to bit or not to bit

 

באמצע השבוע האחרון נכנס לתוקפו חוק באל סלוודור ולפיו הביטקוין הוא מעתה מטבע רשמי במדינה. יש סיכוי שהמדינה תיכנס לספרי ההיסטוריה כמדינה הראשונה עם ה"מטבע" הזה. ויש המנבאים שהיא תיכנס להיסטוריה גם כמדינה האחרונה.

עיתון "הארץ" סיפק למחרת כותרת משעשעת "תקלות בהשקת הביטקויון באל סלוודור הפילו את המטבע ב – 17%". מה שמשעשע הוא שהשערה האחרונה בזנב הפיננסי מזיזה את המטבע שנולד במטרה להיות הכי יציב בעולם, לפחות לדעת עורך הידיעה שמקורה בבלומברג וסוכנויות הידיעות.

השעשוע היותר מעניין הוא שהידיעה כולה כתובה בסגנון הכותרת: הביטקוין נפל, הביטקוין התאושש – והכל במונחי דולרים אמריקאים. מדוע לא נכתב אחרת? למשל: הדולר התחזק אתמול....

מהו יציב?

הנה הכלל הראשון ביחס ל"מטבע" הזה: כל עוד הוא נמדד ביחס לדולר – ולא להפך – הדולר הוא המטבע בה' הידיעה. היה היו זמנים שבהם מי שמילא את התפקיד הזה היה זהב. מהרגע שממשלת ארה"ב הסירה הצמידות של הדולר לזהב – הזהב הפך רשמית לסוג של מניה.

העובדה שמישהו המציא מטבע ומכנה אותו יציב לא עושה אותו יציב. ובהכללה: כל יצירה אנושית אינה יציבה בהגדרה. אם אדם יצר ביטקויון – אדם יכול לשנותו. מטבע על כן לעולם לא יהיה יציב כי הוא חומר בידי היוצר.

גם כאשר במכולת יקבלו מאיתנו תשלום בביטקוין, הוא יהיה מטבע ככל המטבעות. הדבר שהכי דומה לביטקויון הוא מניה. לפעמים היא באופנה. לפעמים היא לא באופנה. יו-יו.

ביטקוין וקורונה

מכאן להיבט הפוליטי והחברתי של התופעה. המטבע של כל מדינה הוא גם כלי מדיניות. בשנתיים האחרונות הכלי הזה היה מה שהציל את כלכלות רוב המדינות מכלייה. כל המדינות שיכלו לעשות כן – הדפיסו עוד ועוד מהכסף שלהן. מצער שההדפסה הזו נעשתה באופן החברתי הכי גרוע שאפשר: הבנקים המרכזיים הדפיסו כסף וקנו בו ניירות ערך בבורסה. במקום, למשל, לחלק את הכסף לתושבים. אבל לענייננו מה שחשוב הוא שהכסף הודפס.

אל סלוודור לא יכולה להדפיס ביטקוין. המדינה הזו ויתרה ביודעין על כלי מדיניות חשוב. היו מדינות בעולם שבעת אינפלציה גדולה ויתרו למעשה על המטבע שלהן ועברו לדולר האמריקאי (דולריזציה). אל סלוודור עשתה כן ב – 2004 כי המטבע שלה הפך לזבל. ישראל, ב – 1983, היתה קרובה מאוד למהלך זהה והוא לא התממש רק כי ראש הממשלה, יצחק שמיר, נסוג ברגע האחרון.

דולריזציה (או ביטקויניזציה) היא כלי כאשר האינפלציה במטבע המקומי יוצאת משליטה. אבל היא הופכת למכשול כאשר הדפלציה עומדת בפתח – מה שהיה קורה, וחלקית אפילו קרה, בעת מגיפת הקורונה.

אז מה אתה אומר: לקנות ביטקוין או לא?

הפניתי את השאלה לבן של השכנה שלי המושקע עמוק בביטקוין. "בוודאי" הוא השיב בחיוך. שכן אחר מושקע במניות "טבע". הוא ממליץ להצטרף אליו.

אני ממליץ על מניית זכריה זביידי. השבוע היא נסקה ב – 1000%. בסוף השבוע נפלה. לא שונה בהרבה ממה שקרה לביטקוין ביוני 2011 עת מחירו הדולרי – היום כ – 45,000$– נפל מ -30 דולר ל – 10 דולר.

 

 

שתפו: