לא מאמינים לקוקה-קולה

הסיבה העיקרית לכך שהמפעל של קוקה-קולה באשקלון ראוי למענק היא, כך דו"ח הבנק לפיתוח התעשייה,  הערך הרב שהוא נותן הן למפעל עצמו, הן לבעליו והן למדינה. מדובר בהשקעה של 194 מיליון דולר שתמומן על-ידי מענק ממשלתי של 22 מיליון דולר, הון עצמי של 33 מיליון דולר והשאר באשראי. המפעל יעסיק כ250 -  יותר עובדים ממספר המועסקים הנוכחי, ויש לשער שרובם יהיו מאשקלון. עיריית אשקלון תעשה מזה כסף טוב: כמעט מיליון שקל לשנה בארנונה. מדינת ישראל תקבל מסים נטו של 30 מיליון שקל לשנה, אבל זה יקרה רק מ2011-  ואילך. עד אז קוקה-קולה לא תשלם מס חברות.
 הלוואי וזה היה פשוט כל כך:

 בלי מענק אין השקעה?


  כדאיות הפרויקט למשק הלאומי חושבה בהנחה, שאלמלא יינתן מענק ממשלתי, החברה המרכזית למשקאות לא תבצע את ההשקעה. זו טעות חמורה. הדו"ח של בני בודיק ושפיר נגלר מהבנק לפיתוח התעשייה רווי באיזכורים על מצוקת המקום הקשה שיש למפעל במיקומו הנוכחי בבני-ברק. די ברור שהחברה המרכזית למשקאות, המוגדרת בדו"ח כחברה עם רווחיות טובה, היא בעלת עניין רב בהשקעה נוספת. כדברי הכלכלנים: "קבלת החלטה לגבי הענקת תמיכה ממשלתית אמורה להיות מושפעת גם מהערכת יכולתם ו-או נכונותם של היזמים לבצע את הפרויקט בכל מקרה, משיקולי כדאיות עיסקית". ולמי שכל זה לא משכנע אותו, הודיע נשיא החברה, מוזי ורטהיים, כי יבצע את ההשקעה אם יינתן המענק, ואם לאו. אלא שבמקרה השני, כשאין מענק, ההשקעה לא תתבצע באשקלון אלא במרכז הארץ.


 לכן אנשי הבנק טעו בהנחת היסוד שלהם כאילו כל ההשקעה תלויה ועומדת מול הסיוע הממשלתי. היה מקום לעשות את התחשיב הבא: מהי תוספת ההשקעה (אם בכלל) הנדרשת להסיט את ההשקעה המתוכננת ממרכז הארץ לאשקלון? התשובה שהיתה מתקבלת נמדדת במיליוני דולר ספורים. לא בכ200- מיליון דולר. המענק הממשלתי הראוי, במקרה של תחשיב נכון,  הוא חמישית מהסכום המירבי של 10 מיליון דולר. לא גרוש יותר.

המתחרים


  חישוב הכדאיות מודה, כי החברות המתחרות בקוקה-קולה יפסידו 15%  מהמכירות. סביר להניח שכלכלני הבנק הפחיתו את אותם 15%  מהתועלת ברוטו של הקמת המפעל של קוקה-קולה. זה חשבון שאינו מספיק. מניתוח נתח השוק של המשקאות קל לראות את המונופול של קוקה-קולה, שכבר שולטת ברוב המותגים, ויש לה שליטה של 64% משוק המשקאות. מכה של 15%  יכולה בהחלט לחסל את פפסי, או את טמפו, או את יפאורה או את אר.סי. האם כלכלני הבנק הלכו ונברו מה ההשפעה של אותם 15%  על מתחרי קוקה-קולה? התשובה שלילית.


  וראו מה מפתיע בחשבונות שכאלה: כלכלני הבנק מצאו, כי אם המספר הנכון הוא  19% ולא – 15%  נתח השוק שיאבד למתחרי קוקה-קולה – אז ההשקעה אינה כדאית. די ברור מההפרש הקטן בין המספרים האלה, כי הסכנה גדולה למדי. זה לא פשוט.


  כלכלני הבנק לא מאמינים לחברה המרכזית למשקאות כשזו טוענת, שמספר העובדים לא יקטן. „יצירת מקומות עבודה חדשים באשקלון תבוא, לפחות בחלקה, על חשבון ביטול משרות במרכז הארץ."  זו, כנראה, הסיבה העיקרית מדוע מנהל מרכז ההשקעות מתנה את הסכמתו למענק בצמצומו של המענק.\
22.12.2003

שתפו: