"החרדים מסבסדים אותנו"

 


פילוסופים רציניים ובטלנים למיניהם דנו במשך מאות שנים על הוכחות שונות לקיומו של אלוהים. לכאורה, כל הטיעונים מוצו, וכבר אין על מה לדבר. עד שעיתון "הארץ" מצא טענה ניצחת שהוצגה במאמר "כנראה יש אלוהים: באוטובוס החרדים מממנים אותנו".

אני מנחש שהעניין עבד באופן הבא: לראש העיר החרדית נודעו פרטי הצעת משרד התחבורה לשינוי מבנה התעריפים בתחבורה ציבורית. הוא פנה ליחצ"נו ושאל מה אפשר לעשות נגד התכנית שתביא לייקור התעריפים באוטובוסים לתושבי עירו.


איך זה, תהו השניים, שאצלנו האוטובוסים תמיד מלאים בעוד שבערים חילוניות הם חצי ריקים רוב הזמן. ליועץ היה בן דוד שעובד במשרד התחבורה והוא ביקש ממנו לברר האם אכן אוטובוסים בקווים של עיר חרדית נוסעים בתפוסה גדולה יותר מאשר, נניח, בכפר סבא. התשובה החיובית הגיעה מהר מאוד.

טלפון זריז לעיתונאית הנמרצת מכלי תקשורת חילוני וקיבלנו את המאמר הנ"ל. כדי להוסיף אמינות יש בו גם נתונים. קו 3 בבית"ר עלית מסיע 80 אלף נוסעים בשבוע ואילו קו 15 בכפר סבא ורעננה מסיע רק 6000 בשבוע. מה שמוכיח את הטענה, לא כן?

ממש לא.

מחיר הנסיעה

1.   אתחיל עם מה שהכתבת ידעה. שהמחיר שנוסע משלם בבית"ר עלית נמוך בהרבה מהמחיר שמשלם נוסע בכפר סבא. היא כתבה שבעיר החרדית משלמים 2.1 שקלים לנסיעה ובכפר סבא כמעט 6 שקלים.  הנתון הזה לבד היה צריך להדליק נורה אדומה. כי משווים מין בשאינו מינו. אולי אם אצל החילוניים היו משלמים את המחיר הזה מספר הנוסעים היה קופץ מעלה?

2.   ויש עוד בקטע הזה: איך זה שנסיעה בקו עירוני חרדי-מתנחלי עולה הרבה פחות מקו עירוני-חילוני? האם חברת האוטובוסים מתפרנסת ממחיר כה נמוך רק בגלל מספר הנוסעים? לפי נתוני הכתבת כל נוסע בעיר חרדית-מתנחלית מקבל הטבה של כמעט 4 שקלים לכל נסיעה בהשוואה לנוסע בקו עירוני-חילוני.

    איפה הסובסידיה

3.   עיון בספר התקציב של משרד התחבורה היה מגלה שהממשלה משלמת כ־8 מיליארד שקל לשנה כסובסידיה. איפה הכסף הזה? האם, כפי שנכתב, הממשלה משתתפת במחיר הזעום בבית"ר עלית בסכום של 10 אגורות לנוסע? האם היא משלמת רק 10 אגורות לנוסע בקו עירוני-חילוני? אז איפה כל הכסף הציבורי? הנה מה שנעלם מהמידע שסיפקה העיתונאית: רוב הסובסידיה משולם לחברת האוטובוסים על פי זמינות אספקת השרות. כלומר לפי שעה שהאוטובוס "עובד". כדי שתחבורה ציבורית תתחרה בפרטית ותצמצם בגודש התנועה היא צריכה להיות זמינה. מי שיסתכל על האוטובוסים שנעים בערים בין השעה 05:00 לשעה 07:00 ימצא שהם לרוב עם מספר זעום של נוסעים. איך מפעילי התחבורה הציבורית מתפרנסים ממיעוט נוסעים? מהכסף הגדול שמשולם להן עבור שעת נסיעה. אכן, הממשלה מעבירה למפעיל התחבורה סכום קטן בגין כל נוסע כתמריץ לאיסוף אפילו נוסע בודד. אבל זה הכסף הזעיר.

4.   מאיפה לממשלה יש 8 מיליארד שקל? ולעניין החלוקה שבין "חרדים" ו־"אותנו": כמה מהכסף הזה משולם ע"י חרדים וכמה ע"י אותנו? גם בחשבון שעשתה העיתונאית אי אפשר להתעלם משתי העובדות המרכזיות: החרדים משלמים עבור כל נסיעה כשליש מ"אותנו", ולפי נתוני מס הכנסה החרדים כמעט ולא משלמים אגורה למימון הסובסידיה של 8 מיליארד.

    הקנס על החילונים

5.   לא נשכח כי בגלל המפלגות הדתיות והחרדיות יש בארץ איסור כמעט גורף על תחבורה ציבורית בשבתות וחגי היהודים. דבר זה מאלץ חילוניים לרכוש רכב פרטי. ומשרכשו רכב כזה, זה יהיה אידיוטי לא להשתמש בו 7 ימים בשבוע. יודיעו הדתיים כי הם בעד תחבורה ציבורית יום ולילה ו־365 ימים בשנה ובמחיר אחיד לכל נוסע ללא קשר למקום מגוריו – ונראה מי מסבסד את מי.

6.   לבסוף, מי זה ה־"אותנו" הזה? רק לשם העקיצה: האם זה כולל גם את הנכים שכלל לא משתמשים באוטובוסים ולכן לא רואים גרוש מסובסידיה בתחבורה ציבורית? ומה שיעור הנכים בקרב חרדים ובין "אותנו"? האם החרדים באמת משלמים 2 שקלים לנסיעה או שרובם משתמשים בחופשי-חודשי שמוריד את המחיר עוד יותר?

שתפו: