שמאל דפוק





לא מכבר פרסם דח'יל חאמד, יו"ר סיעת חד"ש בהסתדרות, מאמר ב"זו הדרך" – העיתון השבועי והאינטרנטי של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), הרכיב העיקרי בחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) – שהיא השותפה הבכירה ברשימה המשותפת המתמודדת בבחירות לכנסת. כותרת המאמר: "משרד האוצר מבטל את עצמאות הביטוח הלאומי ומסכן את הקצבאות". המאמר מגולל את תחזית מצבו הפיננסי של המוסד לביטוח לאומי, ולפיה בעוד כשלושים שנה ייגמר הכסף של המוסד בגלל הגידול בתוחלת החיים. הכותב תוהה מה יקרה כאשר ייגמר הכסף, ומהר מאוד מגיע למסקנה שבכותרת המאמר שלו – האוצר ישתלט על הביטוח הלאומי.


חאמד מזכיר במאמרו לטובה את שר הרווחה לשעבר חיים כץ, ש"במהלך כהונתו ניהל מערכה לניתוק קופות האוצר והביטוח הלאומי". ללמדנו כי השמאל עומד לצידו של ידידו הטוב של ראש הממשלה. שניהם מואשמים, אגב, בכמה עבירות שחיתות.
מכל מקום, אתחיל עם המערכה שניהל כץ לניתוק הקשר בין קופות הביטוח הלאומי ומשרד האוצר. העובדות אחרות. כץ נתן לפקיד מטעמו לנהל את "המערכה" הזו, ולא נקט צעדים של ממש לקידומה. הוא היה יכול, למשל, להביא את הפרדת הקופות להכרעת הממשלה או להניח על שולחן הכנסת הצעת חוק בעניין. אבל כץ, כהרגלו, לא עשה דבר.
אלא שהאסון הגדול ביותר היה מתרחש אילו היה מצליח. הפקיד שעסק בעניין טען כי אילו היו כספי הביטוח הלאומי - 230 מיליארד שקל לפי חאמד – מושקעים בבורסה, היה הרווח גדול מהריבית שמשרד האוצר משלם לביטוח הלאומי. תתארו לעצמכם מה היה כותב קומוניסט אמיתי אילו היו כספי הרווחה העתידית של אזרחי ישראל באמת מושקעים בבורסה. אסון לאומי! הפקרות פיננסית! הקצבאות מושקעות בקזינו! 

עצמאות? 

ועכשיו לעניין המרכזי: הביטוח הלאומי מעולם לא היה עצמאי. הביטוח הלאומי מעולם לא קבע מדיניות. זו תמיד נקבעה בממשלה ובכנסת – וטוב שכך. יתרה מכך, בכמה ענפי הביטוח הלאומי נגמרו הכספים עקב הקטנת תשלומי מעסיקים או הוצאות גדולות – ותמיד הממשלה מימנה את החסר.
עצמאות הביטוח הלאומי משולה למצב שבו הממשלה מתקצבת את סעיף הוצאות השכר שלה במאה, השכר אמור להיות חמש-מאות, ומצהירה שבגלל היעדר תקציב לא ישולמו משכורות. חוק התקציב הוא החוק החלש ביותר. כל חוק אחר, ואפילו כל הסכם שהממשלה חותמת עליו, גוברים על חוק התקציב. כך יהיה גם כאשר יאזל הכסף בקופת הביטוח הלאומי: כל קצבה תשולם וכל עובד יקבל את שכרו. מנין יגיע הכסף? מאותו מקום שבו הממשלה מוצאת את הכסף לשלם כל סעיף תקציבי אחר שנגמרו בו השקלים.

המיותרים

הביטוח הלאומי הוא מוסד מיותר, כמו בנק ישראל. שני המוסדות עושים, במהותם, עבודה של ממשלה. הניסיון לתת עצמאות למוסד שמנהל מדיניות ציבורית אינו ראוי, בוודאי מבחינתם של אנשי שמאל שאותם אמורה לעניין המהות, ולא התחפושת הארגונית.


שתפו: