?כמה ילדים יש לך

 

התשובה לשאלה שבכותרת תלוייה  לא מעט ב"פונקציית התועלת" של כל אחד מאיתנו. כן, קראתם נכון, לכל אחד מאיתנו יש כזו פונקציה. ואולי כמה גנים שטרם אותרו בגנום האנושי אחראים על הפונקציה הזו. היא שעומדת – יחד עם כסף וזמן - ביסוד ההחלטה כמה עגבניות נקנה השבוע וגם כמה ילדים יהיו לנו. עגבניות וילדים הם "מוצרים" שאמורים להביא לנו תועלת. על פתרון השאלה שלעיל זכה גרי בקר לשורה של פרסים בכלכלה לרבות פרס נובל. מאז אין נושא משפחתי שאינו נדון ונחקר בקרב כלכלנים.

העניין המשפחתי השני בחשיבותו שנחקר לעומק הוא צחצוח שיניים. כך למשל המחקר היסודי הראשון בתחום מצא שיש שני הסברים לצחצוח שיניים: "הטעם הרע בפה" ו"אמא אמרה". מחקר אחר מצא כי הגורם המרכזי שמסביר את צחצוח השיניים הוא ....בעלות על מברשת שיניים. ויש מי שחקר ומצא כי השכר וההכנסה של נטולי כמה שיניים קטנים מאלה של בעלי מלוא השיניים.

אלא שיש סכנה שהעולם התהפך. בינתיים טרם מצאתי מחקרים עם תובנה חדשה בנושא צחצוח שיניים. אבל מצאתי מחקר שפתר אחרת את החידה שבכותרת.

התועלת שבילדים

לפי הגישה התועלתנית של גרי בקר אז ככל שנהיה עשירים יותר כך מספר הילדים שלנו יקטן. בין השאר כי העשירים מעדיפים להשקיע יותר ב"איכות" הילד באשר בכמות ילדים. בעוד שעניים יעדיפו יותר ילדים כי אפשר לשלוח אותם לשוק העבודה ולהרוויח עוד קצת להכנסות המשפחה.

נייר העבודה שקראתי השבוע מתחיל בתשבוחות לגרי בקר ולתיאוריה המופלאה שלו. אלא, כך טוענים החוקרים, התיאוריה טובה לעניים. העשירים החליפו דיסקט. במיוחד הנשים החליפו דיסקט.

לפי התיאוריה של בקר במדינות עשירות נמצא שיעור ילודה נמוך יותר מאשר במדינות לא כל כך עשירות. זה היה נכון עד בערך סוף המאה שעברה. המאה ה – 21 מסמנת תפנית: העשירים מולידים יותר. המציאות לא התחשבה בתיאוריה שהעניקה לפרופ' גרי בקר את פרס נובל.

מה קרה במציאות? במדינות העשירות נאסרה העסקת ילדים. באותן מדינות יש אופציות אחרות – מלבד "תפקיד האישה בבית" – לאספקת שירותים לילדים. למשל, חינוך חינם מגיל שנתיים ויותר. ואצל העשירים שבעשירים המטפלת האישית בילדים – ה"נני" שראינו בסרטים על בעלי אחוזות. התעשרות הנשים בשוק העבודה סיפקה למשקי הבית את ההכנסה המאפשרת להוליד יותר ילדים מבלי לפגוע ב"איכותם". המהפכה הפמיניסטית דור 1 הביאה לירידה בילודה. המהפכה דור 2 הפכה את המגמה. אם פעם חשבו שתעסוקת נשים פוגעת בילודה, עתה מתברר כי אפשר גם וגם: גם קריירה וגם ילדים. גרי בקר מתבקש להחזיר את פרס נובל.

כמה מברשות יש לך

למי שבדעה שכל הדיון הזה טפשי למדי מוצע לחזור להסבר המכריע בשאלת צחצוח השיניים: הבעלות על מברשת השיניים. מתברר שזה לא סוף ההסבר. המחקר המעמיק באודונטולוגיה מצא כי מי שבבעלותם 2 מברשות שיניים, אחת בבית ואחת במקום העבודה, מצחצחים את שיניהם יותר ממי שבבעלותם מברשת אחת בלבד. ועוד נמצא כי מי שמצחצח יותר מצליח לשמר, בממוצע, חמש משיניו שאחרת היו נופלות.

כך גם הבעלות על כסף. יש יותר? יש יותר קוויאר בבית. וגם יש יותר ילדים שיאכלו אותו ובלבד שיצחצחו שיניים מיד לאחר הארוחה.

העיקר, לא שכחתי, לכלכלנים יש פרנסה.

 

 

 

 

שתפו: