מי מפסיד מהעלאת שכר המינימום?



אם השאלה שבכותרת היתה נשאלת לפני חמישים, ארבעים, שלושים או עשרים שנה אזי מרבית הכלכלנים מהזרם השולט היו משיבים בוודאות מלאה: עובדים לא מיומנים בשכר נמוך. איך זה? הם אלה שאמורים ליהנות מהעלאת שכר מינימום, הלא כן? אלא, יסביר הכלכלן מהזן המדובר, שזה "גול עצמי". כי העלאת שכר המינימום תגרום לפיטוריהם. שכרם נגמר בהפסדם.


לפני עשרים שנה החל הגמגום הכלכלני. ובעשור האחרון הוא נדם לחלוטין. למה? כי לא רק ששכר המינימום עלה, גם האבטלה ירדה. ישראל היא קלאסיקה של התופעה הזו. מ -10% מכוח העבודה בשנות ה – 90' של המאה הקודמת ירד השיעור ל – 4% עתה. למעשה אפשר לומר כי אין קשר בין שכר המינימום ואבטלה. המורים לכלכלה נכשלו במבחן.
אם כך, יאמר איש ההיגיון הצרוף, מי בכל זאת מפסיד? לא ייתכן מצב – אפילו קרל מרקס כתב את זה – שאחד ירוויח מבלי שהשני מפסיד! לאחרונה אורו עינינו, כי נמצא מזור לכלכלה כאשר שלושה חוקרים מצאו מי נאלץ לשתות מים מבאר מורעלת בשכר גבוה מדי.

התגלית

דיוויד ניומארק הוא פרופסור מקליפורניה ועמיתיו הם קטיה מזירוב ולב דרוקר ממשרד האוצר של המדינה היהודית. השלושה נעזרו במידע שיש במרתפי (או ענני) משרד האוצר לחשוף את העניין.
תחזיקו חזק בכסא לחשיפת התגלית: מי שהפסידו מהעלאת שכר המינימום הם.....בעלי עסקים שאצלם יש הרבה עובדים בשכר מינימום. "וואו!!!" ענק בהחלט מתבקש ברגע זה.
לעומת זאת בעלי עסקים שמשלמים שכר טוב לעובדים לא נפגעו מהעלאת שכר המינימום. תגלית הגז בים התיכון מתגמדת אל מול התגלית הזו. חבר שלי, שונא מלפפונים מובהק, כלל לא מושפע מהעלאת מחיר המלפפון. גם זו תגלית ראויה לפירסום עולמי.

שימו לב: גם שכר המינימום בישראל עלה בתקופה הנבדקת. גם עסקים לא נסגרו בשיעור חריג. גם האבטלה הצטמצמה. רק מה? כמה בעלי עסקים שמשלמים שכר מחורבן הרוויחו פחות. זניח בהשוואה לפליטת המזהמים מאסדת לוויתן ששואבת גז טבעי.
אז הנה שאלה: איך אפשר להעלות את שכר המינימום בישראל בלי שאף אחד ייפגע, גם לא המעסיקים הנצלניים הנ"ל?

התרופה

נסתכל תחילה בארצות הברית, שהיא כידוע מדינה נאורה בתחום החברתי. שם מצאו פתרון לבעיה: מקבלי שכר מינימום מקבלים הטבת מס וכך "משלם המסים", ולא בעל עסק שמעסיק עובדים בשכר נמוך, נושא בנטל. נשמע חביב אלא אם כן נזכרים בכך שבישראל מחצית השכירים לא משלמים מס כלל, ולכן הטבת מס היא חירטוט תיאורטי.
אבל מדוע לשלול את הרעיון ש"משלם המסים" יישא בנטל העלאת שכר המינימום? למשל, שהממשלה תשלח כל חודש צ'ק לעובדים ששכרם נמוך במיוחד.
זה בדיוק מה שעולה מהצעה לתת לכל תושב הכנסה בסיסית ללא קשר אם הוא עובד או לא – ולבטל את כל הטבות המס וקיצבאות הביטוח הלאומי. בהזדמנות קודמת בחנתי את הרעיון על בסיס נתוני משרד האוצר – והוא כרוך בהעלאת שיעור מס הכנסה על 20% העשירים ביותר. הוא גם קל לביצוע. אם קובעים כי מי שהכנסתו ברוטו 40,000 שקל לחודש ישלם לפחות 50% מס על הכנסתו – הכל מסתדר לתפארת.
מי שחושב שזה רעיון רע במיוחד מוזמן לחיות עם זה שבעלי עסקים שמשלמים שכר מינימום – ירוויחו פחות. אלא ששלישיית החוקרים מצאה שההכנסות של בעלי העסקים האלה היא בינונית למדי. בעוד שמס מינימלי של 50% על הכנסות שמעל 40,000 שקל לחודש תופסת רק עשירים במונחי ישראל.
בארה"ב הועלה רעיון מימוני עוד יותר פשוט: אליזבט וורן מועמדת לנשיאות במפלגה הדמוקרטית הציעה להטיל מס רכוש בשיעור 2% על מי שרכושו עולה על 50 מיליון דולר.
 ואפשר גם וגם.
בבחירות הבאות תצביעו למפלגה שיש לה עמדה בנושא.

לבסוף הערה מתודולוגית: אחד היסודות של מדע הוא באפשרות של כל אדם לבדוק את המידע המהווה בסיס למחקר מדעי. המחקר הנוכחי מתבסס על שומות מס של עסקים והמידע הזה אינו זמין לציבור בכלל, ולדברי אחד החוקרים זמין לחוקרים הפועלים באמצעות הלשכה לסטטיסטיקה רק באופן חלקי. זו דרך חלקלקה לפייק מידע.



שתפו: