חיסון קורונה כמתנת חנוכה/חג המולד

 

בשבועות האחרונים הודיעו שלוש חברות המייצרות תרופות כי בניסויים עבור חיסון שהמציאו למגפת הקורונה נמצא כי  ב- 90-95% מהמקרים החיסון הוכיח את יעילותו. מאותו הרגע החלה ההתרוצצות בשאלה מי יהיו הראשונים לזכות בחיסון, ובתקשורת כבר נמסר שמשרד הבריאות אף הקים ועדה שתפסוק בשאלה הזו.

תרומתי לנושא האזוטרי הזה היא בהצעה למנות ליו"ר הוועדה את יובל שטייניץ, שר האנרגיה. שתי סיבות להצעה שהוא, ולא רופא מומחה באפידמיולוגיה, יישב על הכסא הרם. האחת, ההחלטה כלל אינה רפואית. היא יאה יותר לפילוסוף. ושטייניץ הוא פילוסוף מומחה. השנייה, כך ניפטר משר אנרגיה גרוע ומזיק שעובד למען תאגידים המייצרים חשמל מדלק פחמני.

מכאן נעבור לנושא קצת יותר מעניין. נניח שוועדת שטייניץ דלעיל תמצא כי הדרך הנאותה לטפל בשאלת העדיפות היא להשאיר אותה להחלטת התושבים. מה זאת אומרת? סביר להניח כי יהיו קופצים רבים שיתנדבו למשימה של חיסון מייד. איך לברור ביניהם?

הדילמה

הנה התרגיל המחשבתי שכל קורא מתבקש לעשות: הוועדה מחליטה כי החיסון יינתן למי שיירשם ויעלה בהגרלה. את/ה נרשמים להגרלה?

יהיו רבים שישיבו בחיוב. חלקם כי הם מעוניינים בחיסון עכשיו וחלקם מקווים לעלות בהגרלה ואחר כך יימכרו את "המקום" למרבה במחיר. ויהיו כאלה שלא יקפצו על המציאה. חלקם כי הם בדעה שחיסון מזיק. חלקם בדעה שחיסון מועיל, אבל עדיף שאחרים יתחסנו ובכך – זה מה שנקרא חיסון העדר – הם ייהנו מהיעלמות הנגיף בלי שמזרק יגע בהם. ויהיו כאלה שיאמרו שעדיף לחכות לסוף התור. נראה קודם לכל כמה מתים מהחיסון הזה ולכמה מהם צומחת פטמה שלישית כתופעת לוואי.

עד כאן הפלסף.

ויש מדע.

המחקר שקראתי השבוע מאיר תופעה מעניינת. לגופים המופקדים על אישור תרופה חדשה יש זמן קצוב לתת תשובה. בארה"ב הזמן הוא 300 ימים ובאיחוד האירופי 210. לפיכך סביר שהשאלה איזה חודש בשנה "זוכה" ביותר אישורים לתרופה חדשה – חסרת פשר. כי אדם שמבקש אישור לתרופה עושה כן כאשר היא מוכנה לבדיקה. הוא לא מחכה דווקא לחודש מאי או נובמבר. עושים כן מייד כדי ליהנות ממונופול הפטנט כלומר מכסף.

דצמבר האדום

אלא שהחיים זה לא מה שהיה פעם. מתברר בבדיקה בארה"ב, האיחוד האירופי, יפן, סין וקוריאה הדרומית כי בעוד שבחלוקה שיוויונית כל חודש בשנה "תופס נפח" של 8.3% מהזמן השנתי – אישורי התרופות בחודש דצמבר מהוות 18.64% מכלל האישורים השנתי. דצמבר הוא חודש הבינגו באישורי תרופות.

הנה, על כן, האקטואליה של החיסון הבא עלינו לטובה כנגד עוולות קוביד 19. ביום שלישי הקרוב מתחיל דצמבר 2020 ולאור מהומת החיסון הצפוי והתקווה שהישועה בדרך, אולי באמת יהיה חיסון מאושר בתוך חודש. זה יהיה נפלא.

או שלא.

המחקר שאני מצטט מנסה להבין מדוע הרגולטורים – מי שמאשרים תרופות – נחפזים בדצמבר. אבל לא אטריח את הקוראים בהשערות לגבי המוטיבציה הזו ואתמקד באותו חלק מהמחקר שבודק את התוצאות של "תרופות דצמבר".

הממצא הראשון הוא ש"תרופות דצמבר" מאושרות הן עם 20% יותר תופעות לוואי שליליות.

השני, חומרת תופעות הלוואי של "תרופות דצמבר" היא גדולה יותר מתרופות המאושרות בחודשים אחרים.

השלישי, תופעות הלוואי, לפעמים, מסתיימות במוות. נמצא כי יש גידול של 7.6% של מקרי מוות מתופעות לוואי של "תרופות דצמבר" בהשוואה לתרופות בכל חודש אחר.

מה שמחזיר אותנו לשאלה שברישא: נניח שהחיסון לקורונה מאושר בחודש הקרוב: האם אתם נרשמים להגרלה? האם אתם רצים להתחסן?

שתפו: