איפה הכסף

 ג'יימס הקמן הוא בעיני מהכלכלנים היותר מעניינים שקראתי. הפרופסור מאוניברסיטת שיקגו גם נדיר בכך שהוא מתעסק בבני אדם ולא ביצירות דימיוניות שבהן משחקים כלכלנים מהזן המקובל. יוזמתו מלפני עשרות שנים לחקור את התועלת בהשקעה בילדים בני 2-6, במסגרת פרוייקט פרי הראתה, בתרגום שלי,  כי כל שקל שמשקיעים בילדים בגיל הזה מניב תשואה פרטית וציבורית פי עשר מִשִקל שמושקע בהשכלה גבוהה. הקמן עוקב אחרי הילדים האלה יותר מחמישים שנה. בהשוואה לילדים שלא זכו להיות בפרוייקט נמצאה הכנסה גבוהה יותר לא רק להם אלא גם לילדיהם, פשיעה נמוכה בהרבה ותועלות נוספות.

לא מכבר הוא ושותפיו פירסמו מחקר על בסיס נתונים מדנמרק שבדק מהו הכסף שעובר מדור לדור. אחד הממצאים הוא שעשירים מעבירים לילדיהם יותר הון מאשר כל השאר. זה לא מגוחך כמו שזה נשמע. הממצא המעניין הוא שהעברת ההון אצל העשירים היא גדולה יותר יחסית להון הצבור מאשר אצל כל מי שאינו עשיר.

כאשר קראתי את המחקר תהיתי על ההצעה שתידון בקרוב בממשלה להטיל מס על רווחי תאגידים שבגינם קיים פטור ממס.  כן, יש בספר החוקים פטור ממס על רווחים מסויימים.

על פניו זה נראה כמו מהלך סביר בהתחשב בכך שיש צורך דחוף לצמצם את הגירעון בתקציב הממשלה. אלא שלא לחינם ניסתה הממשלה הזאת לבטל את מבחן הסבירות. כי בתמורה לגביית המס ב־2025, התאגידים יקבלו פטורים ממס החל מ־2026.


השקר


המשמעות היא שהממשלה לוקחת הלוואה קצרת מועד שמוצגת כמס. וזה, פרט לחוסר תבונה כלכלי,  גם שקר.

גירעון ממשלתי נמדד כהפרש שבין ההוצאה להכנסה ממסים. ואם ההפרש חיובי – זה הגירעון – הממשלה לווה כספים.  כאשר הממשלה לווה הרבה כספים היא מקבלת ציון שלילי מחברות דירוג אשראי. משמעות ציון השלילי היא, למשל, שקרן פנסיה של אירלנד תהסס אם להשקיע במדינה שמגדילה את החובות שלה.

 מס בעוד כ־100 ימים ופטור ממס בעוד כ־460 ימים הוא הלוואה. אלא שבמשך שנה ההלוואה תיקרא מס וכך יהיה כתוב שהגירעון קטן יותר. כמו לשים איפור על פרצוף חרוש קמטים.

מה כל זה שייך למחקר של הקמן והעברת הון מהורים לצאצאיהם? כי הממצא במחקר הוא כי הכלי שמלמד על פערים בין צאצאים הוא ההון ולא ההכנסה השוטפת. בישראל פערי המס בין הכנסה שוטפת והון הם ענקיים.


מיסוי הון


אם אדם מרוויח 100 שקל מעבודה הוא צריך לשלם מס ששיעורו עולה עד 50%. אם אדם מרוויח 100 שקל מריבית או מדיבידנד (חלוקת רווחים של תאגיד) המס הוא לכל היותר 25%. פרט לכמה עניינים אזוטריים אין בישראל כלל מס רכוש, גם לא כאשר ערכו עולה. התוצאה: במאון העליון שיעור מס הכנסה, לא יאומן, יורד. והחמור מכל – אין בישראל מס ירושה. אפילו בארצות הברית, מעוז הקפיטליזם החזירי, יש מס כזה. נכון, כמקובל אצל החזירים יש הרבה חורים במס הזה. בישראל אין דבר כזה בכלל.

כדאי לשים לב: עשירים מקבלים קיצבאות ילדים כמו כל השאר.  הם גם מגוייסים לצבא כמו כל השאר. רק כאשר זה מגיע לכסף הגדול – להון – יש כל מיני נימוקים ותרגילים מדוע 100 שקל מדבידנד שונים מ־100 שקל משכר עבודה. והשיא הוא שאין כלל מס על הון.

ללמדנו: לא רק לומדי תורה מקבלים פטור. מגיוס.  גם עשירינו מקבלים פטור. ממס.



 

 

שתפו: