תענוגות התחרות החופשית

 האם יש תחרות חופשית בעיר אופקים? השאלה אינה תמוהה כפי שהיא נראית. כי ברור שכל מי שרוצה, חופשי לפתוח כל עסק שהוא בעיר הדרומית. אבל בין החופשי לתחרות יש פער הנובע מכך שאין הרבה קופצים על פתיחת בית מרקחת באופקים. ליתר דיוק חנות גדולה שבית המרקחת טמון אי שם בקצה ואחרי שורות של מדפים שמלאים בהכל חוץ מתרופות. או, בקצרה, סופרפארם.

השבוע דווח במוסף הכלכלי של הארץ כי המחירים בסופרפארם באופקים גבוהים יותר מהמחירים של ....סופרפארם בסניף של אותה רשת בסניף שבעת הכוכבים שבהרצליה.  

כדי לסבר את השכל חשוב לציין כי ההכנסה למשק בית באופקים היא בערך 65% מההכנסה הממוצעת למשק בית בהרצליה. הנה סימן ראשון שמשהו רקוב בממלכת התחרות החופשית.

לפני כמה שנים התפרסמו ממצאים לגבי מחירים של מוצרי מזון ברשתות שיווק. התברר אז שהמקום הכי זול במדינה היה מודיעין. מה שאפיין את מודיעין הוא שכל רשתות השיווק נמצאות שם ושבכל רשת שיווק המחירים במודיעין היו נמוכים ממחירי אותה רשת בערים דומות לאופקים.


תעלולי המונופול


יש לכך סיבה עיקרית אחת: באופקים יש מונופול "טבעי". במודיעין הוא איננו.

צמד המילים "מונופול טבעי" הוא המצאה של כלכלנים לתאר יצרן שככל שהוא מייצר יותר העלויות בייצור הולכות וקטנות – מה שמכונה "עקומת הצע יורדת". בעוד שאצל יצרן מן השורה העלויות עולות ככל שמייצרים יותר – מה שמכונה "עקומת הצע עולה".

מהביטוי 'מונופול טבעי' משתמע שמדובר בתופעת טבע, שזה מאלוהים או מהטכנולוגיה. זאת המצאה של כלכלנים שבשם היעילות ימכרו אותנו לחסדי תאגידים. אלא שברוב המקרים למונופול – סופרפארם באופקים, למשל – פשוט אין חשק להתאים מחירים לעלויות. הוא גובה מחיר ככל יכולתו.

זה בלתי נמנע. הממשלה, אף ממשלה, לא מסוגלת לפקח על המחירים בכל מקום במדינה ועל כל המוצרים והשירותים. יותר מזה: הממשלה גם לא רוצה. אכן יש חקיקה בעולם ובישראל המגבילה מונופולים, אבל החוק לא מתייחס למונופול מקומי כמו סופרפארם באופקים, אלא למונופול ארצי. ההסתכלות הזו יוצרת אפלייה.

בשכונת בית הכרם בירושלים יש בית מרקחת אחד והוא של סופרפארם. בקרית היובל יש רק בתי מרקחת של קופות החולים והם לא דומים כלל לסופרפארם במגוון המוצרים. בכל ירושלים יש סניף אחד בלבד של רשת BE (בבעלות שופרסל) והוא מצוי בתוך בית חולים.


התרופה שכנגד


מה שמעניין במצב הזה שמאוד קל לטפל בו לרווחת הצרכנים ללא פיקוח ממשלתי הדוק. הנה מרשם:

·      כל תאגיד יכול למכור כל מוצר בכל מחיר שיקבע ובלבד שהמחיר יהיה אחיד לכל הקונים. וכך קוקה קולה תמכור למכולת את מוצריה במחיר זהה לזה שהיא מוכרת לשופרסל ולרמי לוי. ואלה יימכרו לצרכנים בכל הארץ במחיר אחיד בכל רשת. יהיה איסור מוחלט על אפליית מחירים.

·      מיסוי תאגידים יהיה זהה למיסוי המוטל על עצמאיים. יבוטל מס חברות הנהוג היום שהוא בשיעור מירבי של 23% והמס המירבי יהיה בשיעור 50%. כמו כן תאגיד ישלם דמי ביטוח לאומי בשיעור זהה למס המוטל על עצמאי.

·      המס על דבידנד יהיה בשיעור המס על הכנסה מעבודה.

·      תאגיד לא יורשה לקנות או למכור לתאגיד בבעלות דומה. גוגל ישראל לא יוכל לקנות שירותים או מוצרים מגוגל באירלנד, ולהפך.

האם זה יחסל את המונופולים? בוודאי שלא. ככתוב, זה בלתי אפשרי. אבל מיסוי זהה לתאגידים ולעצמאיים ייצור שיוויון בנטל. ומחיר אחיד יעצור את האפליה.



 

שתפו: