מי סולל



כיצד סוללים כבישים בישראל? הממשלה מפרסמת מכרז ומשלמת לגופים פרטיים שיסללו בשבילה. הכביש הוא רכוש המדינה. כולנו מכירים את השיטה.
אם כך בתשתית התחבורה, מדוע שתשתית התקשורת תתנהל אחרת?
בחודשים האחרונים מתרבים הדיווחים על דיונים בבירוקרטיה הממשלתית סביב שני עניינים שנמצאים בליבת פיתוח תשתיות התקשורת: התקנת תשתית סלולרית מהדור החמישי ופרויקט הנחת הסיבים האופטיים.

הבעיה, בשני המקרים, היא שהפרויקטים תקועים. חברות התקשורת נמצאות במצב כלכלי לא-מי-יודע-מה, וקשה לראותן משקיעות את ההון הנדרש ל"סלילת" דרכי התקשורת הסלולרית והקווית. ככל שהדבר תלוי בהן, המצב הקיים יכול להישאר כפי שהוא.

עסקת בעלי עניין

 לא נראה שפלאפון, למשל, תשקיע בדור 5 לסלולרי ובכך תאלץ את שאר החברות לעשות כמוה. הממשלה, כך מספרים, לוחצת על חברות התקשורת לעשות בדיוק את זה. אלא ש"לוחצת" היא מילה ריקה מתוכן. מתקיים משא ומתן סמוי, ובו הממשלה צפויה לוותר על אי-אילו חוקים והגבלות המצרים את צעדיהן של חברות התקשורת, ובתמורה הן ייאותו לעשות את מה שנחוץ ל"חיסול הפקקים". עסקת בעלי עניין שבה הציבור מפסיד.
הלהיט האחרון הוא ההצעה לאפשר לחברת "הוט" לקנות את "פרטנר". אם תסכים הממשלה, "הוט" תתחייב להשקיע כך וכך בדור 5 ובסיבים אופטיים. יש ויכוח. מצד אחד, יש הטוענים שהתחרות תיחלש והמחירים יעלו. מצד אחר, יש הטוענים כי "פרטנר" ממילא בגסיסה ולכן המחיר הנדרש – אישור הרכישה – אינו כרוך בפגיעה בתחרות; התחרות בשוק הסלולר דועכת, בין שפרטנר תתחתן ובין שתמשיך לגסוס.

טלפון לטראמפ

בעוד הוויכוחים נמשכים הזמן חולף, והמדינה בפיגור. ועל כן, הנה הצעה חלופית: הממשלה תסלול את שני כבישי התקשורת ותשכיר את השימוש בהם לחברות. המעוניינים להרחיק ולחלום מוזמנים לדמיין – שומו שמיים – ששני הכבישים יינתנו לשימוש הציבור ללא תשלום, בדיוק כפי שקורה בכבישים מאספלט.
יש לעניין גם היבט פוליטי. יצרנית הציוד הגדולה בעולם לדור 5 בסלולרי היא תאגיד מסין. התאגיד שנוא על ממשל טראמפ, והוא מזהיר כי הסינים שותלים בציוד תוכנות ריגול כמו... כמו ששתלה חברה ישראלית כלשהי המתכחשת לעניין.
לחוששים מהריגול הסיני הנה רעיון נוסף: הממשלה תודיע בסוד לאמריקאים שהסינים לא יזכו במכרז אם טראמפ וחבריו יממנו חצי מהפרויקט. סחיטה באיומים או ניהול עסקי נבון? הבחירה שלכם.



שתפו: