לא תרוויחו מזה כלום

אל תנסו לפקח על ה"רווחיות" של ספק הגז, כי לעולם לא תדעו באמת מהי  מכתב לחברי ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והאנרגיה, שהמליצה לפקח על ה"רווחיות" במקום על מחיר הגז



 לחברי ועדת המחירים שלום,


 לא מכבר פניתם לציבור כדי לשמוע את עמדותיו בעקבות ההמלצה שגיבשתם בנושא הפיקוח על מחיר הגז הטבעי המופק מקידוחים בים התיכון. ההמלצה המרכזית שלכם היא שלא לפקח על מחיר הגז, אלא על " רווחיות חברות הגז הטבעי בישראל."


  יש משהו מוזר בעברית שלכם: אתם כותבים "רווחיות חברות הגז,"  כאילו יש הרבה כאלה. אז זהו, שאין.  יש רק אחת. אני יודע את זה כי בהודעה של הוועדה כתוב שיש למשק "תלות בספק אחד בטווח הזמן הקצר."  אז בואו נדייק ונאמר שהמלצתם לפקח על "רווחיות חברת הגז."

  אתם גם מסבירים שזה רק לטווח הקצר. בפועל, יש שני שדות גז - תמר ולווייתן, שבעליהם נראים דומים להפליא. כלומר, ב"טווח הקצר" של 40-30  השנה הקרובות יהיה כאן ספק אחד, אלא אם מישהו יתעקש לייבא גז טבעי בצורת נוזל ממדינות אחרות, ואלא אם מצרים תחזור בה מהודעתה על הפסקת מכירת גז לישראל - שתי אפשרויות שנראות תיאורטיות לחלוטין.


 אז אנחנו - כל צרכני ישראל - עומדים מול ספק אחד, מונופול, בבעלות החברות דלק (יצחק תשובה וחבריו)  ונובל אנרג'י האמריקאית בעיקר. וזה יהיה ליותר זמן מאשר תוחלת החיים של כל אחד מחברי הוועדה.


 אחרי שהבהרנו את העניין הזה, הבה ננהל שיחה על "פיקוח על רווחיות."  לכאורה, הפיקוח הזה פשוט: מסתכלים על ההוצאות של ספק הגז, ומוסיפים לו את "הרווחיות" המותרת. העניין הוא שאין לכם מושג על ההוצאות, ואף פעם לא יהיה לכם. מה שיהיה לכם זה הדיווח של הספק על ההוצאות שלו. לכם, חברי הוועדה, לא יהיה מושג קלוש אם מה שסיפרו לכם נכון או לא.


 תסתכלו לרגע על מונופול אחר - חברת החשמל. מי שמפקח על מחירי החברה היא רשות החשמל. כשזו הוקמה,  הפיקוח התנהל באופן הבא: חברת החשמל דיווחה על ההוצאות שלה, רשות החשמל הוסיפה  "רווחיות,"  וכך נגזר מחיר החשמל. אתם, בוועדת מחיר הגז הטבעי, בכלל שוללים פיקוח על המחיר, אתם הרי מפקחים על "הרווחיות."  אבל גם אתם, כמו רשות החשמל אז, מסתכלים קודם כל על ההוצאות.


 מהר מאוד יתברר לכם, כפי שהתברר לרשות החשמל, שאי אפשר לדעת באמת מהן ההוצאות - גם כאשר מדובר בחברה ממשלתית שמפרסמת דוחות כספיים לציבור, ולא רק בחברות פרטיות-ציבוריות. נניח שמבינים מה כתוב בדו"חות הללו, וזה לא פשוט כי הם נכתבים על ידי רואי חשבון שנשכרים כדי להטעות אתכם. אם ספק הגז יחליט לקנות מסוק פרטי למנהל שדה הגז תמר, מה תעשו ? אתם הרי לא יודעים אם המסוק חיוני להפקת הגז. אתם לא יודעים אם המחיר ששולם על המסוק - שנקנה מתאגיד שלספק הגז יש קשרי משפחה איתו – הוא  "נכון" או בלוף לניפוח הוצאות. אפילו רואי החשבון של ספק הגז לא יודעים אם המחיר הוא ראוי.


 ברשות החשמל הבינו את העניין הזה מזמן. הוא עניין מוכר ביחסי מפקח ומפוקח. בהתחלה הם התווכחו:  מה זה "תוספת סנדוויץ' סטייק" לרבבת עובדי חברת החשמל? זה חיוני לייצור חשמל? ומה זה המחיר המוזר ששילמה החברה עבור פחם מדרום אפריקה, ובמיוחד עבור אונייה שמובילה את הפחם משם לכאן?

 בסוף נמאס לרשות החשמל מכל זה. לא שאנשיה הפסיקו לנבור בספרי החשבונות - ותיכף נספר לכם משהו על זה - אבל הם החליטו שלא מעניין אותם אם בחברת החשמל נותנים לעובדים סנדוויצ'ים אם לאו. מחשבים את מחיר החשמל לא על בסיס השכר בחברת החשמל, אלא על בסיס השכר במדינת ישראל . ואז לא מעניין אם יש או אין סנדוויץ.'


  ועכשיו לספרי החשבונות: ברשות החשמל נברו בהסכם שחתמה חברת החשמל עם ספק הגז היחידי שלנו, דלק נובל אנרג'י, והפלא ופלא - ברשות חושבים שיש ניפוח של המחיר מכאן ועד להודעה חדשה.  עכשיו בכוונת רשות החשמל להודיע שלצורך קביעת מחיר החשמל היא לא תכיר בניירת המבדחת הזו, העושקת את הצרכנים. מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, אגב, משתולל. הוא וחברי מועצת המנהלים של החברה חשבו שבזכות הלחץ של האין-חשמל כל דבר יעבוד בשבילם - והמחיר המופקע שהם ישלמו לספק הגז יגולגל ל"רווחיות."


  מתוך היכרות עם האופן שבו פועלת רשות החשמל, גם המחיר הראוי בעיניה הוא מנופח. הוא נקבע תחת חשש הבג"ץ שיוגש נגדה (על ידי חברת החשמל או על-ידי ספק הגז,(  ולכן הועמסו עליו רכיבים שאין בהם צורך.


 אז בואו נעזוב את השטויות של "הרווחיות."  אתם לא יודעים מה זה, לעולם לא תדעו, ורק תספקו תעסוקה לעשרות רואי חשבון וכלכלנים שיעסקו בשטויות האלה. במקום זה, תודיעו שמחיר הגז שקונה חברת החשמל מנובל אנרג'י יפוקח ויהיה אותו המחיר ששילמה החברה למצרים בטרם נעצרה האספקה משם. תודיעו גם לספק הגז של "הטווח הקצר,"  שזה יהיה המחיר עד שיהיו עוד שלושה ספקים, שיהיו בבעלות תאגידים שאינם דלק ונובל אנרג'י. ושלום על ישראל.


 אתם חוששים שבמקרה כזה ספק הגז יברח ולא יספק גז? הנה פתרון: תמליצו לאסור יצוא גז מישראל , ולקבוע שאם עד 29 במאי בשנה הבאה לא יגיע לישראל גז מקידוח תמר - הקידוח יולאם, תוך פיצוי הספק במלוא העלות שהוציא לגילוי השדה ולאספקת הגז ובתוספת  30% רווח.

 ואף קפיטליסט לא יוכל לטעון שזה שיעור "רווחיות" נמוך מדי.
29.5.2012
שתפו: