נדיב על חשבוננו


 בשבוע שעבר נפגש ראש הממשלה עם נשיא תאגיד נובל אנרג'י, שותפו של יצחק תשובה בקידוחי הגז תמר ולווייתן. בנימין נתניהו הודיע לתקשורת כי הנושא שנדון היה "נקודת כניסה נוספת לגז טבעי לישראל, דבר שהוא חיוני לביטחון האנרגיה במדינת ישראל וליציבות חברות גדולות הפועלות באזור." השבוע עסק משרד התשתיות בהפסקות החשמל הצפויות בקיץ. ואף אחד לא רואה את הקשר. הנה, לרגל יום הזיכרון לאספקת החשמל היציבה ובעקבות ההתפתחויות האחרונות בתחום הגז, מבט מעט אנרגטי על גז, חשמל, חברות גדולות ואחריות ציבורית.

 סיפור ראשון:

למה נתניהו נפגש עם בעל מניות אחד בלבד, גדול ככל שיהיה, בשדה הגז? במה עדיף צ'אק דייווידסון מנובל אנרג'י על פני שורה של בעלי מניות אחרים? מדוע בכלל ראש הממשלה פוגש בעלי מניות של מפיקי גז ולא את צרכני הגז? נתניהו נתן את התשובה בעצמו במשפט המתייחס ל"יציבות חברות גדולות הפועלות באזור:" מה שחשוב לראש ממשלתנו הוא שהחברות הגדולות יהיו יציבות. והצרכנים?  והספקים הקטנים? וייצור חשמל? אלה דברים שוליים מול המניות של מר דייווידסון, שיקרות ללבו (ויש לקוות שלא לכיסו) של נתניהו.

 סיפור שני:

באותה פגישה אמר דייווידסון כי "החברה תעשה כל מאמץ לעמוד בתאריך היעד לתחילת אספקת הגז מ'תמר,'  אפריל ."2013  יפה מצידו. אבל למדנו שעם הבטחות די קשה להניע טורבינות של תחנות כוח. איך אפשר לייצר תמריץ כדי שנובל אנרג'י לא רק תבטיח אלא גם תקיים? נתניהו לא דיווח על כך, אבל לפי הדיווחים הלא רשמיים , נובל אנרג'י ביקשה אכן תמריץ. מהו? ובכן, יש גז בשדה תמר וכנראה גם בלווייתן,  וכנראה כנראה יש הרבה גז. נובל אנרג'י, ושאר בעלי המניות, חיים כאן ועכשיו. הם לא מסתכלים 50 שנה קדימה. איך הופכים הרבה גז להרבה כסף עכשיו? התשובה: יצוא. מה שקודחי הגז רוצים זה לנצל מהר יותר את שדות הגז ולמכור אותו לחו"ל. משרד התשתיות הקים ועדה לעניין הזה, והיא, כך דווח, תמליץ שמחצית מהגז תיועד ליצוא. וזה אסון די גדול.

 נניח שבשדה הגז יש 100 ליטר, וישראל צורכת 2 ליטר בשנה. זה אומר שיש גז ל50-  שנה. מתן היתר לייצא 50% אומר שיישאר גז ל25-  שנה. ומה יהיה בשנת ?2037  את נובל אנרג'י ושאר הגזיסטים זה לא מעניין. הם, לפי התיאוריה הכלכלית, רוצים למקסם את רווחיהם. אבל את נתניהו זה אמור לעניין. גם כי ראש ממשלה אמור להסתכל הרבה קדימה, וגם כי יש לו ילדים ונכדים, ומה יהיה עליהם?

 אסור להרשות יצוא של משאבי טבע ישראליים, כל משאב שהוא. נניח שאת היצוא של אשלג מים המלח כבר יש קושי מסוים לעצור עתה (אין באמת קושי, אבל נניח,(  אבל משאב טבע שטרם הופק? מה פתאום למכור אותו לאחרים, ובטח בטרם נמצאה טכנולוגיה לייצור חשמל זול יותר ונקי יותר? אלא שזה התמריץ שהגזיסטים מבקשים. אחרת ייתכן שהמאמץ שהבטיחו לעשות כדי לספק גז טבעי בעוד שנה לא יצליח. יהיו תקלות, יתגלו בעיות.

 לכן, מול התמריץ שהם מבקשים ראוי להעמיד תמריץ נגדי. הכנסת מתחילה בשבוע הבא את מושב הקיץ. על הממשלה להניח הצעת חוק, ולפיה שדות הגז יולאמו אם עד אפריל 2013 לא יופק גז שיגיע לישראל. עם כל הכבוד לנקודת החיבור השנייה לגז, שנתניהו רואה בה צורך ביטחוני, הם יוכלו להתחבר בינתיים דרך צינור הגז האשדודי. חיינו עם זה עשר שנים, נחיה עוד שנתיים.

 עם איום ההלאמה הזה, נראה איך עובדת שיטת התמריצים (אגב, ההלאמה ראוי שתיעשה במחיר שישווה בדיוק לעלות ההשקעה של הגזיסטים, בתוספת ריבית שנוהג החשב הכללי לשלם לספקים, כך שהם יקבלו את כל השקעתם בחזרה .( ובנוסף לכך, עכשיו, כשאין חלופה מצרית לגז, צריך להכריז על שדות הגז תמר ולווייתן כמונופול - ולהטיל פיקוח על מחיר הגז. אלא אם ראש הממשלה דואג באמת רק ל"יציבותן של החברות הגדולות."

  סיפור שלישי:

למה צפויות הפסקות חשמל הקיץ? מכל הברבור סביב הגז, יש רושם שמפני שמצרים התרשלה בחובתה לעמוד בהסכם, ועתה ביטלה אותו חד-צדדית, ישראל נתקעה בלי דלק, והמחסור בדלק לתחנות הכוח יוצר אפשרות של מחסור בחשמל. זה שקר גס.

 על פי תחשיבי חברת החשמל מלפני חמש שנים, המחסור בחשמל היה צפוי, גם אם תתחדש אספקת הגז ממצרים במלוא ההספק. לישראל אין בעיה של דלק לייצור חשמל. יש לה בעיה של יכולת הפיכת האנרגיה הזו לחשמל. כלומר, יש לנו מחסור בתחנות כוח.

 מי שנותן היתרים לבניית תחנות כוח היא ממשלת ישראל. ממשלתו של מר נתניהו מכהנת שלוש שנים, ויש לה שר תשתיות אחד בכל התקופה. מה עשה עוזי לנדאו שלוש שנים? התשובה: בטוח שהוא לא טרח על הקמת תחנות כוח. ואל תחשבו שהאשמה היא של חברת החשמל, אף שזו איננה כליל השלמות, ויש הגורסים שהיא גועל נפש. הממשלה האמיצה שלנו הקימה חברת חשמל נוספת - חברת תחנות ייצור חשמל חדשות בישראל בע"מ. יש לה יו"ר, אילן עמר, מנכ"ל, אליהו דליצקי, ושר אחראי, עוזי לנדאו. מה אין? תחנות כוח. איך זה שעוזי לנדאו מתרשל כבר שלוש שנים בהקמת תחנות כוח, ועכשיו מתבכיין שיש מחסור בחשמל? לבנימין נתניהו וממשלתו פתרונים.

 הנה יש לנו מחדל ענק, כולו נופל על כתפי הממשלה, ואף אחד לא נושא באחריות.

24.4.2012
שתפו: