אופס, שכחנו

 

לפני מאה שנה לא היה אדם יודע קרוא ומאזין לרדיו שלא ידע מי זה ולדימיר איליץ אוליאנוב – לנין. היום? רק כמה קומוניסטים קשישים ודוקטורנטים שנוברים בארכיונים. והנה הפתעה: פורום קהלת מקדים לציין 100 שנה למותו של לנין, שמאמרו "מה לעשות" היה נכס פוליטי בראשית המאה הקודמת, ופירסם תכנית בכותרת "מה לעשות ומה לא לעשות". יחי האחד במאי הימני.

לחובבי ברברת כלכלנית המרשם של קהלת ידוע. לא להעלות מסים, לסגור הטבות מס מסויימות, לשמור על גירעון ממשלתי נמוך, לא לסבסד וכיוצא באלה תרופות מוכרות.

 המאמר עזר לי לגלות מה לא נמצא. אני יודע שמה שאין הוא מקור פוליטי חשוב. כך, למשל, שר האנרגיה תלה את האשם בהפסקות החשמל בשבת במחדלי הממשלה הקודמת. אלא שאם מחפשים מה לא נעשה ראוי לשאול היכן היה ישראל כץ  בחצי השנה האחרונה, כי רק בשבוע שעבר הביא לאישור הממשלה הצעה להקים תחנת כוח. הנה לנו משהו על החשיבות של מה שאין.

מה שכחו לעשות ב"מה לעשות"?


מסים


 כלכלני הפורום הימני הסבירו שמס חברות בשיעור 23% הוא תקין. מדוע עצמאי משלם מס שולי של 52% ואילו תאגיד רק 23%? הנה ההמצאה של קהלת: מחברים למס של התאגיד את המס שישלם בעל מניות על דיבידנד – 25%. אבל התאגיד לא משלם את המס על הדבידנד – אז מה פשר החיבור המוזר?

ניחא. אבל אם זה תקין אז עדיין 23 +25 = 48. איפה נעלמו 4%?

אופס, שכחנו.

מוזרה הדמנציה הכלכלית הזו. כי קהלת עצמה מצאה כי 4 התאגידים הכי גדולים בישראל משלמים מס "אפקטיבי" של 4%. איפה ההפרש?

אופס, שכחנו.

עוד מס זעיר ושובב. מי שנוסע חו"לה זכאי לקנות מוצרים פטורים ממס, להטמינם ב"פטור ושמור" ולהשתמש בהם בישראל. דיוטי פרי, בעברית צחה. מדוע רק בעת יציאה לחו"ל? מה עם מי שנופש בטבריה? מדוע פטור ממס בקרן השתלמות זה אסון פיננסי אבל פטור ממס ברכישת טלפון סלולרי בדיוטי הוא תקין? יש לי הסבר: הצוות הכלכלי של קהלת לא ביקר מעולם בנתב"ג ולא ידע על קיום הפטור הזה. ואם אנחנו בנתב"ג אז מדוע לא גובים מס על הדלק למטוסים? או, למקרה שיש אמנה בינלאומית בעניין הזה, מס שייגבה מכל מי שטס? כמו מי שנוסע במכונית לנופש במטולה.

אופס, שכחנו.


המונופול


 קהלת ממש מתעבים מונופולים ובמיוחד ממשלתיים. למשל, חברת חשמל. אחת הסיבות שהיה מחסור בשבת זה האיסור על חברת חשמל להקים תחנות כוח. רק הסקטור הפרטי רשאי. נו? מה קרה לסקטור הפרטי?

אופס, שכחנו.

מה בדבר מונופול הנישואין והגירושין? אהה, זה לא שייך לכלכלה. אבל אותו מונופול הוא גם מונופול הכשרות. המסמך של קהלת עוסק ביוקר המחיה. אז מה קרה לחיסול המונופול הזה? ומדוע, אם אנחנו באוכל, מה בדבר האיסור לייבא בשר לא כשר?

אופס. שכחנו.


תחבורה


 לקהלת פתרון לבעיות התחבורה הצבורית: מוניות שיתופיות. זה רעיון חביב ואני מניח כי גם ולדימיר איליץ', במסגרת התכנית הכלכלית החדשה מ־1922 – “A free market and capitalism” – היה קונה את הפתרון הזה. אלא מאי? מה בדבר פתרון תחבורתי שיתופי נוסף: אוטובוסים ורכבות בשבתות ובחגי היהודים הדתיים? ומה בדבר מיסוי נאות של השימוש ברכב פרטי בהתאם להצעתו מלפני כמה שנים של...ד"ר מיכאל שראל שהוא ראש פורום קהלת לכלכלה?

אופס, שכחנו.

אל תגידו שכלכלת פורום קהלת היא צביעות. היא לא. זו דמנציה ולא יפה לגחך על הלוקים בתסמונת.

 


 

 

 

שתפו: