טרוצקי צדק



אני מבקש להתחיל את המאמר הזה, שעל אף שמו, עוסק באקטואליה ובעתידולוגיה, בהעלאה באוב של כמה דמויות מהעבר. יש הטוענים כי היה זה ולדימיר איליץ' לנין שהיה הראשון להעלות לסדר היום את האפשרות של סוציאליזם בארץ אחת. אבל הרעיון פותח ונזקף לזכותו/לגנותו של יוזף ויסאריונוביץ' סטאלין, שבאמצעותו ניסה להצדיק את המשטר המזוהה עם שמו ברוסיה של לפני כ – 100 שנה.


לב דווידוויץ' טרוצקי היה מתנגדו החריף בכלל ובעניין הזה בפרט. על כך שילם בחייו. סוציאליזם (שלא לדבר על קומוניזם) בארץ אחת טרם הוגשם ולפיכך ההכרעה בקושייה טרם הגיעה. הכי קרוב לאותו סוציאליזם היא הסוציאל-דמוקרטיה המוכרת לנו ממדינות סקנדינביה, גרמניה של ימינו ועוד כמה ארצות שבהן יש "מדינת רווחה" כאשר בצ'ופצ'יק של הדגל מתקיימת מערכת בריאות ממלכתית (לא פרטית).

אלא שגם העניין הזה שנותיו ספורות ועל כך אפשר ללמוד מהחלטה שקיבלו מדינות האיחוד האירופי – שם הריכוז הגדול של "מדינות רווחה" - לא מכבר.
עד כאן המבוא.

גוגל ופייסבוק נגד המדינה

על הפרק עמד עניין טכני לכאורה. האם על מדינות האיחוד לחייב תאגידים בינלאומיים לדווח על הכנסותיהם מכל מדינה בנפרד. זאת בשונה מהמצב הקיים שבו תאגיד בינלאומי מדווח על מצבו בהתאם לכללי המדינה שבה הוא רשום. מן המפורסמות הוא שהתאגידים האלה רשומים במדינות שבהן שיעורי המס נמוכים. אירלנד, מבין מדינות האיחוד האירופי, היא הבולטת בעניין הזה.
לפני כמה שנים נודע כי גוגל, אחד התאגידים מהסוג הזה, שילם מס של 3 מיליון ליש"ט בבריטניה (על מחזור מכירות של מיליארדים). איך כל כך מעט, תהו הלא-מפרגנים? קבוצה של בעלי עסקים בעיירה קטנה בוויילס ביקשו להעתיק מהגדולים ולהיות מיני גוגל וולשי. הם התארגנו והקימו "תאגיד" שנרשם באחד מאיי תעלת לה מאנש הידוע כמקלט מס. שלטונות המס האנגלים רדפו אותם והוציאו להם שומות גבוהות בטענה שהמהלך שעשו הוא מלאכותי, כי העסקים הם בוויילס ושם עליהם לשלם מס.
מה שכמובן לא נטען כלפי גוגל עצמה....

איפה המס?

באירלנד מס חברות הוא בשיעור של 6.25% באופן פורמלי. בבריטניה הסמוכה הוא 19%. בישראל המס הפורמלי הוא 23% אבל חברות שמייצאות הרבה משלמות 6-12% ובנוסף יש כאלה שמשלמות מס מוקטן מאוד על דיבידנדים. הסיפור הישראלי מלמד על המחלה האירופית: מדינות רבות מתיישרות לימין הכלכלי בהפחתת המס על תאגידים.
כאמור, לאחרונה נדון עניין זה במוסדות האיחוד האירופי, ו-12 מדינות הצביעו נגד הצעה שהיתה חושפת את העובדה שאירלנד "מתפרנסת" ממס על הכנסות שנוצרו בבריטניה, צרפת, גרמניה ועוד. לפי נתונים של אירגון אירי מחצית ההכנסות ממס חברות ברפובליקה האירית מגיעה מכתריסר תאגידים בינלאומיים. מי שרוצה יכול לקרוא לזה אפקט העלוקה.
עד כאן העובדות מהעת האחרונה.

סוציאל-דמוקרטיה בארץ אחת

מה כל זה שייך לטרוצקי? התהליך של התיישרות לימין במיסוי מקטין את יכולתה של מדינה לנהל מדיניות רווחה נאותה. בריטניה, שכנראה סובלת הכי הרבה מהמדיניות של אירלנד, לא השתתפה בהצבעה. הנימוק הפורמלי היה שיש מערכת בחירות שם. אבל לא מסובך להבין כי ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, הסנשו פנסה של דונלד טראמפ, יפחית באופן חד את מס החברות – כפי שדון דונלד עשה. והתוצאה תהיה בדיוק מה שמפלגת הלייבור מרמזת זה כמה חודשים: קיצוץ דרמטי במערכת הבריאות הציבורית.

זה יכול לקרות גם כאן אם הליכוד יעמוד בהבטחתו לשר האוצר של טראמפ להשוות את שיעור מס חברות כאן למס חברות שם.
מה שמסביר מדוע טרוצקי כל כך צדק. אלא שהפעם לא מדובר בסוציאליזם אדום אלא בסוציאל-דמוקרטיה בגוון ורוד קל שבקלים.


שתפו: