Kill bill

 "הסעיף שהעביר את מובילאיי להפסד.... נקרא amortization acquired intangible asset העוסק בהפחתות שווי חשבונאיות של נכסים בלתי מוחשיים שרכשה החברה. נכסים בלתי מוחשיים הם הפער שבין מחיר הרכישה לשווי הנכסים המוחשיים.

ראשית, אני מבקש להביע רגשי הערצה לעורך העיתון ולעורכת המוסף הכלכלי שאישרו – מתוך הבנה כמובן – את הקטע הזה.

שנית, אני מבקש להעלות באוב ועדה ציבורית שהוקמה בשנות ה־80' של המאה הקודמת שהוקמה במטרה להמליץ על מיסוי עסקים על בסיס מזומן כמקובל במיסוי בני אדם. הרעיון היה פשוט: במקום עשרות תרגילים מהסוג שמצוטט לעיל כל תאגיד יחוייב במס אם הכנסותיו במזומן היו  גדולות מהוצאותיו במזומן. ובאקטואליה לימים האלה מזומן כולל גם העברות דיגיטליות של כספים, ולא רק שטרי כסף. לא מיותר לציין שהצעה הותקפה מכל אגפיה בידי רואי חשבון (מכאן המילה bill שבכותרת) שהסבירו, למשל, שבכך תגרע יכולת התאגיד להציג הפסד - ולכן לשלם פחות מס אם בכלל – במקרה שנכסים בלתי מוחשיים שהם ההפרש שבין מחיר הרכישה ומחיר הנכסים המוחשיים טרם מיצו את שיעורי הפחת. או איזה משפט דומה שהדיוט חשבונאי כמוני לא מבין את פישרו.

לפתע הגיע הפסד

אבל אחרי שמסלקים את שפת החשבונאים הסיבה העיקרית להתנגדות היא שלפחות לצורכי מס לא יהיה צורך (מכאן המילה kill) בראיית חשבון. נזכור כי תאגיד מעסיק רואה חשבון לענייני מס למטרה אחת בלבד: לתכנן את המס כך שהוא ייעלם או ייקטן. מה שאומר כי אם בקופת התאגיד יהיה בסוף השנה יותר מזומן מאשר בראשית השנה - יש חבות מס. פשוט, ולדעתי, לעניין.

מי שבדעה שההדיוט הוא גם אידיוט מוזמן למשפט דווקא די מובן באותה ידיעה: "למי שעקב אחרי תוצאותיה (של מובילאיי) במהלך השנים חיכתה הפתעה – החברה מפסידה. זה לא קרה כשהחברה היתה עצמאית לפני שנמכרה לאינטל". כך צמח הפסד של 36 מיליון דולר בחצי שנה ואולי 72 מיליון דולר בשנת מס שלמה. הפסד מהסוג המתואר, מעלה את שווי התאגיד כי הוא מקטין חבות מס עתידית.

כל הכבוד לרואי החשבון של אינטל־מובילאיי.

מוביילספורט

מובילאיי היא חברה ירושלמית העוסקת בפיתוח מכוניות אוטונומיות. מכונית אוטונומית לא נזקקת לאדם עם רישיון נהיגה. אני מקווה שמובילאיי גם מפתחת את התשובה לשאלה הבאה: שתי מכוניות אוטונומיות מתנגשות. איזה מחשב נשלח לקורס נהיגה מונעת ואיזו חברת ביטוח משלמת? אבל ירושלמים קרובים יותר ליהווה והיא אולי עוזרת למצוא פתרון.

העניין הזה מתקשר לדו"ח שפירסם השבוע אירגון הבריאות הבינלאומי. עיקרו של הדו"ח דן בנזקים הקיימים והצפויים מכך שאנחנו לא עושים די ספורט. המספרים אסטרונומיים: כ-24 מיליארד דולר עד 2030. עכשיו כל מה שנדרש זה לחשב את העלות הנוספת שתנבע מכך שיהיו גם מכוניות אוטונומיות מה שאמור לחסוך מהמשתמשים אפילו את ההליכה מהדירה/מקום העבודה למכונית וחזרה. ומי שחוסך בהליכה רק מייצר נזקים בריאותיים נוספים.

מגוחך? די קרוב. אני מבקש להזכיר שהיו כאן כמה שנים שעל כל מכונית התנוססה תווית עם אות. כל בעל מכונית בחר יום אחד בשבוע שבו נאסר עליו להשתמש במכונית. באותם ימים זה נועד לחסוך בדלק. אפשר, בשם המורשת היהודית בישראל, להחזיר עטרה ליושנה. הנה הצעה קצת יותר משוכללת. לאסור תנועה של רכב פרטי בין השעות 0700-1000 בבוקר ובין השעות 1600-1900. אני מעריך שהרוב יבחר תחבורה ציבורית. אבל 10% יבחרו בהליכה? חסכנו. וגם יש אפשרות שנצליח להגיע ליעדי צמצום זיהום האוויר עליהן התחייב ראש ממשלתנו לשעבר, נפתלי בנט, בוועידת גלזגו.

בנט, כידוע, מקורב ליהווה, שאולי יירתם לסדר את הביטוח של הרכב האוטונומי ובכך לסייע למובילאיי לרשום עוד נכס לא מוחשי. ובהזדמנות זו גם נהרוג את מקצוע ראיית החשבון לצורכי מס, ונחסוך בנכס מוחשי.  

 

שתפו: