא חמישה עמודים שבהם נכתב בעיקר שצריך להמשיך לעשות את מה שעושים. למשל, הבנק המרכזי מתבקש לא להקל בריבית, הממשלה מתבקשת לא להוציא כסף מעבר לסף שקבעה לעצמה, רצוי שיהיו יותר דירות, חינוך ותשתיות וששיעור הצמיחה הנוכחי יתמיד.

כי זאת יש לדעת: רשימת התרופות הכלכליות מבית החולים הנקרא קרן המטבע הבינלאומית אחידה. לדעת מומחי הקרן, לכל המדינות  יש תסמינים זהים של מחלה כלל עולמית. לא מצאתי דו"ח שממליץ למדינה כלשהי להגדיל את הגירעון הממשלתי לשם מימון הוצאות לתשתית. אין גם מדינה שהתשתית שלה מספקת. המדינות נבדלות זו מזו רק בשמות בתי המלון שבהם שוהים חברי המשלחת בבואם לבדוק מה עושים הילידים למען הצמיחה.


הפיספוס


כדי להאיר את ממדי ההבלים בדו"ח אני נטפל לסעיף האחרון. נכתב שם כי ספק אם הממשלה תעמוד ביעדים שהתחייבה להם לצמצום פליטת גזי חממה. יפה, לא? איך זה מתיישב עם צמיחה כלכלית? זה לא. אם כך, מי צריך צמיחה? למה שלא נישאר, עד השגת היעד, ברמת החיים הנוכחית? במקום זה ממליצה קרן המטבע שהממשלה תיתן תמריצים למגזר העסקי כדי שיפחית בזיהום. ועל חשבון מה יבואו התמריצים האלה? פצצות על עזה? פנסיות לפורשי צבא בני 45? התנחלות מעלה גירה? קצבאות לעידוד ילודה?

דום שתיקה.


התוצאה


ויש לקח: מתברר שהאליטה השמאלנית שכשלה בבחירות האחרונות אך עדיין שולטת במדינה לא הצליחה להשפיע על קרן המטבע לקלל את ההפיכה המשפטית. גם חברת דירוג מצאה שכלכלית הכל תקין. ואם ההפגנות נגד הממשלה הערב יתפוגגו, זה ודאי יעודד את ממשלת הסמוטריצ'ים להמשיך בדרכה. השמאל כשל, ויש תקווה שהכלכלה לא תיפגע, ויהיו פה אנשים. אבל לא יהיו פה בני אדם.

 

 


 

 

שתפו: