החוליה החלשה

 בישראל היתה בשבוע שעבר קואליציה מקיר לקיר. ממילא הקירות פה עשויים קרטון ומרבית האופוזיציה תומכת בממשלה, בוודאי ככל שזה נוגע למלחמה בעזה, אבל ההצלחה הפנומנלית של הצבא בהדיפת מתקפת הטילים והמטוסים  מאירן הלהיבה ממש את כולם. סוף סוף הצבא כיפר במשהו על מחדלי ה־7 באוקטובר.

החשד התעורר כאשר דובר צה"ל הודיע שהיו שתי פגיעות בשטח ישראל. הוא התעצם כאשר הדובר הצטלם עם טיל או צינור כלשהו, שהוצב בבסיס צבאי לתפארת המוראל הלאומי. מה חשוד בזה? לפי מה שפורסם, שוגרו כ־300 טילים ומטוסים ולצבא היו 99% אחוזי הצלחה. אז היכן נפלו 298 הטילים והמטוסים הנותרים?

נכון, חלקם התפוצצו והנפל נשר, אולי, בחתיכות קטנות. ובכל זאת – איך לא נותר שום כלום מזה בישראל? מסקנה אפשרית: רוב המלחמה לא התנהלה בישראל.


ירדן שלנו


בהודעה הרשמית על אותם 99% הצלחה הודו בממשלה לסיוע של ברית ההגנה האזורית, ובמיוחד לארצות הברית. מי נמצא בברית הזו והיה שותף אפשרי למלחמת מוצאי שבת? נכון – ירדן.

מדיווחים אמריקנים עולה כי כחמישית מכל מה ששוגר נפל כעבור דקות ספורות ועוד שליש יורט בידי הצבא האמריקאי. השבוע דיווח "הארץ" שירדן השתתפה בהגנה על ישראל בנימוק שכלי הטיס ששוגרו נכנסו לתחום האווירי שלה.

כלומר, לא רק שעיקר המלחמה התנהל בירדן אלא צבאה אף השתתף בה לצד ישראל. במלים אחרות, ישראל סיבכה את ירדן במאבק נגד איראן.

מכאן לחוליה החלשה.


ישראל מזמינה חיזבאללה 


כפי שהעניינים נראים בתחילת השבוע ממשלת איראן לא רואה בפגיעה בתחנת המכ"מ באיספהאן עילה להמשיך ולפגוע בישראל. קצת עצוב עבור ממשלת נתניהו, שמחפשת כל דרך לסבך את איראן עם ארצות הברית. אבל נתניהו וחבורתו דוקא אמורים להבין את השלטון באיראן: הוא דואג בעיקר לשלום ישבנו.  

עתה נפתחה עבור השלטון באיראן אופציה נוספת: ירדן. ירדן התערבה במלחמה לא-לה. מבחינת הדיקטטורה האירנית היא עשויה ליהפך ללבנון מספר שתיים. בעיקר בהתחשב בזה שאוכלוסייתה רובה פלסטינית ומזדהה עם הסבל שישראל גורמת לבני עמם בעזה ובגדה המערבית.

האם ברית ההגנה האזורית תפעל למנוע את התססת הפלסטינים כנגד המלך־הדיקטטור עבדאללה, נצר למשפחה ההאשמית שיובאה על ידי בריטניה לעמאן מסעודיה?  זוכרים את משחק הטלוויזיה "החוליה החלשה", זו שלאחר כל סיבוב מעיפים מהמשחק את מי שחלש?

לא מסובך לראות את השלטון בטהרן מנסה לערער את ישראל באמצעות החלפת השלטון בעמאן. האם ישראל וארצות הברית יתערבו במהלך כזה?

מבחינת האופציות הצבאיות – סליחה, הטרוריסטיות –  ירדן עם גבול של 309 קילומטר עם ישראל מגמדת את לבנון עם גבול של 79 קילומטר. נתאר לעצמנו מצב שחיזבאללה ב', שבסיסו בירדן, יחליט להיות שותף לחיזבאללה א'. להיכן יפנה השר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ, את מתיישבי גבעת יהווה שיספגו הפגזת מרגמות?

בהינתן שיש תבונה בטהרן הם יכולים תוך כמה שנים להפוך 99% לאפס אחד גדול. מה שברור בינתיים הוא שישראל סיפקה להם את החוליה החלשה. עם חברים כמו ישראל, ירדן של עבדאללה לא זקוקה לאויבים.


 


 

 

שתפו: