נזקי חופשת לידה




במספר גדול של מדינות בעלות הכנסה גבוהה לנפש (כולל ישראל) עולה מדי פעם ההצעה לשיפור חופשות הלידה לאימהות ולאבות הטריים. המחקרים מצביעים על כך שחופשות כאלה מביאות תועלת להורים ולילדים כאחד. אך מעטים חקרו מה החופשות והגדלתן עושות למקומות העבודה. בהרבה מקרים ההתייחסות לשאלות כלכליות שכאלה היא במתכונת "משחק סכום אפס" שבו כאשר צד אחד מרוויח, הצד השני מפסיד. ובמקרה שבו אני עוסק היום ברור שזה טוב להורים ולילדים אבל זה רע לעסקים. הם מפסידים מההטבה הזו ולכן נושאים בנטל.

מכאן די ברור שהתשובה לכותרת היא שהמעסיקים הם המפסידים. מתברר שזה לא כל כך ברור. הנה ההיגיון במהופך: מאחר ומעסיקים מפסידים מחופשות הלידה, ומכיוון שרוב החופשות הן של נשים, מעסיק נבון ימעיט בהעסקת נשים. למה להפסיד? אז איך זה שכאשר מסתכלים על הנתונים של 40 השנה האחרונות יש גידול מדהים ותמידי בשיעור הנשים המועסקות.  בישראל ב 1960 שיעור הגברים שעבדו היה 78% ושיעור הנשים – 27%. עתה שיעור הגברים הוא 68% ושיעור הנשים 60%. אפשר, אם נורא רוצים, לפרש את הנתונים האלה כך שהעסקים נפטרים מהגברים ומעדיפים יותר נשים....

הממצאים

דוגמה נוספת לקוחה מארה"ב. שם אין חובה לתת חופשות לידה (למעט כמה מדינות) אבל, כך מצאו החוקרים, התופעה נפוצה. יש מעסיקים "מטומטמים" (כי הם אמורים להפסיד) הנותנים לעובדות היולדות חופשות על חשבון העסק. איך מסבירים מצב שכזה?
המחקר הנוכחי נעשה בדנמרק על בסיס נתוני עסקים, עובדים, ועובדות יולדות בשנים 2001-2013. המידע איפשר לנתח מה קורה כאשר אשה יולדת ויוצאת לחופשה ומה קורה כתוצאה מכך לעובדים האחרים ולרווחי העסק עצמו.
ממצא הראשון הוא שבממוצע אישה "לוקחת" חופשת לידה של 9.5 חודשים. במצב הזה המעסיק (ונניח שאינו משלם שכר ליולדת) נאלץ לשכור עובד מחליף או לשלם הרבה שעות נוספות לעובדים קיימים כדי לכסות את פער התפוקה הנובע מאובדן עבודתה של היולדת.
הממצא העיקרי הוא, אם להשתמש בלשונו של ראש ממשלתנו, "לא קורה כלום ולא היה כלום". עובדות/ים יצאו לחופשת לידה, המעסיק הממוצע גם שכר עובדים וגם שילם שעות נוספות אבל העסק עצמו לא ניזוק, לפחות לפי מיטב המדידה של החוקרים.

המחקר האמריקאי שחשף את ממדי חופשות הלידה בארה"ב – שכאמור ברוב חלקיה אין כלל חובה כזו – מצא דבר מעניין במיוחד: רוב הגידול בחופשות הלידה ניתן לגברים. התופעה הזו מלמדת כי המעסיק הממוצע (וממוצע הוא תמיד נתון בעייתי) לא בוחן כל דבר דרך הגרוש של עכשיו. מעניין אותו גם שהעובדים יהיו מרוצים. כי אם חוזרים לרגע להגיון הכלכלי אז לא השכר הוא מה שקובע אצל מעסיק עם תבונה. מה שקובע הוא השכר ליחידת תפוקה.

שתפו: