לפיד ורדיקלים חופשיים

 השבוע, באחת מככרות העיר, התקבצו כמה עשרות תושבים ובידיהם דגלי ישראל. לרגע חשבתי שמדובר בהפגנה – אירוע חריג ביותר לעת מלחמה. ואכן התברר שמדובר בתושבים שציינו לוויתו של חייל מהשכונה שנהרג במלחמה.

אלה ישראלים חביבים שהיא ההגדרה הכי קולעת שמצאתי, על אף האירוע הכלל־לא חביב. אלה ישראלים שהדבר הכי מזיק שהם עושים זה להיות אדישים לאירועים הציבוריים במקומותינו. רובם, אני מניח, נגד הרפורמה/הפיכה המשפטית שיוזמת הממשלה. רובם לא מרוצה כלל מהקואליציה הנוכחית. היה להם נוח בממשלה הקודמת, מבנט, גנץ, סער, ליברמן בימין ועד מרצ בבלוף־שמאל ועם רע"מ - תבלין של האחים המוסלמים תוצרת ישראל. וכמובן שהם מאוד כועסים על הטרור מבית חמאס.

הם, בעיני עצמם ובמושגים ישראלים, ליברלים. מה שגרם לאווה אילוז לייצר אבחנה בין ליברלים לבין ליברלים־רדיקלים. הראשונים חיים בשלום עם הסדר החברתי שיצרה כאן מפא"י בראשית שנות המדינה, ומפלגת העבודה והליכוד עד ימי בגין ושמיר. הליברלים הרדיקליים של אילוז אינם סוציאליסטים או קומוניסטים שונאי קפיטליזם. המאפיין המיוחד שלהם, לפי הבנתי, שאם היתה פה מפלגת שוויון – כזו שלא מתקרבת לקואליציה שבה אין התחייבות לשוויון בין כל תושבי אזרחי המדינה – הם היו מצביעים עבורה. בדוגמא היהודית הכי פשוטה הם היו נגד כל חוקי הדת בישראל וכל מנגנון הדת בהיבט הציבורי.


גוונים של ימין


מאז  1967 אנחנו חיים תחת המשטר הנוח של הליברלים האדישים. נכון, נתניהו לא נמנה עליהם. הוא נמנה על מפלגת נתניהו שהשתלטה על הליכוד למען טיפוח המשפחה. ממשלתו הנוכחית יצאה ממתחם האדישות לכניעה למפלגות החמאס היהודי שלא רק מברברות "ארץ ישראל רק לעם ישראל" אלא פועלות – בעיקר בפרובוקציות אנטי־ערביות – ל"ניקוי השטח" מבני אדם לא רצויים.

המאמר הזה בא לתת קול דומם ואות רועשת לקבוצת הליברלים הרדיקליים. ולעת הזאת לבקש סיוע מיאיר לפיד – עדיין יו"ר מפלגת יש עתיד.

נתניהו כבר צרף אליו את שליש הימין המתון בדמות בני גץ ומפלגתו. עם ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן אין לו למעשה ויכוח. גם ליברמן התחייב לחסל את החמאס האיסלמי, אך כשהיה שר ביטחון – הבין את החשיבות שיהיה אויב. נשארו רק יאיר לפיד ומפלגתו.

ואני מבקש מלפיד לעשות טובה ולהצטרף לממשלה.


לפיד והחמאס היהודי


ללפיד אין בעיה עם מהלך למחיקת, השמדת, חיסול עזה. הבעיה היחידה היא שהוא מבקש להוציא מהממשלה את החמאס היהודי. כאילו שבין סמוטריץ' והגברת טלי גוטליב מהליכוד יש איזשהו הבדל. כאילו שבין בן גביר לעמיחי שיקלי מהליכוד יש פער כלשהו.

אז, מר לפיד, למה להיות פרסונלי כאשר גורל המדינה בידך. בכל זאת יש לך יותר מנדטים בכנסת שימנעו מהחמאסניקים היהודים להפיל הממשלה.  תצטרף בבקשה ותגן על המולדת.

הליברלים הרדיקלים יברכו על המוגמר. סוף סוף יתברר בפוליטיקה הישראלית מי לא נמצא בימין שכולו – על פלגיו מהמתונים ועד החמאסניקים היהודים – בממשלה. יתפנה מקום לכל אלה שחושבים אחרת לא רק באשר למלחמה אלא באשר לכלל ההסדרים החברתיים שהוקמו מימי טרום המדינה ועד עתה.


ליברלים רדיקלים 


הצטרפות לפיד לממשלה תפנה את המגרש וקול הליברלים הרדיקלים בשאלת המלחמה ופלסטין יישמע בברור: אי אפשר להמשיך בבלוף שניתן לחיות כאן תוך שליטה במיליוני אנשים נטולי זכויות – את זה ראוי להפסיק.

זו תהיה ההזדמנות לליברלים הרדיקלים להרים ראש ודגל כדי להוציא את האדישים מהכורסה אל ההפגנה.

זה לא מרצ, העבודה וחד"ש. מתבקשת כאן יצירה שמצביעי המפלגות האלה יהיו חלק מהם. זו יצירה שתעמיד כל ליברל אדיש על דעתו האמיתית. כל אותם ליברלים אדישים ששמחים היום בהסכם גנץ-נתניהו שבינתיים עוצרים חקיקה יגיעו מהר מאוד לדילמה.

הנה תשובה ליברלית־רדיקלית אפשרית למה עושים אחרי כיבוש עזה:

כל עוד יש כיבוש לתת אזרחות לכל מי שגר תחת שלטון ישראלי.




 

שתפו: