נביאים ורוח

 

בהערכה מופרזת יש בישראל – כ -9.7 מיליון  נפש – כשלושים נביאי כלכלה. ובלשונם – החזאים הפיננסים. לא רק המספר הקטן מעיד על האקסקלוסיביות של המועדון הזה. יש לחבריו גם פגישה קבועה עם הוועדה המוניטרית של בנק ישראל שהוא מועדון חשוב עוד יותר כי בו נקבעת הריבית.

בשבוע שעבר רעשה הכלכלה. ביום חמישי אחר הצהרים פירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) את השינוי במדד המחירים לצרכן בחודש מאי. הכותרת בכלי התקשורת היתה: "המדד הפתיע". הנה לנו תקשורת מודל 2023 – יש ריגוש ומישהו הפתיע. במקרה הזה משהו הפתיע.

מכיוון שיש לי קשרים אינטימיים עם מדד המחירים לצרכן – בכל זאת אנחנו מכירים יותר מֿ- 50 שנה – שאלתי איך מייצרים הפתעה שכזו. וכמקובל ביחסינו הממושכים המדד שמר בקפדנות על זכות השתיקה.

השינוי במדד המחירים לצרכן הוא תרגיל בחשבון לכיתה ד' בבית ספר יסודי חרדי. ללמ"ס יש סוקרים ויש מחשב. המחשב עוקב אחרי מחיר העגבנייה שמפרסמים כל המשווקים בעלי אתר אינטרנט. והסוקרים מטלפנים לירקנים. מחברים את מחירי העגבנייה זה לזה, משווים למחיר העגבנייה בחודש הקודם ויוצא מספר.

תחברו לעגבנייה את החלב, השוקולד הנסיעה במונית ועוד ועוד, ונקבל מספר. מחלקים אותו במספר המקביל בחודש הקודם – ובס"ד נולד השינוי במדד המחירים לצרכן. את זה מפרסמת הלמ"ס  אחת לחודש.


דבר הנביא


אלא שזו חכמה לאחר מעשה. הנביאים מתפרנסים מידיעת השינוי במדד לפני שהוא מתפרסם. הנבואה הזו מעניינת מי שעיסוקו הוא פיננסי. מכיוון שבארץ ישראל השלמה, כן ירבו ברוך השם, יש כשלושים גופים פיננסים, יש 30 חזאים פיננסים.

איך החזאי הפיננסי יודע מה יהיה מחיר העגבנייה בעוד חודש? מכיוון שסל המוצרים והשירותים שקונים הצרכנים מכיל אלפי פריטים - יש עגבניות רגילות, יש עגבניות מגי, יש תמר, יש סגול, יש אדום, יש צהוב – הנביא החזאי הפיננסי לא יודע. הוא.....מנחש. ניחוש מושכל, כמובן. הנה מקום בו יש שכל: לחזאי יש מקור בחברת כרטיסי אשראי. והמקור מספר לחזאי הפיננסי ב- 20 למאי כי החודש שילמו יותר על עגבניות. (זו דוגמא מופרכת. אין בכרטיסי האשראי פירוט מה קנה כל צרכן). עכשיו על החזאי להחליט האם ההוצאה הגדולה יותר על עגבניות היא כתוצאה מהתייקרות העגבנייה. או שמא קנו יותר מפני שהמחיר ירד. פה קבור הכלב, בשביל זה הניחוש שלו מושכל, ושלנו – לא.

בקיצור: השינוי במדד של חודש מאי לא היה מפתיע. מה שקרה הוא שהחזאים טעו – ובענק. 


הדעה קובעת ההוויה


מאז שהוקמה ממשלת המנוולים האחרונה אנחנו מוצפים בתחזיות כלכליות די אחידות ולפיהן צפויה אינפלציה, הגירעון הממשלתי יגדל, הריבית תגיע ל – 10%, חמישית מהמדינה תהגר לחו"ל. האבטלה תגדל. העולם הפיננסי העולמי ימשוך את כספיו וכתוצאה מכך מחיר הדולר יגיע בתוך חודשים ל-4 שקלים. אין בור כלכלי שהממשלה הנוכחית לא תיפול בו.

שימו לב למשבר הדיור. כשמחירי הדירות עלו – זה סימן למשבר. עתה, כשמחירי הדירות קפאו ואף ירדו – יש משבר בדיור.

יש סיבות טובות לטענה שהממשלה הנוכחית לא ראויה. אך הבולשיט שמפיצים הכלכלנים – הן החזאים והן הפרופסורים לכלכלה -  זה יותר מחצי שנה מלמד עד כמה נכונה האמרה כי אנו מעריכים את העובדות בהתאם לדעותינו. ולא להפך.

להתראות כאשר ההכנסה הלאומית תפתיע כפי שעשתה השבוע עת התברר שעלתה במקום לרדת. או שהחזאים יקלעו בול – וזה עוד יותר יפתיע.



 

שתפו: