שוב מרקחה?



מי שטורח בענייני מידע כלכלי שם לב שהעולם כמרקחה. שוב. במלאת עשור למשבר הכלכלי העמוק האחרון, התרבו חוזי המשבר הבא במקומותינו ובעולם כולו. בין השאר התראיינו שורה של מומחים שכולם – ורק אנחנו לא ידענו –ניבאו מבעוד מועד את המשבר ההוא. והם דיברו על ריכוזיות, על אשראי התופח כבועה נוסח אגרות חוב מגובות משכנתאות בימים האפלים לפני עשור. ויש סימנים מובהקים פחות: ארצות הברית החלה מלחמת סחר עם כל העולם, והעולם הגיב בלוחמת מכס נגדית. מלחמת הסחר הזו, מסבירים המומחים, תמנע כל אפשרות לפעילות בינלאומית מתואמת בעת משבר, אם זה יבוא. כי, כן, כל מומחה מנבא עם הסתייגות. אחרת ייתפס כאשר מכנסיו מופשלים. איטליה על הבנקט, סין מזרימה כספים לבנקים אות שהם בצרות. הזהב והנפט נסחרים במחירי שיא. ויש עוד.
 

כלום לא חדש. קפיטליזם לעולם אינו משטר כלכלי יציב והעניין הוא שגם המשברים שלו – ודאיים ככל שיהיו – אינם סדירים. אבל הנבואות על המשבר מופיעות באופן סדיר לחלוטין. והנבואה, כזכור, לא ניתנה לחכמים.

פוליטיקאים, לעומת זאת, כבר למדו להתנבא שיהיה טוב. פסו הימים שבהם היה קם שר אוצר, למשל איזה בנימין נתניהו מודל 2003, וטוען בקול בריטוני נמלץ כי אנחנו על הפנים ולכן צריך לקרוע לנו את הצורה כדי שנתאושש. היום, ולא רק כאן, רובם מדושני עונג והמצב, לשיטתם, תחת שליטה. עד שהחרא יגיע לווינטלטור.
וכך גם שר האוצר הישראלי מודל 2018 שמצליח לראות שמחירי דירות יורדים כשהם עולים. המציאות היחידה הקיימת היא ה  FAKE.

המשבר בישראל בפתח

אלא, כדאי שתדעו, המשבר כאן תיכף מגיע. ואני יודע את זה כי כך אמרו מביני ענין מקומיים עת התפרסם כי הגירעון הממשלתי צמח, תפח, זינק, קפץ ל 3.35% - בעוד תקציב המדינה פסק בקול בריטון רק 2.9%. אחד המומחים אף כתב בזעם נבואי שאנחנו על סף פשיטת רגל. הנה להם משבר בפתח.

משרד האוצר הסביר כי לא קפץ, לא תפח, לא דילג ולא זינק. המשרד איפשר דחייה בתשלום המסים לחודש ספטמבר עד "אחרי החגים" שהגיע רק באוקטובר. אז אם מתחשבים בהליך הבירוקרטי הזה אנחנו בתוואי הנכון המוצק והברור ככתוב בחוקי התקציב.

חזרתי לחשבון הבנק שלי וגיליתי ששם סופרים את החוב בשקלים – ולא באחוזים. את האחוזים, בהם נקובה הריבית על החוב, מוסיפים בסוף כל חודש וכך החוב שלי בשקלים הולך וגדל. אז איך זה שאצלנו, בני האדם, החוב נקוב בשקלים ואילו אצל הממשלה הוא נרשם באחוזים?

אחוזים במקום שקלים

עד ל"משבר" שהחל כנראה בחודש שעבר המצב היה שפיר. לפי נתוני האוצר החוב הכולל שהיה 70% ב – 2010 ירד בסוף השנה שעברה ל 59%. ורק אני הטמבל הלכתי לקושש שקלים. ומתברר כי ב 2010 החוב של הממשלה היה 605 מיליארד ובסוף השנה שעברה 746 מיליארד.... שקלים. איך קורה הנס שחוב שעולה נרשם אצל שר האוצר כיורד? הבעיה אינה במספרים אלא במציאות: היא FAKE. וברצינות: משקרים.
 האוצר ומתנגדיו סופרים את החוב כשהוא מחולק בתמ"ג (ההכנסה הלאומית). אבל אבוי, איש לא יודע מהי ההכנסה הלאומית העכשווית. יודעים כמה היא היתה בחודש מארס 2018. בספטמבר 2018? קדחת!
המשעשע הוא שגם חוזי המשבר בישראל , כמו הכופרים בו, משתמשים במספרי השקר. אז אם שר האוצר ומתנגדיו משתמשים במספרי שקר אין פלא שיש החושבים שהשקר הוא המציאות.

אז מה האמת?

מי המדינה עם החוב הכי גדול בעולם? איטליה? יוון? גואטמלה? ברזיל? ארגנטינה? התשובה הנכונה היא ארה"ב עם חוב של כ – 20 טריליון (20,000 מיליארד) דולר. מישהו מודאג מזה?
ממשבר למשבר החוב האמריקאי הולך וגדל. ובעלי החוב – כל העולם חוץ מארה"ב - מאוד שמחים לצבור עוד ועוד חובות כאלה באמתחתם (שם חוב אמריקאי נספר כנכס כפי שמלמדים רואי חשבון). כל עוד החוב נפרע כמתחייב כולם שמחים. האם ממשלת ישראל אי פעם – ובימים קשים באמת – לא פרעה חובות? קדחת. אז למה קשקשני הכלכלה מודאגים מגידול החוב באחוזים (הם מעולם לא דאגו מגידול החוב בשקלים)? התשובה בגוף השאלה.

אם יפרוץ משבר עולמי, ישראל לא תיוושע. אבל האם אנחנו על סף משבר תוצרת עצמית? מוגזם.



שתפו: