"השרלטנים"

 השבוע נודע לי שאני שרלטן. ולא סתם שרלטן אלא שרלטן מטריל. מורה הנבוכים לשרלטנות מטרילה הוא עורך "הארץ" שטרח והסביר בכותרת כי זו ההגדרה של מי שמתנגד ליצוא גז מישראל. כמי שהתנגד ליצוא הזה מיום שהתגלה שדה הגז הראשון – יש לי ותק מכובד במקצוע.

אתחיל את הדיון בצד הפחות חשוב של הגז הטבעי: הכסף. "הבעלים של מאגר לוויתן רוצים, כמו כל יזם, להגדיל מכירות ורווח, מה שמניע ומשפר את הכלכלה", מסביר העורך הבכיר לכלכלה וחברה. סביר שהגדלת היצוא תגדיל את רווחי בעלי זיכיון ההפקה. אבל, כפי שיובהר בהמשך, בעלי הזיכיון להפקת גז הם לא "הבעלים" של הגז. בעלי הגז הם תושבי ישראל.


המחלה ההולנדית


אבל זה טוב לכלכלה, הלא כן? נא להכיר את המחלה ההולנדית. "המחלה ההולנדית היא מונח כלכלי המתאר קשר בין גילוי וניצול של אוצרות טבע במדינה מסוימת בהיקף משמעותי לכלכלתה, לבין ירידה בייצור וביצוא של ענפי תעשייה מסוימים על רקע הגידול החד בהכנסות ממטבע חוץ והתחזקות המטבע המקומי, המביאים לירידה בכושר התחרות של אותם ענפים."

כך נפתח הפרק הרלוונטי בוויקיפדיה. יצוא של משאבי טבע (במקרה של ישראל, יצוא הגז) פוגע ביצוא של שאר מוצרי המדינה. זה לא מקרה שבנק ישראל מחזיק היום כ־200 מיליארד דולר בעוד שלפני תחילת יצוא הגז היו לו 115 מיליארד דולר. הבנק המרכזי מדפיס כסף בטירוף כדי למנוע ייסוף יתר של השקל כתוצאה מזרם מטבע זר שנכנס למדינה. זה טוב? זה בריא?


הגז והחשמל


הדו"ח הכספי של חברת חשמל חושף פן אחר של פרשת הגז. מתברר שיש עיכוב בהסבת תחנות הכוח הפחמיות (המזהמות יותר מגז טבעי) לשימוש בגז. מדוע? "לאור החשש כי מחירי הגז יהפכו את ההסבה ללא כדאית....וכי רשות החשמל לא תכיר בכלל עלויות הסבת היחידות". מה שמלמד שמחיר הגז לא ממש נמוך, לבטח בהשוואה למחירו אלמלא היה יצוא של גז.

הבה נתאר את מצבנו הכלכלי ללא יצוא גז. מחיר הגז לשימוש בישראל היה יורד. מחיר החשמל היה יורד. הרווח של בעלי הזיכיון היה יורד. אז מה בדיוק רע בתרחיש הזה? שאולי בקופת בנק ישראל יהיו רק 150 מיליארד דולר שממילא אסור להשתמש בהם. והתחלואה ההולנדית היתה הולכת בדרך הקורונה.


הגיל והגז


מכאן למה שחשוב באמת. העתיד. בישראל, על אף הספקות ממעללי הממשלה הנוכחית, יהיו תושבים עוד 100 שנה. מי שמצדד ביצוא הגז, כגון עורך הכלכלה של "הארץ", אומר שזה לא מעניין אותו. אפשר להבין לליבו: תוחלת חייו היא בסביבות 16 שנה, שלאחריהן הוא יעבור לגור עם הרבי מלובביץ' בענן שבו אין צורך בחשמל. אז אפשר להבין אותו. אבל לילדים, לנכדים ולנינים ולילדיהם, נכדיהם וניניהם לא מגיע גז?

השרלטן המטריל הזה בדעה שהפתרון הנכון הוא שכל ייצור החשמל בארץ יבוא מאנרגיה סולרית. אך הממשלה מתרשלת בעניין במימדי פשיעה אקולוגית. אלא שגם כאשר כל תצרוכת החשמל תבוא מאנרגיה סולרית תידרש רזרבה למקרה חירום שבו יופעלו תחנות הכוח לשריפת גז. מה גם שיש תעשיות שנדרשות לגז לצורכי ייצור שוטף שחשמל אינו תחליף עבורן. אז כן, לנצח "הבעלים" של הגז יזדקקו לגז. מה שלא נכון לגבי בעלי הזיכיון לגז ולמשרתים שלהם.

ואם אנחנו בענייני איסורי יצוא אז השרלטן המטריל הוא גם נגד יצוא של סלעים, חול משפת הים והדיונות, מים, מלחים מים המלח המתייבש ו...נחושת, שמרוב יצוא נעלמה ממכרות שלמה.

 וד"ל.

 


שתפו: