?די! באמת

הנה ההודעה שהוציאה ההסתדרות: "בשעות אלו נחשף כי ההסתדרות היא זו שעומדת מאחורי קמפיין ה"די!" שרותם את כל אזרחי המדינה למאבק ביוקר המחיה. אנחנו אומרים די! כי אי אפשר להשלים יותר עם מצב שבו מיליוני ישראלים לא מצליחים לסגור יותר את החודש. המאבק הזה אינו שייך לימין או לשמאל - זה לא מאבק פוליטי - אלא מאבק חברתי ראשון בחשיבותו אשר נוגע לכל מי שחי כאן. מימין ומשמאל, מדן ועד אילת, חילונים ודתיים, עובדים וגמלאים - כולנו יוצאים למאבק הזה יחד – ויחד גם ננצח בו."

מה יהיה טיבו של המאבק? "בימים אלו מטה המאבק בהסתדרות משלים את ההיערכות לגל הפגנות ארצי שיכלול עצרות מחאה בעשרות מוקדים ברחבי הארץ."

גל הפגנות ארצי נשמע, איך לומר, תמוה למדי בהתחשב בכך ש"מיליונים...לא מצליחים לגמור את החודש".  פירוש המשפט האחרון הוא שהשכר של אותם מיליונים לא מדביק את האינפלציה. ואם זה כך, יש הצדקה לזעם אם כי התרופה לזעם היא זעומה להחריד.

השאלה היא מי הם אותם מיליונים ששכרם הריאלי ברוטו ירד בשנה האחרונה. הנה צמד מספרים לעיון הקוראים. בספטמבר 2021 היה ממוצע שכר הברוטו של כלל העובדים 10,823 ש"ח לחודש. בספטמבר 2022 הוא היה (במחירים קבועים, כלומר אחרי קיזוז "יוקר המחיה") 10,831 שקל. לאמור: השכר הממוצע ברוטו לא ירד כלל ועיקר.

האינפלציה הממוצעת

אבל מן המפורסמות הוא שאפשר לטבוע בנחל שעומקו הממוצע חצי מטר. ולפיכך אפשר ונתון השכר הממוצע מסתיר מיליונים ששכרם הריאלי ירד בצד מיליונים ששכרם עלה.

תיכף אברר את הסוגיה הזו. אלא שחשוב לזכור שכאשר ההסתדרות משתמשת בביטוי "יוקר המחיה", כלומר האינפלציה, היא עושה שימוש בנתון שאף הוא ממוצע. אולם מאחר והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת נתוני הוצאה לפי הכנסה רק אחת לשנה ובפיגור של שנה וחצי – אין לנו מושג מי אכן שילם יותר או פחות עבור קילו מלפפונים.

אחזור לשכר. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת את נתוני השכר גם לפי "ענפי משק". אחד מענפי המשק הוא "עובדי מדינה". לפיכך הנה עוד צמד מספרים: בחודש ספטמבר 2021 היה השכר הממוצע ברוטו של עובדי המדינה 17,410 שקל לחודש. עברה שנה ובספטמבר 2022 היה השכר הממוצע של עובד מדינה 16,960 שקל לחודש במחירים קבועים, כלומר לאחר ניכוי ההתייקרויות – ירידה של 2.6%.

מיליוני חברי ההסתדרות

המגזר הזה חשוב לסיפורנו כי זה הענף שבו השיעור הגבוה ביותר של עובדים המאוגדים בהסתדרות. למעט קבוצה קטנה יחסית של בכירים המועסקים בחוזה אישי, כל השאר הם בהסכם קיבוצי שנחתם בין הממשלה לבין ההסתדרות.

נחמד לראות כי שכרם הממוצע של עובדי המדינה גבוה בכ־70% מהשכר הממוצע במשק. עוד יותר נחמד לראות שדווקא במגזר הכי הסתדרותי שיש, השכר הממוצע ירד. אם יש מישהו שאחראי למצב הזה הרי זו הנהגת ההסתדרות שעכשיו מארגנת הפגנות של רוב העובדים ששכרם הריאלי דווקא לא ירד.

אלפי המלצרים

כדאי לשים לב לשכר הממוצע של המלצרים ועובדי מסעדה אחרים. הוא עומד על חצי מהשכר הממוצע במשק ופחות משליש משכר עובדי המדינה שהם מעוז כוחה של ההסתדרות. שכר עובדי הענף הזה הוא הנמוך ביותר במשק. אך המלצרים, שומו שמים, הצליחו במה שארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות, כשל: לשמור על שכרם הריאלי.

הנה הצעה לאיזון המצב: שכל חברי ההסתדרות וכל המורים המאוגדים (גם מגזר החינוך ראה צניחה בשכר הריאלי) ישבתו לשבוע. אולי אפילו המלצרים יירתמו למאבק. או אז נראה מי יכופף את יוקר המחיה למגזרים שנדפקו בשנה האחרונה. אבל שיחכו עד שהממשלה החדשה תיכנס לעבודה כי הליכוד בדעה שלממשלה הנוכחית אסור להגיע להסכמים חדשים.

 

שתפו: