מחשמלת עצמה לדעת

חברת חשמל והשר עוזי לנדאו עושים הכל כדי להעלות את מחיר החשמל בטווח הארוך, המהלך הזה יביא דווקא להרס עתידה של החברה


 האם לחברת החשמל יש אינטרס שמחיר  החשמל יהיה גבוה או נמוך? שימו לב: השאלה היא לא מה האינטרס של הצרכנים או הציבור, אלא של חברת החשמל. לכאורה, חברת החשמל היא מונופול, וככזה היא רוצה לגבות את המחיר המרבי. זה מה שחשב גם המחוקק, ששלל מהחברה את הסמכות לקבוע את המחיר. תחילה הופקדה הסמכות בידי ועדת הכספים של הכנסת, ומשהתברר שהוועדה לא שוקלת את העניין באופן ענייני, הקים המחוקק את רשות החשמל - גוף ממשלתי-ציבורי שזה תפקידו.


 מכיוון שחברת החשמל לא יכולה לקבוע את מחיר החשמל, היא לוחצת על הרשות לקבוע מחירים גבוהים. נוצר חיכוך בין השתיים, ועכשיו שר התשתיות, עוזי לנדאו - שהנושא אינו בסמכותו - התערב ודורש לפטר את יו"ר רשות החשמל.


 בינתיים, עד שהוא ושותפו לקנוניה, יובל שטייניץ, יצליחו שיגר לפני שבוע יו"ר רשות החשמל, אמנון שפירה, מכתב למנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, עם העתקים לחצי עולם. שפירה מסביר במכתבו 13)  עמודים) מדוע חברת החשמל טועה בתחשיביה ובדרישותיה. המכתב מציג תמונה עגומה של החברה, בעיקר כמי שלא מצליחה לעמוד בלוח הזמנים שקבעה. כך, להקים יחידת ייצור בחיפה לקח שמונה שנים, בלי קשר למועדי ההקמה שתוכננו. החברה גם מחזיקה מלאי חלקי חילוף לתשע שנים. בעוד שבחברה יודעים כי לצורך התאמה לתעריף החשמל על שכר עובדיה להיות צמוד לשכר הממוצע במשק,  בפועל היא משלמת יותר וגורמת לעצמה הפסדים כספיים.


 חברת החשמל מסבירה כי עמדת הרשות בלתי סבירה: אם הממשלה מאשרת לעובדי החברה תוספת שכר, זה לא הגיוני שגוף ממשלתי-ציבורי כמו הרשות יתעלם מהחלטת הממשלה. אם ועדת בניין לא מאשרת לחברה להקים מבנה לתחנת כוח - לא סביר שהרשות תתעלם מהחלטה שכזו כשהיא קובעת את מחיר החשמל.  רשות החשמל, מסבירה החברה, מכירה בהוצאות החברה לפי שיקול דעתה, אך מסרבת להודיע מראש באילו הוצאות תכיר. התוצאה: חברת החשמל מוציאה כסף חיוני לאספקת החשמל , והרשות לא מאפשרת לה להחזיר את ההוצאה באמצעות מחיר החשמל.


 מי צודק? יו"ר רשות החשמל לשעבר, חיים אילתה,  חושב שדרך הפעולה של רשות החשמל - קביעת הוצאות שלא לפי מה שקורה בפועל אלא לפי מבחן "נורמטיבי" - היא ספק-חוקית. מה שמעניין הוא מדוע חברת החשמל נוהגת כפי שהיא נוהגת. בטווח הקצר, ברור שלחברה יש אינטרס שיהיה מחיר חשמל גבוה. זה יבטיח לה אפשרות להשקיע עוד ועוד, לשלם שכר גבוה, להחזיר הלוואות, ובקיצור: להמשיך להתנהל באופן בלתי יעיל מבלי לשאת בתוצאות. משך הקדנציה של מנכ"ל בחברה הוא לעולם בטווח הקצר. גם את הוועד מנהלים עובדים מבוגרים. כלומר, כל מי שקובע בחברה הוא בעל אינטרס בטווח הקצר.

 אלא שהאינטרס הזה מנוגד לאינטרס ארוך הטווח של החברה. כאשר מחיר החשמל גבוה, יש תמריץ למתחרים פוטנציאליים להיכנס לענף. עד היום זה לא קרה כי רשות החשמל עמדה מנגד ומנעה מחיר גבוה מדי. אבל אם חברת החשמל, יחד עם עוזי לנדאו, יצליחו להעלות את מחיר החשמל - המתחרים ייכנסו במהירות.

 למתחרים יהיה יתרון מסוים על החברה. כאשר ייצור החשמל מתבצע בעזרת שריפת גז טבעי,  המנועים החדשניים של המתחרים יהיו עדיפים על המנועים הישנים של החברה. ואם הממשלה תתעשת ותטיל מס על הדלק לפי מידת הזיהום, היתרון של חברת החשמל בתחנות הכוח הפחמיות (שהן זולות בייצור אך מזהמות) ייעלם. לכן מדיניות המחיר הגבוה תהרוס את עתידה של החברה.

8.6.2010
שתפו: