פסולת משביחה

 

עד לפני כשנה בחצר הבניין שבו אני מתגורר הציבה העירייה שני פחי אשפה: הכתום עבור "אריזות" (זה מה שכתוב עליו) והירוק עבור כל השאר. או אז נלקח המיכל הכתום והאריזות הלכו בדרך הזבל הכללי. כאשר כמעט בכל מקום הממשל ממליץ להפריד פסולת בחרה עיריית ירושלים – שלא נלאית מלהדביק פרסומות המפארות את ראש העיריה על פועלו החינוכי – במהלך ההפוך.

בשבועות האחרונים צצו מיכלים כתומים בקרנות הרחובות על המדרכות. אולי כדי להציק להולכי רגל שמפריעים לבעלי מכוניות לחנות את רכבם על המדרכות. כך או כך המהלך נועד לשפר את הפרדת הפסולת. ובלשון המשפטית: יש כאן השבחה.

אני מניח שבקרוב יקבלו כל המתגוררים ברחובות המעוטרים במיכלים כתומים שומות על היטל השבחה. אין ספק כי המיכלים החדשים משובחים יותר מקודמיהם.  בכך הם תורמים לעליית ערך הדירות. כל שנדרש הוא החלטה של העיריה שתגדיר את המהלך כ"התחדשות עירונית" וההיטל הופך לחוק.

בתל אביב פסקה העיריה כי בכמה אזורים יש "התחדשות עירונית". בהמשך שלחה העיריה שומות – מאות אלפי שקלים לדירה לפי הדיווח ב"הארץ" – למתגוררים באזורי ההתחדשות. היו שהתקוממו. הוקמה ועדת ערר וזו פסקה לטובת העיריה.

עצים מפלסטיק

אני ממליץ לרשויות המקומיות לבצע התחדשות בעצים. כל העצים הנשירים יעקרו ובמקומם יינטעו עצים עם עלים שלא נושרים בסתיו ובחורף. אפשר גם עצים מפלסטיק שאז בנוסף לחיסכון בניקוי העלים היבשים גם לא יהיה צורך להשקות את העצים. בהחלט סופר השבחה.

מכיוון שאנחנו בעידן של רפורמות משפטיות ובמטרה לצמצם ביוקר המחיה דוגמת מה שהוחלט בביטולי מס הסוכר, מס הכלים החד פעמיים והקטנת המס על הדלק – מוצע לבטל את היטל ההשבחה. הממשלה הרי משביחה את חיינו מדי יום ומצליחה לעשות כן מבלי לגבות היטל השבחה. המשטרה תורמת, בהימנעות מטיפול בפשיעה ביישובים ערבים, להשבחת שיעור היהודים באוכלוסיה (בציות קפדני לרוח חוק הלאום) ולא עולה בדעתה לגבות היטל השבחה. מדוע לרשויות מקומיות זכות להטיל מס על השבחה?

קלקול עירוני

מצד שני, ברור שהמצדדים בהיטל השבחה על מעשים טובים שעושים ראשי הערים אמורים להמליץ על מתן מענק "קילקול עירוני" לתושבים כאשר הרשות המקומית מקלקלת. למשל כאשר המיכל הירוק מלא והפסולת לא נאספת. כאשר הכבישים מלאים במהמורות המאלצות רוכבי אופנים לנוע על מדרכות. כאשר הפקחים לא גובים קנסות על חניה על מדרכות.

יהיו מי שיטענו שביטול היטל ההשבחה ייצור בור בהכנסות של הרשויות המקומיות. והבור הזה ייאלץ אותן להעלות את הארנונה. הגיע הזמן גם לזה. במקום הארנונה – שהיא סוג של מס רכוש – הרשויות יגבו היטל שירותים מוניציפלים. ההיטל יהיה בשיעור אחיד (כך וכך שקלים לכל מ"ר בנוי כולל מרפסות ומחסנים וחצי השיעור על שטח שאינו ציבורי ואינו בנוי) בכל רחבי הרשות המקומית ויבוטלו כל ההנחות והפטורים. ואם זה לא יספיק שישביחו את אגרת החניה באופן שהיא תגבה בכל שעות היממה.

עם פחות רכב חונה התנועה תהיה נוחה יותר והמדרכה זמינה יותר והשבחה ניכרת לאיכות החיים שמצדיקה את היטל השירותים.



שתפו: