חול דיגיטלי

 "אני שמח לבשר... על הכוונה שלנו להוציא פרוייקט משמעותי. ...הפרויקט יבוצע בהשראת פרויקט ’Rosalind’ שהתבצע על ידי ה-BIS Innovation Hub. בפרויקט זה אנחנו נבנה סנדבוקס מבוסס שכבת APIs ונזמין אתכם - גופים פיננסיים, חברות פינטק, ולמעשה כל מי שירצה - לפתח use-cases מתקדמים וחדשניים שיסייעו לנו להבין כיצד נכון לעצב את מערכת השקל הדיגיטלי כך שתוכל לתמוך ב-use-cases כאלה."

אני מעריך כי המידע החשוב הזה לא התפרסם ברוב כלי התקשורת בגלל שהם נשלטים על ידי שמאלנים שמונעים מהציבור מידע חיובי כחלק ממאבקם נגד הממשלה.

הדובר הוא המשנה לנגיד בנק ישראל. ואם יש בין הקוראים מי שמבין מה שהפקיד הבכיר הזה אמר – שיקום. אני נשאר לשבת כי מה שהבנתי זה שבארגז חול - sandbox - יש מטבע דיגיטלי, ואני רוצה למצוא אותו לפני כולם.

השאלה היא איך אפשר לדעת איפה  נמצא אותו ארגז חול. בהיותי בלש חובב נברתי במסמכי בנק ישראל וחיפשתי קבלן של ארגזי חול. לא מצאתי. חיפשתי ארכיטקט של ארגזי חול ו... בינגו!


ארכיטקטורה של ארגז חול


מתברר שיש צוות שלם שעוסק בארכיטקטורה של ארגזי חול. לפי התכנית, לכל ארגז חול יהיה ארגז תואם בחו"ל. זה אמור להקשות על נוברי ארגזי חול לגנוב מטבע דיגיטלי. ומאחר שמדובר במוצר דיגיטלי, אני מניח שאחרי כל זה הגנב יזדקק לשם משתמש וסיסמא בעלת 8-20 תווים (בבקשה לא אותה סיסמא שיש לכם בקופת חולים). אם יש לכם חבר ביחידת 8200 או במוסד הוא יצליח אולי לפצח אותה אבל ייתכן מאוד שגם הוא לא יבין מה בדיוק נמצא שם.

מהבולשיט הכלכלי הזה נלמד עתה מהו מטבע דיגיטלי ומה זה עושה בשביל מדינה ובשביל אזרחיה.


מה זה שקל דיגיטלי


המשנה לנגיד, אנדרו אמיר, לא ממש דייק. הוא אמר "למעשה כל מי שירצה...". ובכן, כאנשים פרטיים תשכחו מהאפשרות שיהיה לכם מטבע דיגיטלי. היא שמורה רק למי שאינם בני אדם – לתאגידים פיננסיים.

ולפני שמישהו נעלב מכך שנשלל ממנו המוצר היוקרתי, הנה צפירת הרגעה. מטבע שקל דיגיטלי יהיה שווה בדיוק למטבע שקל לא־דיגיטלי. ההבדל בין השניים הוא ששקל דיגיטלי יהיה מסומן. נכון, גם על שטר 200 שקל יש מספר, אבל הוא לא דיגיטלי. אחרי שקל דיגיטלי אפשר לעקוב.

הנה דמותו של שקל דיגיטלי לאחר שמפשיטים אותו ממחלצות הפומפוזיות: בהנחה שאתם לא גנבים/מעלימי הכנסה/מתכנני מס לצורך תשלום מס אמת –הרי  שהמטבע דיגיטלי הוא שום דבר עטוף במילים לועזיות נטולות משמעות וערך.

ואם אתם סוחרי סמים/מעבירי כספים לחמאס ושאר ירקות רקובים אז תמשיכו לעבוד במזומן. זה אמנם מחייב הוצאות שינוע אבל טרם ידוע כמה עמלות ייגבו על העברת שקל דיגיטלי מארגז חול אחד לאחר. בנק ישראל מבטיח שמחירי עסקות יופחתו, אבל הוא גם אמר שיש תחרות בין הבנקים על הריבית שהם משלמים על יתרות זכות בחשבון העו"ש. אז אמר. אם אתם תאגיד, השקיעו ברישום בארגז החול של איי קיימן. שם לא משלמים מס.

למה מתעסקים בשקל דיגיטלי שערכו שווה לשקל קטנטן ממתכת? כי כ-ו-ל-ם עוסקים בזה. כולם זה כל הבנקים המרכזיים.

מצד שני, אם זה מספק תעסוקה לכמה עשרות פקידים בבנקים מרכזיים – דיינו.



 

 

 

שתפו: