קואליציה של עצבנים





 מה קורה בביטוח חובה לרכב ולמה זו שיטה מקולקלת

נ.ד. עצבני. גם ג.ע. עצבני. הוא אמנם נוסע במכונית אבל משלם השנה יותר מאשתקד. בגלל הבן, בגיל ,20 שהוא הנהג הכי זהיר שג.ע. פגש אי פעם. אבל הוא „נהג צעיר” שזו קטגוריה שראויה לעונש כי בממוצע, הצעירים מועדים לתאונות.



 אפשר לבנות קואליציה של עצבנים מביטוח חובה. האופנוענים מתבכיינים? תשאלו את הנשים.  השבוע פירסמה הלשכה לסטטיסטיקה נתוני תאונות דרכים: מחצית מבין הולכי הרגל נפגעו על מעבר חצייה.  נשים מעורבות בתאונות בחצי משיעורן מהנהגים. האופנוענים מהווים 1.7% מהקילומטרז,' אך 8% מהמעורבים בתאונות. אז מה?

מי צריך ביטוח חובה?


 אפשר להתווכח אם צריך בכלל ביטוח חובה. בישראל מערכת רווחה מפותחת שנותנת שירות רפואי, ותחליפי הכנסה לנכים. מדוע מי שרגלו נשברת בגינה, ייהנה מטיפול רפואי נחות בהשוואה למי ששובר את רגלו בתאונת דרכים? ומדוע שהפיצוי הכלכלי של השני יהיה גבוה מהפיצוי לראשון?


 אפשר גם, בהנחה שיש ביטוח חובה ולא בוררים באחריות לתאונה, לשאול מדוע צריכות חברות הביטוח להתחשבן בנושא האחריות. יותר סביר לקבוע את הזכויות של נפגע תאונות דרכים. בשיטה הזו לפחות חוסכים את ההוצאות של עורכי דין ושאר המתעלקים שגובים כחמישית מכלל הפרמיות.

כולם משלמים אך רק 2% מעורבים בתאונות


 40  אלף מכוניות מעורבות בתאונות עם מדי שנה – כ2%-  מכל המכוניות. הנה שיטה לביטוח חובה: ישלם רק מי שאשתקד היה מעורב בתאונה. – 98% פטורים ממס. אבל מתוך אותם ,2% יהיו מחצית שישלמו שלא באשמתם. למה?


 הכנסת החליטה על רפורמה. זו חילקה נטל התשלום לפי הסיכוי הסטטיסטי להיות מעורב בתאונה. לכאורה זה יותר צודק.


 לא תמיד. הולכי הרגל, למשל. מחצית מהולכי הרגל נפגעים בתאונות כאשר הם לא על מעבר חצייה. נניח כי רק 2% מהולכי הרגל מעורבים בתאונות באשמתם. בדיוק השיעור הזהה לנהגים. מדוע 100% מבעלי הרכב אך 0% מהולכי הרגל משלמים ביטוח חובה?


סטטיסטיקה ופרמיה


עצם הקונספציה של תשלום פרמיה על-פי המועדות הסטטיסטית של הרכב לתאונה היא בעייתית. נניח כי כל האופנוענים נוהגים בצייתנות מופלגת. המשמעות היא שבכל התאונות שבהן מעורבים אופנוענים האשם הוא על הרכב האחר. אז האופנוענים פטורים? ומה בדבר תאונת אופנוע באופנוע?


 יש בעיה כאשר קובעים תעריפים על-פי סטטיסטיקה. לעולם המשתנה הסטטיסטי לא יגע בנושא המהותי ביותר:  מי האשם. אבל מהרגע שהולכים על ביטוח חובה אין ברירה אלא להסתכל על סטטיסטיקה.


 השאלה המרכזית היא האם רק נ.ד ו-ג.ע. משלמים יותר. הרפורמה בביטוח נעשתה בהנחה שתקבולי חברות הביטוח קבועים, אבל החלוקה של הפרמיות משתנה. יש תחושה (אבל עדיין אין מידע) שרוב הפרמיות עלו. אם זה מה שקרה, יש טעם לבוא ולתלות את פקידי המדינה בחוצות העיר.

15.5.2000
שתפו: