גבר, אישה, קולה



נשים מוצלחות מגברים כמעט בכל מדד, אבל עדיין נאלצות לציית לעולם הנשלט בידי גברים

 סביון בר סבר חשבה שהיא סמנכ"ל שיווק בקוקה קולה, אלא שהיא הייתה סמנכ"לית שיווק בקוקה קולה. ומתברר שזה לא אותו הדבר.

 תפקידם של אנשי שיווק בדרג הניהולי של תאגיד הוא למכור לנו את מה שאנחנו לא רוצים. במובן הזה תפקידי השיווק למיניהם הם תפקידים מבזים. הם הצ'ופצ'יק שבצואת הקפיטליזם הצרכני.  אלא שהם עוסקים בעולם שכולו זוהר: דוגמנים ודוגמניות, צילומי צבע של יפים-יפות, אירועים נוצצים, ותקשורת הצמאה להבלי היום. מבחינה זו, בר סבר, היום בחופשה מאולצת,  ראויה, ככל משווק בכיר, להדחה: ללא אנשי שיווק העולם היה יפה יותר.
 אבל לא בשל כך היא הודחה. בר סבר עשתה מה שכל מנהל בחברה של מוצרי צריכה מת לעשות: היא התראיינה. ובמקום להצטלם עם חצי גוף עירום, ידיים למעלה ומבט לרוחניות השורה עליה - כפי שעושה כמעט כל מנהל מתראיין כאשר הוא לא מספר על אהבת הבישול שלו או על הספורט האתגרי האחרון - הגברת הצטלמה פעם עם שמלת מיני, פעם שרועה על ספה, טענה בשחצנות ניהולית ישראלית טיפוסית "יש לי ביצים,"  וייחסה לעצמה מקצת מההצלחה של קולה קולה, שתורמת כידוע לבריאות השיניים "בהתאם לתקנים המחמירים של משרד הבריאות."

  מתברר שכל מנהל יכול לעשות את זה, אבל מנהלת בקוקה קולה - ממש לא. היא זומנה למנכ"ל, שלא אהב את הראיון ואת התמונות, והתבקשה למצוא את הדרך החוצה. לאמור:  אישה מנהלת לא זכאית להיות מטופשת כמו גבר מנהל.

 ובצדק. התמונה הישראלית, לפחות זו הנמדדת בסטטיסטיקה, ברורה לחלוטין: כמעט בכל אמת מידה נשים מוצלחות יותר מגברים. כבר ברוב בחינות המיצ"ב בכיתה ה' הבנות משיגות ציונים טובים מהבנים. בבחינות המיצ"ב בכיתה ח' הבנות טובות גם במתמטיקה ומדעים, שנחשבים מקצועות של בנים. בגיל העשרה על כל בת עם תיק פלילי יש 11 בנים. שיעור הנשירה של בנים מבתי-הספר גבוה פי שלושה משל בנות. שיעור הבנות הזכאיות לבגרות גדול משיעור הבנים, וכמעט בכל מקצוע הציון הממוצע של בנות גבוה משל בנים. באוניברסיטאות הגברים מתקרבים להיות זן נכחד שבקרוב יצטרך העדפה מתקנת כדי להתקבל ולהצליח, אל מול הנשים שעושות להם בית-ספר.

 מי שתוהה על טיב הסטטיסטיקה הזאת, כדאי שיעיין במחקר שנעשה בחו"ל על ידי תורסטן בק, פטריק בר ואנדרה גוטלר ,(CEPR DP 7409) והשווה את שיעורי הכישלון של פקידי אשראי במערכת הבנקאות,  כפי שהוא נמדד באמצעות הלוואות שלא נפרעו. החוקרים מצאו שפקידות אשראי נכשלות הרבה פחות מפקידי אשראי. אז גם בכסף אפשר שהנשים עדיפות.

 מה שמעורר שתי שאלות: אם הנשים מוצלחות מהגברים, איך זה ששכרן ירוד בהשוואה לשכר הגברים - ב20%- פחות לשעת עבודה? ואיך זה שמנהלות משתכרות יחסית עוד פחות - 22%  ממנהלים? התשובה היא, כנראה, שעדיין מוקדי הכוח הם בידיים של הפחות מוצלחים  - הגברים. וכפי שלמדה בר סבר, הגברים יודעים להפעיל את הכוח הזה כאשר מתחשק להם.  במיוחד כשאישה עושה שטויות מהסוג שאמור להיות שמור רק לגברים.

 במאמר מוסגר: יש ויכוח מעניין מדוע פער השכר כל-כך גדול. שלמה יצחקי ויולנדה גולן, מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עומדים לפרסם, ב"רבעון לכלכלה," ממצאי מחקר בנושא. השניים מוצאים כי אצל גברים השכר עולה בגיל צעיר יחסית ויורד בגיל מבוגר, ואילו אצל נשים השכר עולה בגיל צעיר, יורד בשנות ה30- לחייהן, עולה שוב, וחוזר לרדת. עיקר הירידה קורית בגילים ,45-29  הגיל שבו נשים משקיעות בגידול ילדים, בעוד שהגברים פנויים, יחסית, לטיפוח הקריירה והשכר הגבוה.

 השאלה השנייה היא למה בר סבר ,אישה מצליחה, קמה בוקר אחד וחושבת שהיא צריכה להיות מטופשת כמו הגברים שמקיפים אותה. התשובה היא, כנראה, שההצלחה הנשית טרם שינתה את התודעה. אישה אמביציוזית עדיין מבקשת להידמות לגבר "המצליח." כדי לשרוד היא צריכה להיות "יותר גבר מגבר." על זה, ובצדק, בר סבר ראויה לעונש.

25.8.2009
שתפו: