צריך פיס בחיים?

 אנחנו, מתברר, במשבר עמוק. ולא, אני לא מתכוון לממשלה שישנה ולא לזו שתוקם. נכון, בישראל שיעור האנשים חסרי דיור הוא קטן מאוד. אבל מי שקורא, צופה או מקשיב לתקשורת יודע שיש בעיה גדולה. משברית. כך, למשל, בעוד מדד המחירים לצרכן עלה בשנה האחרונה  בכ־5%, מדד מחירי הדירות על בכ־20%. יכול הדקדקן לשאול מדוע עליית מחירים כזו היא בגדר משבר. הרי אם מדד מחירי המניות בבורסה היה עולה בכ־20% היו מדברים אצלנו על תפקודו הטוב של "שוק ההון" ועל "אמון המשקיעים" בעתידה של מדינת ישראל. ועוד סופרלטיבים שכאלה.

אבל דירות זה סיפור שונה. אין דין דירה כדין מניה.

אני מבקש להזכיר כי לפני עשרים שנה לערך מדד מחירי הדירות דווקא ירד. וגם אז דיברו על משבר. זה דומה למה שנכתב בחודשים האחרונים בעניין הריבית. יש הטוענים כי העלאת הריבית תפחית את מחירי הדיור. ויש הטוענים את ההפך – שהמחירים דווקא יעלו. הנה כותרת ב"הארץ" מהשבוע בעניין המשבר הצפוי בשכירת דירה: "הריבית העולה לוחצת על המשכירים להעלות תעריפים ותורמת להקטנת ההצע".  מי שמבין מה שכתוב כאן יבורך.

העולם כמרקחה

המשבר לא מוגבל רק לדיור. באותו עיתון מופיעה הכותרת הבאה: "האם 2023 תהיה שנה קשה או קשה מאוד". זה מתייחס לשוק ההנפקות, כלומר לגיוס כספים. עמוד קודם עוד כותרת: "יהיה קשה להימנע ממיתון בארה"ב ובאירופה". העולם, על כן, כמרקחה. מה שברור הוא שלכלכלנים אין מיתון בברברת המשברים.

אלא שלא התכנסנו כאן כדי להצטרף למקהלה. אנחנו כאן עם פתרונות יצירתיים. לשם כך ניעזר בשלושה כלכלנים: מהבנק המרכזי האמריקאי, ממשרד האוצר שם ומאוניברסיטת סנטה קרוז שבקליפורניה, שעסקו לכאורה בעניין לא משברי: השפעת ההימורים על הילודה, הנישואין והבעלות על דירות. המידע נאסף בשנים 2000־2019.

לפי המצוטט במחקרם יש ירידה מתמשכת בילודה, בנישואין ובבעלות על דירות בקרב אמריקאים בני 25-44. הקבוצה היחידה שאצלה יש גידול בילודה היא בעלי הכנסות נמוכות. מה שמסייע להשערה שהגורם הקובע בשלוש התופעות האלה הוא הכסף.

מחקר ההימורים

איך יודעים איך הכסף משפיע? כלכלנים אוהבים לזהות "שוק חיצוני" כלומר משהו לא צפוי בתחום הכסף שבעקבותיו נמצאו שינויים בילודה, בנישואין ובבעלות על דירות. ואם אותו "שוק חיצוני" לא חל על כולם אלא רק על קבוצה חלקית – או אז יש בין מי להשוות: אלה שחוו שוק חיצוני לעומת אלה שלא היו בעין הסערה. השוק שנמצא ונבחר ונחקר הוא הרווח בהימורים. החוקרים בדקו (אולי כי היה ביניהם מישהו ממס ההכנסה בארה"ב) האם מי שהרוויח בהימורים שינה יחסו לילודה, נישואין ורכישת דירה בהשוואה למהמרים שלא זכו. כך בונים מחקר כלכלי לתפארת.

ההשערה היתה שרווחים קטנים יחסית  משפיעים על הנישואין. ואילו רווח ענק – ממיליון דולר ומעלה – על רכישת דירה.  ואכן הממצאים נראים משכנעים. מי שהרוויחו רק 100,000 דולר הגדילו רכישות דירה בכ־5% ואילו מי שהרוויחו מיליון ויותר ב־37%.

תקרה לרווח

מה שמחזיר אותנו למשבר הדיור המקומי ופתרונו. המשבר הוא בהתייקרות הדירות. הפתרון, מסקנה מהמחקר האמריקאי, הוא ביטול הפרסים הגדולים במפעלי ההימורים. אם הפרס הכי גבוה בהימורי הפיס והטוטו יהיה 100,000 שקל אין סיכוי שמרוויח כזה ירוץ עם הכסף לקנות דירה. עם סכום כזה אפשר לקנות בקושי מרפסת שירות.

ואם כתוצאה מהשינוי גם יפחתו ההימורים גם לזה יש תועלת לרווחת הנישואין והטיפול בילודים.

יש גם אופציה של שוק חיצוני לכלכלנים.

 

 

 

 

 

  

שתפו: