האקורדיון בבית הספר

 

ביום ראשון בערב יתחיל הסגר מספר 3 בישראל. אם קו המגמה שבין סגר 1 ל-3 יימשך אז מה שצפוי זה סגר קו-קו-רי-קו – כלומר הרבה רעש ומעט תוכן. כפי שהדברים נראים, הממשלה כאן לא למדה דבר מפברואר ועד היום. היא יודעת רק לנגן באקורדיון: לפתוח או לסגור. יותר מזה, בגלל שלסגור נהיה יותר ויותר קשה אז צריך לייצר מצב משברי – מספרי ענק של נדבקים – כדי להתחיל בסגר החדש. כלומר לעבור מהפח אל הפחת. אפילו שלמה בר-אבא מנגן יותר טוב.

הפדיחה החדשה היא השעה 13:00 שיש אומרים שאולי תשתנה דרמטית לשעה 14:00. זו השעה שבה תלמידי גני הילדים וכיתות א-ד ייצטרכו לסיים את לימודיהם. היום נפגשתי בהסתר עם יועצו הפוליטי של קוביד 19 לקבל הסבר על העניין. והוא סיפר לי כי הדליף ליועצי ראש הממשלה כי קוביד אוהב לישון עד הצהריים ורק אחרי שהוא מתעורר, מצחצח שיניים ושותה כוס מים – הוא הולך לשחר לטרף. ההסבר לא נראה לכם? לא מצאתי טוב ממנו.

ללימודים בבתי הספר יש פתרון פשוט וקל. תלמידי גני הילדים והיסודיים ילמדו מ – 07:30 בבוקר עד 13:30. חטיבות הביניים מהשעה 13:00 ועד 17:30 והתיכוניים מהשעה 17:00 ועד 21:00 (תלמודי התורה לא ימשיכו לעשות מה שבא להם). לימודים במשמרות הוא שם הפתרון כאשר כל מתקני החינוך יעמדו לרשות כל התלמידים, ללא קשר לבית הספר שבו הם רשומים. החפיפה של חצי שעה נועדה למנוע מפגשים. ההפסקות בכל כיתה יהיו בשעות שונות. פשוט וקל ועונה על המסקנה הכי ידועה בפרשת הקורונה: הצפיפות היא מהקוביד.

הטמטום בנושא הזה הוא די אוניברסלי. אצלנו בוחרים בסגר מלא לתלמידים מהכיתה ה' ואילך. ואת הקטנים מפזרים ב – 13:00 בגלל השנ"צ של קוביד 19.

הנזק לתלמידים?

מילא. הוויכוח הוא בשאלת האקורדיון. ועד ההורים הארצי כמו ועד ראשי הרשויות המקומיות בעד לפתוח את האקורדיון. ואילו הממשלה הורתה לסגור. אלה טוענים כי הילדים זקוקים לבתי הספר. וזו טוענת כי הבריאות, פיקוח נפש, דוחה לימודים.

קבוצה של חוקרים מארה"ב ודנמרק פירסמה השבוע מחקר שבדק מה קרה לילדים בזמן אפידמיית השפעת שקדמה לנוכחית – זו מהשנים 1917-18. גם אז היו מדינות (בארה"ב) עם סגר והיו בלי. החוקרים בדקו 168 ערים על תלמידיהם. הם השוו את מצב הילדים ממפקד האוכלוסין של 1910 עם זה של 1920 והחידוש הגדול הוא שהם עקבו אחרי הילדים של אז גם בשנת 1940.

הממצא חד משמעי: נאדה. אין נשירה מלימודים מעבר למה שהיה קודם. אין הבדלי השכלה ואין הבדלי הכנסה בשנת 1940 לעומת בני 0 עד 25 בעת האפידמיה. הילדים, לפי המחקר הזה, כלל לא סבלו מהסגר.

השמרטף

זה ממצא מדהים לכל אלה שחושבים ש"מערכת החינוך" עושה משהו לטובת הנוער. לפיכך החוקרים מסייגים את עצמם. איך? במגיפת השפעת התמותה הגדולה ביותר היתה בקרב ילדים ואילו במגיפת קורונה המוות נטפל דווקא למבוגרים ביותר. אז מה? אז אולי, הם כותבים, לא צריך למהר ולהסיק מסקנות.

יכול להיות. מה שלא ישנה דבר במציאות שלנו. כי, ואל תספרו לאף אחד, בית הספר מעניין את ההורים רק בגלל שהוא הבייבי סיטר הקולקטיבי. חינוך? בתחת של כולנו.

שתפו: