על אחריות והתרוששות



 לניצולי שואה דאגה בעיקר ממשלת גרמניה, וראוי שכך. אבל הממשלה ההיא לקחה על עצמה אחריות לא רק לאלה שניצלו אלא גם לאלה שכלל לא חוו את האימה: יהודי גרמני שעזב את מולדתו עוד בטרם הקים היטלר את ממשלתו זכה לקבל פנסיה בגין עבודתו בגרמניה. האם זה היה מעשה ראוי? אם מסתכלים על העניין במבט של לאחר השואה - בוודאי שכן. ואם מסתכלים על העניין במבט אחר? אחריות פנסיונית, מתברר, היא עניין מורכב, לעיתים כרוך בעבריינות ובהתרוששות. ראו מה קורה אצלנו.


 בשבועות האחרונים שיגר המוסד לביטוח הלאומי את פנקסי התשלום לדמי ביטוח בגין עבודתם של עובדים במשק בית. לפנקסים נלווה מכתב מטעם הממונה הראשי על יחסי העבודה במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה. במכתב הזה מפנה "הממונה" את תשומת לב המעסיקים (משקי בית שמעסיקים עובדי ניקיון) לחוק המחייב כל מעסיק "לבטח את עובדיו באמצעות הפקדת כסף לביטוח פנסיוני,"  ומזהיר כי מי שאינו עושה זאת "פועל בניגוד לחוק וחושף את עצמו לתביעה כספית שעשויה להגיע למאות אלפי שקלים ויותר."  הממונה מזהיר כי חובת התשלום קיימת גם אם עובד ויתר על התשלום, וכי ויתור כזה גם לא מחסן את המעסיק מתביעות עתידיות.

הונאת העובדים הזרים

 
 כל זה טוב ויפה ומובן על רקע פנסיית החובה שהונהגה כאן ב.2008-  עד שמגיעים לעובדים זרים. הממונה לא מבדיל בין סוגי עובדים. גם החוק לא. המשמעות היא שהמעסיק חייב לשלם עבור פנסיה לעובד זר, ואף לנכות 4.16%  משכרו לאותה מטרה. אלא שזהו שוד בצהרי היום, כי עובד זר לא יוכל לקבל את כספו: הם מוגבלים בזמן שהם יכולים לעבוד בישראל, ואין להם סיכוי להגיע כאן לגיל הפרישה המזכה בקבלת פנסיה. כספו, וכספי המעסיקים ששולמו למען הפנסיה, יירדו לטמיון. רק לעובדים זרים בבניין יש הסדר מיוחד שמאפשר להם לקבל את הכסף עם עזיבתם את הארץ. ומה על כל השאר, כ150-  אלף איש?


 בממשלה מציעים למעסיקים לעבור על החוק. לא, חס ושלום, באי תשלום הכסף שממילא יירד לטמיון. זה לא יעלה על הדעת. מה כן יעלה על הדעת? לשים את הכסף באיזה חשבון בחברת ביטוח, או בפיקדון בנקאי. או אז יוכל העובד לקבל את שהופקד בכל עת. זה היה חביב אלמלא העובדה שהמעסיק נשאר חשוף לתביעה, הן מטעם המדינה על כך שלא הפריש לפנסיה והן מטעם העובד - אם ייפגע ויזדקק לטיפול.

עידוד עבריינות

 
 הממשלה ערה לעבריינות שהיא מעודדת, אך דובריה מסבירים שהחלופה לעבריינות היא שכספו של העובד ייגנב. זו הדילמה שישראל מעמידה לפני מי שמעסיק עובד זר. הממונה, שלמה יצחקי, מסכים שהמצב בלתי נסבל. הפתרון הממשלתי הוא פתרון ביניים להוכחת תום לב. לדבריו, מחלוקת פנים-ממשלתית - בין משרדי התעשייה, הפנים והאוצר - מונעת כרגע פתרון חוקי וישים.


 יש בארץ כ150-  אלף עברייני חוק פנסיה לעובדים זרים. גם מי מהם שליבו גס בזכויות עובדים אלו, כדאי שייקח בחשבון שאם העובד נפגע וזכאי לפנסיית נכות או אובדן כושר עבודה או שאירים - המעסיק הוא הכתובת. הוא שנאמר: או שאתה עבריין וחשוף לתביעות, או שומר חוק שמרושש את הפנסיה של העובדים.


 לחלופין, אפשר שהממשלה תנהג בהגינות - דוגמת ממשלת גרמניה שלאחר מלחמת העולם השנייה.
19.4.2012
שתפו: