כאבים בתמ"ג

 

בדומה לאמרה "מלחמה היא דבר רציני מדי מכדי מכדי להשאירו לאנשי צבא" אפשר לומר כי כלכלה היא עניין רציני מדי מכדי להשאירו בידי כלכלנים.

אבל לעיתים הם יודעים לספר בדיחות. כאשר פתחתי את תיבת הדואר שלי השבוע מצאתי מכתב ממשרד האוצר עם הכותרת: "משרד האוצר פרסם להערות הציבור תזכיר חוק המורה על הקפאת השכר הממוצע". הנה לנו מחכמת הכלכלה: אפשר בחוק לשנות גם את המתמטיקה. אמרו מעתה, לפי החוק בישראל  1+1= חצי, לפחות לצורך חישובי ריבית החובה.

רגע, זה רציני? לא כל כך. יש במדינה שכר וקיצבאות שצמודים ל"שכר הממוצע". משרד האוצר מבקש להקפיא את ההצמדה הזו כי ה"ממוצע" – שלא ניתן לשינוי - צפוי לעלות, ובהרבה. למה? מכיוון שרוב המובטלים הם מקרב המשתכרים שכר נמוך. כאשר מחשבים ממוצע ומשמיטים ממנו את המספרים הנמוכים – הממוצע עולה מבלי שאף אחד קיבל תוספת של אגורה אחת. קחו לדוגמא מדינה שיש בה שלשה עובדים, המשתכרים 2, 4 ו-6 בהתאמה.השכר הממוצע הוא 4. אם עכשיו נפטר את זה שמקבל 2, השכר הממוצע עולה ל - 5 מבלי ששכרו בפועל של אף עובד יעלה.

הכלכלן המתבכיין

הרעיון לשנות את הממוצע בחוק הוא חידוש. לא סתם ניתנה התורה ליהודים ובמיוחד לכוהנים (כשמו של שר האוצר הנוכחי). העניין חשוב בגלל עוד מספר שהשבוע השתולל בתקשורת: השינוי בתמ"ג.  התמ"ג הוא קיצור ל"תוצר מקומי גולמי" שזה בעברית של יום יום כל מה שאנחנו קונים/מוכרים. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת כל רבע שנה בכמה המספר הזה משתנה. וברבע השלישי של השנה (יוני עד ספטמבר) הוא עלה ב -  38% בהשוואה לרבע השני של השנה. מה שכלל לא הפריע לכלכלנים להתבכיין על זה שבהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד "צנח התמ"ג ב  1.4%" ואין מחלה כלכלית נוראית יותר מצניחת התמ"ג.

אבל יש: עלייה בתמ"ג.

נחזור לדוגמא ממדינה שיש בה שלשה אנשים, המשתכרים 2, 4, ו-6. הממוצע הוא 4. נניח שהממוצע (תמ"ג הוא הממוצע) גדל ב 10% ובמקום 4 הוא עתה 4.4. יפה? תלוי איך מסתכלים על זה. אם מצב השכר החדש הוא: 2, 4, 7.2 – זה ממש לא יפה. זה נקרא גידול באי השיוויון. הנה לנו מהו ממוצע: מסיכה להסתרת הכיעור.

התמ"ג המזהם

הבה נניח שהתוספת התחלקה במידה שווה. גם אז יש צרה, והיא גדולה עוד יותר. אם מסתכלים על העולם כולו, גידול בקניות הולך בד בבד עם גידול בזיהום. זיהום הוא המנוע העיקרי מאחורי ההתחממות הגלובלית. הדעה הזו, שהיתה נחלת מיעוט "אקולוגי" עד לפני חמש שנים, הפכה עתה למוטו אפילו של האירגון הכלכלי הכי שמרני בהיסטוריה: קרן המטבע הבינלאומית.

הדרך למנוע תוספת זיהום היא במניעת תוספת תמ"ג. בעוד שאפשר להבין ולתמוך במדינות עניות השואפות להעלות את רמת החיים של תושביהן. מדינות עשירות שעושות כן, וישראל היא אחת מהן, הן תאבות בצע על חשבון העולם.

לכן בפעם הבאה שתשמעו כלכלן שמסביר לכם שצריך לצמוח – תראו לו את הדרך לארובות תחנות הכוח בחדרה ובאשקלון. שינשום ויהנה.

שמש ישראלית

השבוע פורסם מכרז להקמת תחנת כוח לייצור חשמל מחום השמש. היעד: "רק" 70% מייצור החשמל ב – 2030 יהיה מדלק פחמני. באירופה היעד הוא 0% מייצור החשמל ב – 2050 יהיה מדלק פחמני. ישראל, עתירת שמש, מפגרת בהרבה. נדרשת חקיקה – נניח במקום חוק לתיקון המתמטיקה – שתאסור על כניסת יצרני חשמל מדלק פחמני. מעתה ועד סוף הדורות כל תוספת חשמל תהיה אך ורק סולרית. ולמעוניינים במחיר: הוא זול בהרבה.

 

 

שתפו: