העדפה מתקנת



כמה מקוראי הבלוג הגיבו בחומרה על המאמר שכותרתו "שמאל מאובן". מה שעורר כעס היתה ההצעה שהשמאל יפסיק לעסוק בהעדפה מתקנת לנשים, מיעוטים אתניים ולהט"בים ויניף את דגל השיוויון נטול העדפות.
הוויכוח לגבי העדפה מתקנת שבאה לפצות על עוולות מהעבר יימשך כנראה לנצח. השבוע קיבלתי זווית מעניינת על העדפה מתקנת בחינוך תיכוני בארצות הברית.


ג'ושוע אנגריסט וחבריו למכון הטכנולוגי במסצ'וסטס (MIT) בדקו את טיבה של ההעדפה המתקנת בבתי ספר תיכוניים ציבוריים בשיקגו. בעיר הזאת יש כמה בתי ספר יוקרתיים. מה זה יוקרתי? זה בית ספר שבוחר מי ילמד בו. יעני, סלקציה שבה נבחרים הטובים ביותר לפי הציונים במבחנים. משהו כמו "הריאלי" בחיפה, "הרצליה" בתל אביב ו"ליד"ה" בירושלים. אלא שבתי הספר האלה מנוהלים בידי אנשים שוחרי קידמה וטוב ולפיכך הנהיגו בהם העדפה מתקנת למיעוטים. בלשון פשוטה: בתי הספר האלה קיבלו מכסת תלמידים ממשפחות עם הכנסה נמוכה שהציונים שלהם היו נמוכים מסף הקבלה אליהם.
במקצת מבתי ספר אחרים תלמידים מתקבלים באמצעות הגרלה בין הנרשמים. החוקרים ביקשו לבדוק האם התלמידים שזכו להעדפה מתקנת הצליחו גם בהמשך דרכם, ובמיוחד בהשוואה לבתי ספר שבהם מתקבלים בהגרלה.

פרופסורים נטולי דיפרנציאל

ניסיתי לנחש לאן החוקרים יובילו במחקר הזה. אנגריסט מוכר היטב באקדמיה הישראלית בכלל ובאוניברסיטה העברית בפרט. אתר "תכלת" – אתר ימני לפי דעות הכותבים בו והאכסניה הפיסית שבה הוא שוהה ("מכון שלם") – מצטט את אנגריסט הכועס על השכר האחיד של הפרופסורים בישראל והעדר שכר דיפרנציאלי המתגמל פרופסורים לפי "תרומתם למדע". אנגריסט, על כן, לא שייך לשמאל. ומכאן קל להגיע למסקנה שהמחקר שלו יוכיח שהעדפה מתקנת לילדים ממשפחות עניות – רק מקלקלת.
ואכן זה הממצא המרכזי. החוקרים לא משתמשים במילה מקלקלת. הם מוצאים שהיא לא עוזרת. ומה שיותר מעניין: מה שמצליח יותר זה בית ספר שלא מתברבר עם הציונים הקודמים של התלמידים אלא עושה הגרלה בין הנרשמים. בכך נעשה ערבוב – פלורליזם - של תלמידים מכל המעמדות ומכל הסוגים.

כמובן שמבחן ההצלחה בו משתמשים החוקרים הוא הציון במתמטיקה בתום הלימודים שהוא גם אמת מידה קריטית באפשרות הכניסה לאוניברסיטה/קולג'. 

מה אפשר ללמוד מהמחקר הזה? שהעדפה מתקנת מסייעת יותר לניקוי המצפון של האליטות מאשר לשיפור מצבם של העניים. בימים אלה שבהם הממצאים מראים גידול בקיטוב הכלכלי (בוודאי בארצות הברית), טוב שאלה שיושבים בצמרת ירגישו טוב כשהם תורמים כמה מושבים בכל כיתה ל"טובת" כמה עניים שחורים.




שתפו: