קופות-גמל: מה מגלים לנו ומה לא



הניסיון הכושל של בנק הפועלים לפרסם את תשואת קופות-הגמל שלו אחת לרבעון חושפת תמונה עגומה: מדיניות הריבית של בנק ישראל „חנקה" את הקופות, והן מציעות תשואות לא אטרקטיביות למרות זאת, בראייה לטווח ארוך כדאי לפתוח חשבון בקופת-גמל






 מימים האחרונים ניסה בנק הפועלים לעשות תרגיל על החוסכים בקופות-הגמל שלו. הוא הודיע, כי מעתה לא יפרסם מדי חודש את התשואה (כלומר את שיעור הרווח) של כל קופה, ויסתפק בהודעה אחת לשלושה חודשים.




 עירפול מוגבר זה של מצב החיסכון זכה באופן מפתיע לתמיכה מצד המפקחת על שוק ההון, הביטוח והחיסכון באוצר, ציפי סמט. כאשר הבנק הגדול במדינה והמפקחת על החיסכון מאחדים כוחות, סביר היה שכל הבנקים האחרים יצטרפו למהלך הזה, שתפקידו להסתיר מאיתנו כמה כסף יש לנו בחיסכון הפופולרי ביותר במדינה.


 אולם בתקשורת זכה המהלך הזה לקיתונות של ביקורת, ובסופו של דבר נסוג בנק הפועלים מעמדתו. מעתה יקבל כל עמית (בעל חיסכון) בקופת-גמל דיווח חודשי, אבל זכות זו תישלל מהעיתונות. בנק הפועלים, פעם מעוז השמאל, הצטרף רשמית לחבורה המקיפה את ראש הממשלה, והטוענת שהתקשורת עוינת. שיהיה.


 למה להיכנס לקופת-גמל



 מדוע ניסה בנק הפועלים להסתיר מאיתנו מידע? כי באחרונה התגברה התופעה של משיכת כספים מקופות-הגמל.  הציבור מושך כסף כי התשואה נמוכה. הבנק חשש שאם נדע מה קורה, נמשוך עוד יותר כסף. הבנקים מרוויחים הון עתק מ„ניהול" קופות הגמל. אם נמשוך מהקופות את הכסף – זה יקטין את רווחי הבנקים, ויקשה עליהם לשלם למנהלי הבנקים את המשכורות המשוגעות שלהם. זה גם יקשה לשלם לבעלי הבנקים דיווידנדים שמנים. יותר עדיף לטמטם אותנו.


 השאלות הן האם ראוי שאנחנו, החוסכים, נוציא את כספנו מקופות-הגמל? האם ראוי שנפקיד בהן כסף נוסף? ואם מושכים את הכסף, איפה להשקיע?


 לקופות-גמל יש שני יתרונות: הראשון, הפקדה בהן מזכה את החוסך בזיכוי ממס.  חשוב לציין, שמהזיכוי יכול ליהנות מי שמגיש דו"ח למס הכנסה, או מי שחוסך באמצעות מעסיקו.  היתרון השני: אחרי 15 שנה – החיסכון נזיל. ביטוח חיים, שהוא אלטרנטיבה מקובלת לחיסכון לטווח ארוך, מזכה גם הוא בהטבת המס.  אולם שם הכסף אינו נזיל עד לגיל .65 בתוכנית חיסכון בנקאיתעוד אלטרנטיבה מקובלת – אין הטבת מס כלל, והכסף חסום עד שהתוכנית מגיעה לסיומה. אם משווים חיסכון בקופות גמל לשני המכשירים הסולידיים החלופיים, די ברור שעל הנייר קופת-גמל עדיפה.


 אבל הנייר,  מתברר, שווה מעט. במשך שנים ארוכות הניבו הקופות תשואה (רווח ריאלי) של כ3%-  לשנה. לא הרבה, אבל די יפה בהתחשב בעובדה, שהחוסך קיבל מייד את הטבת המס. אבל השנים הארוכות הסתיימו בערך בראשית העשור הזה. מאז הקופות מגמגמות.


 למה לצאת מקופת-גמל


 למה יש ירידה בתשואה? בעיקר בגלל המדיניות המוניטרית שמפעיל בנק ישראל. הבנק המרכזי שלנו מנסה להוריד את האינפלציה באמצעות ריבית גבוהה. לשם הדגמה: הריבית של בנק ישראל עומדת כיום על .13% ריבית הבנק המרכזי האירופי – רק .3% שם האינפלציה היא 1% לשנה. כאן היא .4% ברור, כי אירופי עם שכל מוניטרי ימכור יורו, יקנה שקלים וישקיע אצל פרנקל. הוא יפסיד 2% בתשואה הריאלית על היורו, וירוויח 9% על השקלים. נטו זה שווה 7% רווחובלבד שלא יהיה פיחות בשקל.


 ומה שנכון לאירופי, נכון שבעתיים לישראלי. מי שמפקיד כסף בבנקים, בפקדונות סולידיים, מקבל היום .12%-11% האינפלציה כאמור היא .4% זה אומר תשואה של כ7%- בשקלים. תשואה כזו היא הרבה יותר ממה שתשיג כל קופת-גמל שהיא. גם מי שבוחר בתוכנית חיסכון יקבל תשואה של – 5%-4% גם זה טוב יותר מקופות-גמל.


 הציבור ראה את זה, והחל למשוך כספים מקופות-הגמל ולהשקיעם בפקדונות בבנקים ובתוכניות חיסכון. כתוצאה מכך, בשש השנים האחרונות התשואה של קופות הגמל קרובה לאפס.


 מה לעשות בכל זאת



 אם כן, מה התשובה לשאלה האם לצאת או לא? התשובה היא לגוון. היום זה נראה ממש לא חכם להמשיך ולצבור כסף נוסף בקופת-גמל. בוודאי שהפקדה נוספת אינה כדאית למי שאינו נהנה מהטבת מס (בין אם בגלל שהוא ניצל את כל ההטבות, ובין אם בגלל שאינו מנצל אותן כלל.( הפקדות חדשות עדיף לשים בפקדונות בנקאיים או בקרנות נאמנות, המתמחות בניירות ערך קצרי טווח.


 מאחר שהתחזית כעת היא שבשנה הקרובה תהיה הפחתה איטית בריבית, ראוי להשקיע את החיסכון הנוסף לתקופה ארוכה יחסית. הכסף אמנם חסום, וזה סיכון מסוים, אך מי שמאמין שפרנקל ימשיך להיות האיש החזק בכלכלה, יעשה מעשה נבון.


 מי שכל חסכונותיו טמונים בקופת-גמל, ואין לו כלל חיסכון אחר, ראוי שישקול למשוך חלק מהכספים מקופת-הגמל ולגוון את תיק החיסכון שלו: קצת בפקדונות לטווח קצר, וקצת בתוכנית חיסכון.


 אלה הם חשבונות של הטווח הקצר. מי שאין לו קופת-גמל כלל מומלץ לו בכל לב לפתוח חשבון בקופת-גמל. ההפקדה החדפעמית אפשר שתהיה קטנה, אבל מה שחשוב זה להתחיל לצבור ותק. כאמור, הכסף בקופה נהיה נזיל אחרי 15 שנה 5) שנים לקשישים.( לכן חשוב שלכל אחד יהיו כמה חשבונות בקופות-גמל, מוכנות לאותו זמן שבו התשואה תתחיל להיות חיובית. אז יהיה כדאי מאוד להשקיע שם.


 ויש עוד סיבה מדוע לפתוח חשבון בקופת-גמל. במשרד האוצר טרם ויתרו על התוכנית לסגור קופות-גמל חדשות עד לגיל הפנסיה. התוכנית הזו תעלה מחדש אחרי הבחירות, ומי יודע, אולי הפעם היא תתקבל. מדובר בתוכנית שתופעל רק לעתיד, והיא לא תחול על מי שכבר יש לו חיסכון בקופת גמל.

 הנה עוד סיבה מדוע כדאי לגוון את תיק החיסכון. האוצר, עם תוכניותיו, יקשה עלינו בעתיד. כסף בקופת-גמל יקל עלינו להתחמק מהעונש הזה.

26.2.1999
שתפו: