דו תחמוצת המע"מ

 היה היו שני ויכוחים. האם יש התחממות גלובלית חריגה? ואם יש – האם היא מעשה ידי אדם? שניהם טרם הוכרעו מדעית בעיקר בגלל שיש לאנושות, במקרה הטוב, מידע על הטמפרטורות על פני כדור הארץ רק במאות שנים ספורות. יש מידע עקיף. כך למשל דיווח חוקר בכינוס שהיה במכון ואן ליר בירושלים על ממצאיו במאובנים בני מאות אלפי שנים שנמצאים עמוק באוקיינוס. הממצא הרלוונטי היה כמות הפחמן הקטנה יחסית במאובנים בהשוואה לשאריות בעלי חיים צעירים יותר. מה שמלמד כי אז באוויר היה פחות פחמן, ואולי גם שיש קשר בין שיעור הפחמן באטמוספירה לבין ההתחממות על פני כדור הארץ.

יחסי הדעות באקדמיה הרלוונטית די ברורים. הרוב הגדול בדעה שאכן הקשר בין פחמן וטמפרטורה גבוהה הוא חד משמעי וכי הגידול בפחמן באטמוספירה – בצורת דו תחמוצת הפחמן – הוא מעשה ידי אדם. והכי חשוב: שבידי האדם היכולת לשנות את המצב.

ברוב הארצות המפותחות כלכלית גם פוליטיקאים אימצו את הדעה הזו. בארה"ב ובאירופה יש שורה של כלי מדיניות שנועדים ראשית, לעצור את הגידול בפליטת פחמן ואחר כך להתחיל לצמצמו. אלא שכצפוי, כמות המילים הנפלטות גדולה עשרות מונים מהמעשים.

נייר עבודה שקראתי מתחיל בממצא שמטוסים ישנים מזהמים את האוויר יותר ממטוסים חדשים. זו ואריאציה על מדיניות סינגפור להקטין את מספר המכוניות הישנות. בעוד שבסינגפור יש מס גבוה על מכוניות ישנות, המחקר ממליץ שהמדינה תקנה מחברות התעופה את המטוסים שהם מוכרים ליד שניה.  כלומר, סובסידיה לגריטה.


המטוס והמכונית


מה שאין במחקר הוא טיפול במטוסים צעירים. תחשיב שצוטט בעיתון "גרדיאן" מצא כי כמות הפליטה של פחמן לכל מושב בטיסה מלונדון לניו יורק שווה לפליטה של מכונית ממוצעת בשנה. אך אין מקום בעולם שבו מוטל מס על המזהם מספר אחת בענף התחבורה.

משם לאקטואליה ישראלית: להצעה להעלות את מס ערך מוסף (מע"מ) באחוז אחד כדי לצמצם את הגירעון הצפוי בהוצאת הממשלה עקב המלחמה.

הנה ההצעה הנגדית: לא לשנות את המע"מ, ואולי אפילו להפחיתו ובמקומו להטיל על טיסות, מס שישקף את פליטת הפחמן (תחת שם זהה נדונה בכנסת הצעה לשינויים במס על הדלק בלבד). המס יוטל על כל מטוס בתחומי ישראל לרבות המים ה"כלכליים". לא רק הממריאים והנוחתים ישלמו אלא גם הטיסות של אייר ג'ורדן מעמאן ללונדון ושל טורקיש מאנקרה לקהיר על פי זמן הטיסה בתחומי ישראל רבתי.


שני ישראלים בנופש


זה מעט מורכב לגבייה אבל אפשרי. חברתית כדאי לשים לב לשני אנשים: פלוני טס מנתב"ג ללונדון. הוא מתחיל בחנויות הדיוטי פרי שם הוא קונה מכל טוב ללא מע"מ וללא מכס. לכאורה זה כמו יצוא. אבל זה לא. כי יש פטור ושמור. כלומר זה יבוא לכל דבר ועניין.

הוא טס ולא משלם מס על הדלק שהוא "צורך". לעומתו אלמוני נוסע במכוניתו מבאר שבע לצימר בדובב. משלם מס על דלק. משלם מע"מ על כל מה שהוא קונה. מדוע תוצרת ישראל מופלית לרעה בהשוואה לתוצרת חו"ל?

אבל, יסביר מומחה המס, יש אמנה בינלאומית על אי מיסוי דלק למטוסים. וההדיוט משיב שיש שתי אופציות: א. המס לא יוטל על דלק אלא  על שעות טיסה במרחב האווירי  ב. אפשר לפרוש מהאמנה. הנה ממשלת בריטניה הודיעה על פרישה מאמנה בינלאומית המאפשרת למפיקי דלק לתבוע ממשלות בגין "פגיעה בזכויותיהן" באמצעות חקיקה.


ובהכללה:


להפחית בהדרגה את המע"מ ולהמירו במס על מזיקים: דלק, כולסטרול, שומנים, סוכרים, פחמן, גודש בכבישים. ויוטל מס קניה על כל מוצר בהתאם לתכולת הפחמן שנפלט בעת ייצורו.



שתפו: