עץ המשאלות



דברים שנתניהו שכח לספר לנו בנאום העץ

יש התוהים למה ראש הממשלה בנימין נתניהו נזקק לטעויות, הטעיות ואולי אפילו שקרים כדי להציג את תוצאות הכלכלה הישראלית מאז מכהנת הממשלה הנוכחית בתפקידה. בנאום ה"עץ" שלו הוא טרח להסביר כמה טוב לנו. למען הקוראים שלא נהנו מזיו השכינה, נזכיר את הדוגמה הכי פחות דרמטית - "הממשלה פעלה להגדלת היצע הדירות, שהביאה לירידה במחירים. מחירי דירות חדשות ירדו ב."13%-



  אם מסתכלים על כמות הדירות בבנייה, היא אכן עלתה בכחמישית. סיבה טובה לגאווה ממשלתית. אם מסתכלים על מחירה של דירה ממוצעת (לפי הגדרה ומדידה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה,( כאשר נתניהו נבחר לראשות הממשלה הוא היה 802,900  שקל. המחיר הממוצע האחרון שהתפרסם הוא 1,084,000 שקל. שכר הדירה הממוצע היה 2,623  שקל לחודש, לעומת 3,102  שקל היום.


 את נתוני מחירי הדירות החדשות מפרסם מנהל הכנסות המדינה. המנהל מפרסם מחיר חציוני. ושוב, הפלא ופלא: המחיר החציוני של דירות חדשות לא השתנה במהלך כהונת הממשלה. בנקודת הסיום הוא דומה מאוד לנקודת ההתחלה: כ900-  אלף שקל. לא ירידה ולא ציפורים.


 אז יש לנו ראש ממשלה שמקפיד לשמור מרחק מהאמת. אלא שחשוב לציין כמה מהדברים שהוא שכח לספר לנו. מכיוון שבפסח יש העוסקים ב"מכות מצרים,"  הנה כמה דוגמאות ל"מכות ישראל" תוצרת ממשלת נתניהו.


.1  בניכוי ערבים וחרדים: נתניהו הודיע שאם לא מתייחסים לחרדים ולערבים, מצב השוויון בישראל טוב. הנה תרגיל טוב יותר: בניכוי היהודים, מצב השוויון טוב הרבה יותר. בנוסף, בניכוי היהודים יש ירידה דרמטית בזיהום, בעיקר הזיהום הגזעני-לשוני. ומה שלא פחות חשוב: אין מחסור במים (מכירים ערבי שיש לו בריכת שחייה פרטית או 700 דונם של אדמה מושקית.(?.

2. החוב הציבורי: ערב כניסתו לתפקיד היה בתקציב המדינה גירעון של 15 מיליארד שקל. במסגרת החגיגה של התקציב הדו-שנתי "ירד" הגירעון ל28 - מיליארד שקל. מי שחושב שמדובר בעניין חד-פעמי, הנה החשבון המצטבר: כאשר החלה כהונת הממשלה, החוב הממשלתי היה 547 מיליארד שקל. היום הוא אי שם סביב 620 מיליארד שקל. למי שחושב שהחוב הממשלתי לאזרחי המדינה אינו עניין חשוב, הנה המידע על החוב החיצוני של ישראל: זה "ירד" מ88-  מיליארד דולר ל102-  מיליארד דולר. הכל בזכות המדיניות האחראית של ראש הממשלה.


.3  הגירעון בסחר החוץ. ערב כניסתו לתפקיד היה לישראל גירעון של 984 מיליון דולר בסחר החוץ. מאז "ירד" הגירעון בהתמדה והוא עומד עתה על 3 מיליארד דולר. החשבון השוטף, הכולל את כל יחסי החוץ של ישראל למעט העברות פיננסיות, היה אז בעודף של 2.5  מיליארד דולר, והיום הוא בגירעון של 300 מיליון דולר.


.4  שער החליפין. כאשר נכנס ראש הממשלה לתפקידו שער החליפין של הדולר היה 4.16  שקלים. מאז הוא ירד (על אמת) ל3.75-  שקלים. מדד המחירים עלה מאז בכ.10%-  המשמעות: כל יצואן שהביא ערב כניסת נתניהו לתפקיד דולר אחד, מקבל עכשיו שווה ערך של 80 סנט. אצל היבואנים קרה בדיוק ההפך.


 אם מסתכלים על ההתפתחות במאזן התשלומים (עם חו"ל) ובמאזן החובות (הן עם חו"ל והן עם תושבי ישראל,( בתקופת ממשלת נתניהו בולטת הרעה משמעותית בנתונים. יכול היה ראש הממשלה לומר בנאום העץ שלו, ששילמנו מחיר עבור ההטבה שקיבלנו בטלפונים הסלולריים (גם שם הוא טעה) אך המחיר ראוי. אבל, כאמור, נתניהו "שכח" לדבר על החובות שהוא יצר ויוצר לנו.

10.4.2012
שתפו: