HJ נגד LF

 בירושלים ישנן שתי קבוצות כדורגל מקצועניות – בית"ר והפועל. הפועל הנוכחית נולדה בשם הפועל קטמון כקבוצה בבעלות אוהדיה. בתרבות של הכדורגל היתה הקבוצה חריגה בניחוח הפוליטי הוורדרד של פעילותה. משהגיעה הפועל קטמון לליגה העליונה החליפה את שמה והצניעה את צבעה.

בית"ר היתה קבוצה פוליטית הרבה שנים. בעיקר בזכות אוהדיה שחלקם התארגנו ב‏־La Familia של אקטיביסטים ימניים אלימים שונאי מוסלמים. מאז שהוקמה LF אין שחקן מוסלמי בקבוצת הכדורגל. אך האותיות הלטיניות LF מפוזרות על קירות ברחבי העיר.

בשנתיים האחרונות התקנאו כמה מאוהדי הפועל בגרפיטי של אוהדי בית"ר. כך נולדו ראשי התיבות HJFC, ובקיצור המתבקש – HJ. הן בחירת אותיות לטיניות והן צורתן הן חיקוי של התקדים הימני. לכך התווסף השנה היבט פוליטי אקטואלי. אוהד הפועל הירש גולדברג פולין נחטף בידי החמאס ב־7 לאוקטובר 2023. אמונים על תרבות הגרפיטי של הימין, נצבעה העיר בקריאה "החזירו את הירש" ולה הוצמדו הוצמדו האותיות HJ.


הסרט הצהוב


קטטה צבעונית של אוהדי כדורגל? מי שמבקש להבין את העדרה של אופוזיציה למלחמות שבין ביבי הישראלי לנתניהו החמאסי יכול למצוא אותה בקרב הגרפיטי הירושלמי.

בנסיעה דרומה השבוע ראיתי בצמתים פעילים למען עיסקה להחזרת השבויים הישראלים. הם חילקו לנהגים שעצרו ברמזורים סרטים צהובים. אלא שגם נתניהו, לפחות בביקורו האחרון בארה"ב, ענד סרט צהוב. אם כך מה ההבדל?

יו"ר הדמוקרטים (העבודה + מרצ) כתב היום כי "שימור חופש הפעולה...של צה"ל בכל השטח" הוא חלק מההיפרדות האזרחית שהוא מציע. והוסיף: "ההכרה במדינה פלסטינית מצד ספרד, אירלנד ומדינות נוספות ...עלולה להיהפך לשטפון של מהלכים אנטי ישראליים".  לאמור: HJ=LF.


נסיגה מעזה?


מהשבוע השלישי למלחמה בעזה ואזהרות חיזבאללה היה ברור שקיימת אופציה להחזרת השבויים ולאיום הרקטות על ישראל: נסיגה ישראלית מעזה תוך חילופי שבויים. אך כל מתנגדי הממשלה היו טיפוסים חיוביים: הם בעד עיסקה. אבל הם לא אומרים מילה על נסיגה. הם לא אומרים מילה על שחרור שבויים וחטופים פלסטינים (תושבי עזה שהובאו בכוח לישראל). הם לא אומרים מילה על הטרור הישראלי בגדה המערבית.

הדגל הוא הצהוב של נתניהו והמילים רפויות. ללא התחייבות לעשות משהו.


סרבנות


מכר שאל לדעתי על "מרד מסים". מה זה מרד מסים, התעניינתי. פשוט, הוא השיב: לא משלמים מסים. ובכן, זה ממש לא פשוט. רוב המסים שאנחנו משלמים נגבים מאיתנו כניכוי במקור. כך המע"מ על הלחם. כך דמי ביטוח לאומי, מס בריאות ומס הכנסה משכר עבודה ופנסיה. רק עצמאיים ומנהלי חברות יכולים למרוד על ידי אי העברת מקדמות מס, ניכויי מס מעובדים והימנעות מגביית מע"מ על מכירות.

אם זה היה קורה – זה היה נפלא. אלא שאין בישראל פוליטיקאי אחד שיקרא למרד הזה, וקמצוץ אקטיביסטים שירימו פרוייקט כזה. מה גם שבשיטה הזו כל השכירים מקבלים פטור מהצטרפות.

כמה עשרות משרתי מילואים הודיעו שהם יסרבו להשתתף במלחמה. נראה שהם התכוונו לעזה. האם יש סירוב להילחם בחיזבאללה? כנראה שאין כאלה על אף שחיזבאללה התחייב להפסיק את הירי לישראל כאשר תתבצע נסיגה מעזה.


התודעה וההוויה


הניצחון המוחלט של ממשלת LF הוא בזיהוי היחיד של חיזבאללה עם המשטר באיראן ולא עם הכיבוש של עזה.  אם כך, אז איראן מפסיקה את המלחמה שלה ושל חיזבאללה עם נסיגה מעזה. מתנגדי הממשלה לא דרשו שלמען שחרור החטופים ראוי לסגת מעזה. במקום זה הם עוסקים בצביעת קירות – "עיסקה עכשיו" - ובחלוקת סרטים צהובים אבל לא הפסקת המלחמה.

זה המצב: כאשר אתה חושב כמו מתנגדיך – אתה שבוי שלהם. או בואריאציה על המטריאליזם הדיאלקטי של מרקסיסטים: "התודעה קודמת להוויה".



 

שתפו: