הפיצוי והגיאוגרפיה

 נתניה. עיר במרכז הארץ. ככל שאני יודע לא נפלה שם רקטה אנטי ציונית מתוצרת חמאס א' (זה שממוקם בעזה) ולא טיל נגד טילים מתוצרת חמאס ב' (זה שממוקם בקרית הממשלה בירושלים).  פחות מאחוז אחד מתושבי העיר הם ערבים (תמצאו עוד מדינה מתוקנת שאוספת מידע על שיעור היהודים בכל יישוב). ביניהם כמה עשרות במעונות מכללת נתניה.  לא מכבר פונו הסטודנטים האלה – אבל לא עמיתיהם היהודים - מהמעונות "על רקע המלחמה". הנה קושיה לבנק ישראל: האם הסטודנטים שפונו יהיו זכאים להטבות שנותנים הבנקים ל"קבוצה 2: פונו על ידי גורם מדיני רשמי מביתם" או ל"קבוצה 3: בעלי קרבה ראשונה להרוגי המלחמה" למשל מי שאחותו נהרגה בעזה.

הנה הערכה זהירה: אף לא אחד או אחת.

מדוע בנק ישראל מפלה סטודנטים שפונו מנתניה לעומת סטודנטים שפונו מנתיב העשרה? כך נראית החלטה גיאוגרפית.

בנק ישראל אינו המוסד הממלכתי היחיד שחולה במחלת הגיאוגרפיה. בוועדת הכספים של הכנסת נדונה תוכנית הממשלה לנפגעי המלחמה. זו קבעה כי יישובים בצפון שהרחוקים עד 9 קילומטר מהגבול עם לבנון יהיו זכאים לפיצויים. הממשלה החליטה שבית ג'אן לא זכאית. מי זה הממשלה? משרד האוצר מתנער מאחריות ומטיל אותה על פיקוד העורף – בעל מומחיות בגיאוגרפיה. משרד הביטחון, הממונה על הצבא, בכלל מסרב להופיע לדיון. המפה של מרכז המיפוי מלמדת שהמרחק הוא 8.2 קילומטר. כפר ורדים, לפי ויקיפדיה, נמצא 9.5 קילומטר מהגבול ובאורח פלא הוא כן זכאי לפיצוי.


בין נתניה וכפר ורדים


לדעתי מן הראוי לפנות ליהודי יקר – סרבן הנשיאות אלברט איינשטיין – שיפסוק האם תורת היחסות חלה על קילומטרים במדינה יהודית. ובאותה הזדמנות שיפסוק האם בישראל הטמטום הוא יחסי או מוחלט, כמו מהירות האור.

מה הקשר שבין פיצוי על נזקי מלחמה לגיאוגרפיה? לכאורה זה מובן מאילו. אין דין נתניה כדין בארי. נכון? אז מה ההבדל בין נתניה וכפר ורדים שגם בה לא נפלה רקטה חיזבאלונית עד לכתיבת השורות האלה? ואם אין הבדל בנזקים אז מדוע מפוני המכללה בנתניה פטורים מעונש קבלת פיצוי?

הסטודנטים הערבים מנתניה אינם היחידים בעיר שתורת הגיאוגרפיה פוגעת בהם. נניח שבעיר יש מפעל שמייצר ומשווק ברזים. מחצית תוצרתו שווקה טרם מלחמה ליישובים בנגב – רובה לחקלאים בעוטף עזה. זה כחודש לא נמכר ולו ברז אחד ליישובים האלה. האם המפעל הוא "נפגע מלחמה"? הן הממשלה והן בנק ישראל טומנים ראשם הכספי בבור הגיאוגרפי.


טיל על ישיבת בעלז


מאחורי הייצור הגיאוגרפי עומדת הנחה שבשאר מדינת ישראל לא קרה דבר. כאילו לא נפלו רקטות בקרית אונו, תל אביב, ראשון לציון, אשדוד. נסתכל לרגע על החניון בקרית אונו שבו נפלה רקטה וכל מה שקרה הוא שנוצר בור שעלות תיקונו 1000 שקל. בור דומה נוצר מנפילת רקטה ביישוב בצפון במרחק 8 קילומטר מהגבול. הממשלה תפצה את היישוב הצפונית ולא את קרית אונו. למה? בגלל מחלת הגיאוגרפיה.

אין טיפת שכל או מוסר באפליה כלשהי. ובוודאי שאין כן על בסיס גיאוגרפי. אבל יש לי פתרון לתיקון העיוות. לבקש יפה מחמאס א' להפיל טיל עם ראש חץ מבטון, על ישיבת בעלז ברחוב אגריפס בירושלים. נראה אז מה יקרה למחלת הגיאוגרפיה.

 



 

 

שתפו: