העיקר האיזון

 בסדרת הטלויזיה "מסע בין כוכבים" נדרשה ספינת החלל אנטרפרייז לטוס במהירות מירבית לכוכב שבו התגורר מדען שהיה היחיד ביקום שידע למנוע פיצוץ של כוכב אחר ובו מיליוני אנשים. בנוסף לסכנת הפיצוץ, הייתה עוד סיבה לטוס במהירות: המדען עמד להגיע לגיל 85, ובחוק היסוד של הכוכב בו התגורר נקבע כי בגיל הזה עורכים מסיבה ובסופה נותנים לחתן השמחה כדור שינה לנצח.

חוק היסוד נחקק בעקבות הזדקנות מהירה של האוכלוסייה שיצרה נטל כבד על מערכת הבריאות. כל כך כבד היה נטל עד שחוק היסוד התקבל ברוב מוחץ של כלל התושבים.

הנה הדילמה: האם לכבד את חוק היסוד ולסכן בוודאות מיליונים. או להפר את חוק היסוד ולהסתכן במשבר כלכלי.

ועתה מהדילמה החללית בחזרה לממשלת ישראל 2023. מיליוני אזרחים מבוטחים בביטוח סיעוד באמצעות קופות החולים. זה ביטוח פרטי לכל דבר ועניין. כללי הביטוח נקבעו לפני עשרות שנים ובינתיים התרבתה האוכלוסייה ובמיוחד הסיעודית. גם בגלל שהדור שנולד לאחר מלחמת העולם השניה הגיע לגיל טרום סיעוד. וגם בגלל שבינתיים תוחלת החיים עלתה. וכך, סיעודיים שתוכננו לשנתיים טיפול מתעקשים לחיות את מלוא שנות הביטוח. התוצאה: הביטוח הסיעודי נכנס לגירעון אקטוארי.


התכנית הממשלתית


הממשלה נבהלה והתערבה. השבוע הודיעו על הפתרון: יקצצו בזכויות המבוטחים. חצי שנה הראשונה הלקוח הסיעודי ללא הכנסה. ולאחר מכן 600 שקל פחות בכל חודש.

פתרון? ממש לא. הדמוגרפיה תהרוג גם את זה. שיעור הסיעודיים באוכלוסיה הולך וגדל גם בגלל ההזדקנות הרגילה ובעיקר בגלל שהזקנים, חוצפה מצידם, מתעקשים לא למות. אבל ממשלת הסלמי בחרה בקיצוץ הזנב הפיננסי בפרוסות קטנות ותכופות.

כדי לבדוק את העניין פניתי ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) לעשות מפקד  - לא מדגם – של כל הקשישים כדי להבין מה עומד בשורש התופעה. מה משותף לכל הסיעודיים האלה? הגיל? ההכנסה? המוצא? אמש קיבלתי את הממצאים ולדעת המודדים המלומדים מה שעומד בשורש העניין זו הילודה. רק מי שנולד יכול להיות קשיש סיעודי. אם, למשל, היו מבטלים את הילודה, הרבה מקורות כלכליים היו משתחררים לטיפול בסיעודיים. מכאן הרעיון שכדי לטפל באקטואריה הסיעודית יש קודם לכל לטפל באקטואריה בילודה. זה אומר את הדבר הבא: כל מי שמוליד ילד מקבל מהמדינה קיצבה שגודלה כקיצבת שני ילדים ראשונים – 370 שקל לחודש. למה שני ילדים? כי זה המספר שמבטיח שגודל האוכלוסיה לא יקטן ולא יגדל. ומי שמוליד יותר או פחות? יקבל אותו הסכום. במקביל יבוטל מענק לידה.

התחשיב מראה שבשיטה הזו אפשר יהיה לתת לסיעודיים את מה שהם מקבלים לנצח.


האיזון הצבאי


אם איזון פיננסי הוא המוטו אז זה טוב גם לתקציב הביטחון. נותנים סכום קבוע, וזהו. לא נותנים יותר גם אם הצבא רוצה עוד מטוס חמקן. מאיפה יהיה לצבא כסף עבור המטוס החיוני הזה? למשל מזה שלא ישלם פנסיה למשוחררי צבא קבע החל מגיל 50. או שימכרו כמה צוללות מיותרות. או שימכרו אלף טנקים מתוך ה־3000 שבמחסנים. בדיוק בשיטה שהממשלה עושה עם הסיעודיים.

לחילופין אפשר לחזור לפתרון שמצאו בכוכב מסידרת הטלוויזיה. מי שמגיע לגיל 87 מקבל מסיבה עם סוכריית שינה לנצח. זה אחלה אקטוארי: גם חוסכים בהוצאות הטיפול, גם בביטוח הסיעודי, גם בקיצבת סיעוד וגם בקיצבת זקנה.

כך עושים איזון אקטוארי.



 

שתפו: