?למה שכר נשים נמוך יותר

 

על העובדות אין מחלוקת: בין גברים ונשים יש פער שכר. זו לא המצאה ישראלית או אמריקאית. המחלה נמצאה אפילו בדנמרק, שהיא האם-אמא של השיוויון המגדרי. זה עשרות שנים שחוקרים וחוקרות תוהות על פשר התופעה שעל פניה נראית מוזרה.

מה מוזר? הרי לפי התנ"כ יהווה יצר נשים מצלע של גבר. אז לגבר מגיע איזה אחוז או שניים מהבעלות הזו בדומה לכל קניין אנושי שרשום עם פטנט. זה טיעון מנצח בקרב חסידי יהווה, בעלז ושאר אדוקי "מצוות" מכל הדתות (כולן המצאה של גברים). העניין הוא, וכאן נכנסים כלכלנים למבוך, שלא מדובר באחוז או שניים. בארה"ב, מצטט מחקר חדש שאותו אני מציג היום, פער השכר הממוצע בין גברים לנשים עומד על 20% לטובת הגברים. בישראל, לפי דו"ח מרכז אדווה, הפער הוא יותר מ – 30% בממוצע. פער דו ספרתי ממוצע הוא הנורמה. זה נראה כמו התנהגות של מונופול.

לכלכלנים קשה לעכל את התופעה מעוד סיבה: הם הרי אמונים על דת הכלכלה החופשית והתחרותית. המאמינם בדת הזאת בטוחים שהיא מביאה, בין השאר, ל"שיווי משקל" ולמחיר אחד עבור מוצר או שרות. אז מדוע פקידה דרגה 4 משתכרת פחות מפקיד דרגה 4?

יותר מזה: נסתכל לרגע על שני הפקידים האלה. פער השכר לא מצטמצם גם כאשר הפקידה יותר משכילה מהפקיד. כלומר, במונחי הכלכלה, היא בעלת יותר "הון אנושי".

המחקר ההיסטורי

זה סיפור כואב. במשך שנים רבות טענו חוקרים רבים שפער השכר מקורו בשני גורמים מרכזיים: השכלה וותק. ואכן עד לפני 30 שנה, בעת הסתכלות על הממוצע, גברים היו יותר משכילים ויותר ותיקים. אלא שזה כבר ממש לא נכון. במיוחד בהשכלה – וזו תמונה של כמעט 50 שנה – נשים יותר משכילות מגברים. וזה נכון אפילו במספר הדוקטוריות בהשוואה לדוקטורים. אנחנו, הגברים, טעוני השכלה בהשוואה לנשים. אבל פער השכר בעינו.

או אז עברו חוקרים לטיעונים פסיכולוגיים ואישיותיים. נשים "לא בנויות" להתמקחות על שכר. או שלא מעוניינות במיקוח כדי להגיע לג'וב נחשק. גברים בכלל חברים במועדונים מגדריים ונוהגים להפלות לרעה את האוייב המשותף: הנשים. ואכן נמצא כי בוסים שוכרים יותר גברים מנשים בהשוואה לבוסיות (המעטות). אחת התוצאות של האפלייה הזו היא מיעוט נשים בדרגות הגבוהות של ניהול.

מי מטפל בילדים

שתי החוקרות השותפות למחקר הנוכחי תהו שמא מקור הבעיה הוא במשפחה. השאלה היא האם בזוגיות נטל עבודות הבית (כל מה שאינו נובע מעבודה "בחוץ") נופל יותר על האישה מאשר על הגבר. אלא שלחקור מי עושה יותר ספונג'ה ופנלים ואפילו קניות – זה מסובך. מה שקל לבדוק זה מה קורה לפער השכר כאשר בת הזוג יולדת.

אכן, מתברר לחוקרות, שהסיפור נולד בלידה. פער השכר המגדרי בין גברים ונשים קיים כמעט אך ורק אם לאישה יש ילדים. עד להולדת הילד הראשון הפער, אם בכלל, זניח.

עד כאן המחקר.

הטבות לגברים בלבד

ומכאן למסקנות שלי. ליתר דיוק של חוקרת שלפני שלושים שנה עלתה על הרעיון: ההטבות, לכאורה לטובת נשים עם ילדים, הקיימות בחוק ובהסכמים קיבוציים פוגעות בהן בשוק העבודה. כי הן "בעייתיות" יותר מגברים.

לפיכך היא הציעה לתת את כל ההטבות שבחוק המוענקות היום לנשים – לגברים בלבד. למשל, חופשת לידה. אישה תקבל חופשה של חודש. בן הזוג יקבל ארבעה. וגם זה על חשבון המעסיק ולא הממשלה. בישראל אישה עם ילדים קטנים העובדת במגזר הציבורי זכאית לעבוד פחות שעות בשבוע מגבר. אז להפך: ההטבה הזו תינתן רק לגברים עם ילדים קטנים. שהם יעזבו את העבודה מוקדם כדי לאסוף את הילדים מהמעון.

התוצאה, אם תתממש התכנית, תהיה צמצום פער השכר המגדרי. וכך, גם לדעת החוקרות, התירוץ כאילו תפקיד האישה הוא גם בעבודות בית כי שכרן מעבודה בחוץ - נמוך – ייפול לפח האשפה. אבל לך תסביר את זה לחסידי יהווה.

 

 

 

שתפו: